Wydział Teologiczny (WT)/Faculty of Theology
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Teologiczny (WT)/Faculty of Theology by Author "Bohdanowicz, Andrzej. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Dietricha von Hildebranda odpowiedź na wartość w relacji lekarz-pacjent. Studium aksjologiczno-etyczne(2018) Tafelska, Magdalena; Bohdanowicz, Andrzej. PromotorRozprawa doktorska pt.: ,,Odpowiedź na wartość Dietricha von Hildebranda w relacji lekarz - pacjent. Studium aksjologiczno-etyczne” bada możliwości wykorzystania fenomenologicznej kategorii odpowiedzi na wartość Dietricha von Hildebranda do zbudowania aksjologiczno-etycznych podstaw dla relacji lekarz-pacjent. Na początku rozprawy konstruktywnej krytyce poddano funkcjonujące aktualnie cztery modele relacji lekarz-pacjent (model paternalistyczny, kolegialny/partnerski, kontraktualny oraz model oparty na etyce troski), wskazując na braki i słabości w każdym z nich. W dalszej części dysertacji omówiono kwestie normatywności we współczesnych nurtach etyki medycznej (kazuistyka, utylitaryzm, personalizm). Kolejnym krokiem było ukazanie etyki wartości Dietricha von Hildebranda w kontekście etyki medycznej. W wyniku przeprowadzonych analiz wskazano, iż kategoria odpowiedzi na wartość Dietricha von Hildebranda może stanowić ważny i ubogacający wkład do etyki medycznej, przypominając lekarzowi o konieczności udzielenia adekwatnej odpowiedzi na metafizyczną wartość, jaką jest pacjent. Odpowiedź na wartość wydaje się stanowić szansę dla środowiska lekarskiego wyjścia z kryzysu dotyczącego nieumiejętności tworzenia interpersonalnych relacji z pacjentem. Aplikacja tej kategorii będzie wyrazem holistycznego podejścia do pacjentów oraz pozwoli lekarzom dostrzec ontyczną wartość i godność każdego pacjenta.Item Problemy moralne dyplomacji w nauczaniu Jana Pawła II(2015-11-23) Makowski, Paweł Adam; Bohdanowicz, Andrzej. PromotorCelem pracy jest zaprezentowanie problemów moralnych dyplomacji w nauczaniu Jana Pawła II i ich usystematyzowanie. Ponieważ Papież nie oddzielał nigdy moralności od dyplomacji, widząc w moralności fundamenty odpowiedzialnej służby dyplomatycznej, w rozprawie związek pomiędzy moralnością a dyplomacją nie jest rozpatrywany oddzielnie, lecz został ukazany jako integralna część papieskiego nauczania. Jan Paweł II w swoich wystąpieniach do tego środowiska nie poruszał bowiem wprost kwestii moralnych dotykających dyplomacji, lecz poprzez prezentowanie doktryny moralnej Kościoła w odniesieniu do aktualnych problemów społeczno-politycznych, pośrednio wskazywał obszary, które powinny stać się przedmiotem osobistej moralnej refleksji pracowników dyplomacji. W pracy posłużono się metodą analityczno-syntetyczną, co pozwoliło osiągnąć założone cele. Najpierw autor dokonał analizy nauczania Jana Pawła II obejmującego cały jego pontyfikat, a dotyczącego problemów moralnych z jakimi musi się zmierzyć współczesna dyplomacja, a następnie przedstawił próbę ich syntetycznego ujęcia. Analizie poddał teksty przemówień Jana Pawła II, wygłoszone podczas spotkań z dyplomatami. W bibliografii wyodrębniono obszerną literaturę przedmiotu, także anglojęzyczną, nie tłumaczoną na język polski. Szczególnie wartościowe dla przeprowadzonego wywodu są listy poszczególnych dyplomatów stanowiące cenne źródło badawcze na temat recepcji papieskiego nauczania w zakresie problemów, których dotyczy rozprawa. Całość rozprawy składa się z pięciu rozdziałów. Struktura każdego rozdziału pozwala najpierw dostrzec konkretne zagrożenia obecne w poszczególnych obszarach współczesnego życia, następnie zawarto wykładnię moralną nauki Kościoła na temat omawianych kwestii, do której odwoływał się Jan Paweł II oraz omówiono recepcję jego nauczania w środowisku dyplomatów. Każdy rozdział kończy refleksja podsumowująca omawianą w niej problematykę. Celem rozdziału pierwszego jest ukazanie, iż godność człowieka stanowi fundamentalną wartość dla dyplomacji. Drugi rozdział dotyczy zagadnienia praw człowieka, których respektowanie należy do podstawowych powinności dyplomacji. W rozdziale trzecim ukazano problematykę wolności. Ideą przewodnią tej części rozprawy jest podkreślenie, iż respektowanie wolności, w tym szczególnie wolności religijnej, powinno stanowić podstawowe kryterium kształtujące działania dyplomacji. Rozdział czwarty poświęcono najważniejszym środowiskom oddziaływania dyplomacji, jakimi są najpierw rodzina, a następnie naród oraz wspólnota polityczna. Ostatni, piąty rozdział, zatytułowany: „Pokój i współpraca międzynarodowa celem działań dyplomacji” stanowi swoiste uwieńczenie całości dysertacji. Praca ma charakter nowatorski, ponieważ w obszarze języka polskiego nie ma takiego opracowania.