Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2015, nr 4
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2015, nr 4 by Author "Menz, Mariusz"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Historia szkolna jako dyskurs władzy(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2015) Menz, MariuszArtykuł przedstawia, w jaki sposób historia szkolna odzwierciedla bieżącą politykę historyczną państwa. Autor stawia tezę - sięgając do Michela Foucaulta - że stanowi ona zawsze dyskurs władzy. Jako przykład podaje przypadek chrztu Mieszka, który w zależności od zmieniających się kontekstów politycznych, społecznych i w mniejszym stopniu kulturowych, był i jest przedstawiany w edukacji szkolnej jako swoiste signum temporis. Sporo miejsca autor poświęca okresowi 1918-1939, pokazując, w jaki sposób programy szkolne do nauczania historii w tym czasie odbijały zmieniające się cele polityki historycznej rządzących. Historię szkolną jako dyskurs władzy uznaje autor za omnipotentny.