Browsing by Author "Czerepaniak-Walczak, Maria"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I(Fundacja Feminoteka, 2016) Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, Aleksandra; Chomczyńska-Rubacha, Mariola; Rubacha, Krzysztof; Pankowska, Dorota; Kopciewicz, Lucyna; Czerepaniak-Walczak, Maria; Frąckowiak-Sochańska, Monika; Buchowska, Natalia; Sekowska-Kozłowska, Katarzyna; Kopińska, Violetta; Cackowska, Małgorzata; Ostrouch-Kamińska, Joanna; Dec-Pietrowska, Joanna; Długołęcka, Alicja; Paprzycka, Emilia; Walendzik-Ostrowska, Agnieszka; Waszyńska, Katarzyna; Zamojska, Eva; Hejwosz-Gromkowska, Daria; Buchnat, Marzena; Cytlak, Izabela; Jarmużek, Joanna; Popow, Monika; Michalski, Maciej; Napierała, Anita; Głowacka-Sobiech, Edyta; Skórzyńska, Izabela; Walczak, Bartłomiej; Chmura-Rutkowska, Iwona; Duda, Maciej; Mazurek, Marta; Sołtysiak-Łuczak, AleksandraPublikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.Item Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych" w edukacji?(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 1999) Czerepaniak-Walczak, MariaThe aim of this article is to encourage and to contribute to, serious and constructive thinking about competency-based education. The particular focus of this text is on defining and operationalizing the key notion: competence, since it is clear that the unambiguous understanding will crucially affect the work of a teacher as a reformer. It is a useful concept in the context of discussing changes of education. Competence is defined as: an awared, dynamic, satisfactory, but not an unusual, skill necessary for coping with specific problems. It is an integral structure of knowledge, skills, understanding and desire which is demonstrated on the established standards. The present paper is concerned with reasons for defining the concept of competence, both theoretical and practical, its operationalisation and the criteria of its classification.Item Zaangażowanie w szkole – szkoła zaangażowania. O możliwościach i utrudnieniach demokratycznego uczestniczenia uczniów w sferze publicznej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Czerepaniak-Walczak, MariaThe subject of this article is the process of school education as a field of experience of the pupil's commitment. Assumption, that the school and the class are the essential place of the learning of civil’s participating isn't raising doubts because the education is perceived as the factor of the forming of the social capital as well as civic society There is a very strong assumption that between the education and the social engagement exist a real ties and this is recognized as so obvious that isn't verified. However the forming of the citizenship requires much more experiences, than in the process of the school's education which is usually focused on an accumulation of the knowledge, while civil participation requires the particular type of social interactions in peer teams. It means, that civil education as well as forming and updating of civil competencies requires personal experiences in the multidimen-sional social relations, in which the mutual obligations and duties create the social network of group members. In this text are discussed following areas of students' experiences favorable for the social and civil engagement of pupils: a) the process of education with particular reference to programs and contents of education, b) methods and forms of and teaching and learning, c) students' selfgovernment, d) extracurricular as well as voluntary activities and e) norms and principles regulating of social life at school. The most important for the social engagement is the possi-bility of students' participation in these forms of social life. It is seen as an important factor of students' engagement in different forms of organizations of lives in school.