Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM, 2020, nr 10
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM, 2020, nr 10 by Author "Drąg, Jakub"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Streaming gier komputerowych jako artystyczne wykonanie w rozumieniu prawa autorskiego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020) Drąg, JakubOglądanie streamów gier komputerowych to jedna z najpopularniejszych rozrywek doby Internetu. Setki tysięcy ludzi codziennie odwiedzają platformy streamingowe prezentujące treści gamingowe. Tymczasem, status streamingu gier komputerowych w prawie własności intelektualnej nie jest jednoznacznie określony. Powstają pytania m.in. o to czy takie streamy traktować jako utwór, nadanie, artystyczne wykonanie, bądź czy stanowią one naruszenie praw autorskich podmiotów uprawnionych do gry komputerowej będącej przedmiotem streamu. W niniejszym artykule pod rozwagę poddana zostaje kwestia czy streaming spełnia przesłanki uznania go za artystyczne wykonanie w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.). W pierwszej kolejności, przedstawiona zostaje definicja streamingu gry komputerowej przyjęta na potrzeby niniejszego artykułu. Następnie omówione zostają doktrynalne próby ujęcia istoty artystycznego wykonania w rozumieniu powołanej ustawy. Wreszcie, w oparciu o dotychczasowe ustalenia, podjęta zostaje próba odpowiedzi na pytanie czy streaming gry komputerowej można za takie wykonanie uznać.