Wydział Historii (WHis)
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Historii (WHis) by Author "Bucholz, Andrzej"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Studenci Uniwersytetu Poznańskiego w latach 1919-1939(2024) Bucholz, Andrzej; Molik, Witold. PromotorW niniejszej dysertacji przedstawiono portret demograficzno-społeczny studentów Uniwersytetu Poznańskiego, ich warunki bytowe i proces kształcenia w latach 1919-1939. W ramach portretu demograficzno-społecznego ukazano stan liczebny oraz podział według płci, wieku, przynależności narodowej, wyznania, jak i pochodzenia społecznego oraz terytorialnego. Warunki bytowe opisano zaś z położeniem szczególnego nacisku na: koszt studiów, stypendia, sytuację mieszkaniową, opiekę zdrowotną, stołówki i stowarzyszenia samopomocowe. Zaprezentowano też zasady zostania akademikiem, reguły funkcjonowania słuchaczy w ramach Alma Mater Posnaniensis oraz organizację nauczania, tok studiów, relacje między kadrą profesorską a studentami. Przedmiotem tej pracy są wyłącznie studenci zwyczajni w rozumieniu ustaw o szkołach akademickich z 13 lipca 1920 roku i 15 marca 1933 roku. Poza obszarem zainteresowania autora pozostali więc wolni słuchacze oraz doktoranci. Dolną granicę chronologiczną stanowi 1919 rok, w którym utworzono Uniwersytet Poznański, a górną jest atak Niemiec na Polskę 1 września 1939 roku. Te dwie daty wyznaczają ramy funkcjonowania Alma Mater Posnaniensis w dwudziestoleciu międzywojennym. This dissertation presents a demographic and social portrait of the students of the University of Poznań, their living conditions and educational process in the years 1919-1939. The demographic and social portrait shows the number of students and their breakdown by gender, age, nationality, religion, as well as social and territorial origin. The living conditions are described with particular emphasis on the cost of studies, scholarships, housing, health care, canteens and self-help associations. Also presented are the rules for becoming a student, the rules for the functioning of students within Alma Mater Posnaniensis and the organisation of teaching, the course of study, the relationship between the professorial staff and the students. The subject of this work is exclusively ordinary students within the meaning of the Acts on Academic Schools of 13 July 1920 and 15 March 1933. Free students and doctoral students therefore remain outside the author's area of interest. The lower chronological boundary is 1919, the year in which the University of Poznan was founded, and the upper one is the German attack on Poland on 1 September 1939. These two dates set the framework for the functioning of Alma Mater Posnaniensis in the interwar period.