Browsing by Author "Jaskulski, Adam"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Federalizm europejski początków integracji europejskiej i doby kryzysu gospodarczego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Jaskulski, AdamEuropean federalism at the beginnings of the European Union and in the time of economic crisis The purpose of this paper is to compare the federalist concepts at the onset of European integration processes after the Second World War and in the time of struggling with the economic crisis. The starting point for the analysis is to present the initial situation, which in both periods was referred to as the crisis of the nation-state. In the first case, the nation-state was found guilty of instigating two world wars, and in the other it was guilty of the collapse of the public finances of eurozone Member States. Whether at the turn of the 1940s or now, an effective way out of the crisis is sought in federalism.Item Fikcyjny Traktat Lizboński(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2010) Jaskulski, AdamPrezentowany artykuł ma na celu nakreślenie pewnych elementów sytuacji politycznej i prawnej jakie wyłoniły się w związku z ratyfikacją i wejściem w życie Traktatu Lizbońskiego, w płaszczyźnie najistotniejszych wyzwań stawianych przed reformą traktatową i przed samą Unią Europejską. Nastąpi także generalna ocena zmian niesionych przez Traktat Lizboński dla funkcjonowania Unii Europejskiej. W niniejszym artykule staram się udowodnić tezę, iż z racji wyczerpania programu pogłębiania integracji europejskiej oraz w związku z okolicznościami niepowodzenia wejścia w życie Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy, głównym celem wprowadzania w życie TL, w szczególności po jego odrzuceniu w pierwszym referendum przez obywateli Irlandii, było potwierdzenie znaczenia i dynamizmu całego projektu jakim jest Unia Europejska.Item Polska polityka Europejska. Idee, cele, aktorzy, rezultaty(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Czachór, Zbigniew; Jaskulski, Adam; Jańczak, Jarosław; Mieńkowska-Norkiene, Renata; Tosiek, PiotrItem Pomiędzy splendid isolation a integracją. Relacje Wielkiej Brytanii z Europą Zachodnią w czasach Schumana(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2015) Jaskulski, AdamCelem niniejszego artykułu jest analiza polityki i stanowiska brytyjskiego oraz ich ewolucji, w kontekście aktywności Roberta Schumana, jako premiera i ministra spraw zagranicznych Francji. Ramy analizy należy zakreślić na rok 1947, kiedy to Robert Schuman obejmuje stanowisko premiera Francji. Natomiast jako ich koniec należy wskazać zasadniczo rok 1950, czyli moment zaprezentowania planu Schumana. Tylko w ograniczonym zakresie analiza jest prowadzona do roku 1954, czyli upadku projektu Europejskiej Wspólnoty Obronnej.Item Pożądany kierunek zmian modelu samorządu gospodarczego w Polsce: rozważania na podstawie projektu ustawy o izbach przemysłowo-handlowych Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców PRZEDSIĘBIORCY.PL(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2016) Antkowiak, Paweł; Kmieciak, Robert; Jaskulski, AdamItem Prawo dostępu do dokumentów Unii Europejskiej i propozycja jego reformy z perspektywy praktycznej dostępności dla obywateli UE(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Jaskulski, AdamCelem niniejszego artykułu jest analiza najważniejszych uregulowań dotyczących prawa dostępu do dokumentów Unii Europejskiej oraz propozycji i stanu debaty odnoszących się do reform rozporządzenia regulującego prawo dostępu do dokumentów. Dodatkowo ocenie zostanie poddana prawidłowość zastosowanych konstrukcji prawnych w urzeczywistnianiu tego konkretnego prawa oraz możliwość wykorzystywania go przez instytucje UE, jako narzędzia legitymizowania swojej działalności. Weryfikacji zostanie poddana hipoteza badawcza zakładająca, iż możliwość dostępu do dokumentów Unii Europejskiej została zakreślona bardzo szeroko (pomimo pewnych niedoskonałości), a zakładana reforma ma wymiar przede wszystkim sporu politycznego pomiędzy instytucjami UE, a jej celem nie jest faktycznie zwiększenie dostępu obywateli do dokumentów UE, co umożliwiłoby jej większą legitymizację.Item Procedury kontroli przestrzegania praworządności i zasad demokracji przez Unię Europejską na przykładzie Węgier i Polski(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016) Jaskulski, AdamUnia Europejska w ostatnich latach została postawiona przed nowym wyzwaniem, jakim są niedemokratyczne zmiany konstytucyjne dokonywane w niektórych państwach członkowskich. Najbardziej znamiennymi przypadkami są Węgry i Polska. Celem niniejszego artykułu jest analiza skuteczności instrumentów dostępnych w Unii Europejskiej umożliwiających oddziaływanie na państwa członkowskie, które dopuszczają się łamania podstawowych wartości i zasad, na których opiera się Unia Europejska, zasad odnoszących się przede wszystkim do konieczności istnienia we wszystkich państwach członkowskich demokratycznych rządów prawa i przestrzegania prawa człowieka. Analiza zostanie oparta na przykładzie dwóch państw: Węgier i Polski.Item Równowaga międzyinstytucjonalna jako kategoria analityczna w badaniach nad systemem politycznym Unii Europejskiej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, UAM, 2023) Jaskulski, AdamCelem niniejszego artykułu jest wskazanie na adekwatność stosowania do badań nad systemem politycznym Unii Europejskiej analizy poprzez pryzmat koncepcji równowagi instytucjonalnej. Przedmiotowy artykuł ma przede wszystkim charakter analityczny, a nie empiryczny, wskazując na znaczenie równowagi międzyinstytucjonalnej w jej aspekcie prawnym i politologicznym, relacje równowagi międzyinstytucjonalnej z zasadą check and balances oraz funkcję, jaką równowaga międzyinstytucjonalna spełnia w systemie politycznym UE, a także kryterium, poprzez które zmiany w równowadze międzyinstytucjonalnej można badać. Pierwsza z hipotez badawczych weryfikowanych w niniejszym artykule stwierdza, iż istnieje konieczność odejścia od pojmowania stosunków międzyinstytucjonalnych poprzez pryzmat działalności tylko trzech podmiotów, tj. RUE, KE i PE, co miało miejsce przez wiele lat w badaniach prowadzonych nad systemem instytucjonalnym UE. Druga hipoteza badawcza zakłada, iż analiza systemu politycznego UE z użyciem zasady chceck and balances, ze względu na inne cele systemu politycznego UE niż państw narodowych, ma znacznie mniejszy potencjał eksplanacyjny, niż analiza tego systemu z użyciem koncepcji równowagi międzyinstytucjonalnej. W artykule zastosowano następujące metody badawcze: instytucjonalno-prawną oraz neoinstytucjonalną. The purpose of this article is to demonstrate the appropriateness of applying analysis through the lens of the concept of institutional balance to the study of the political system of the European Union. The article is primarily analytical rather than empirical, pointing out the importance of inter-institutional balance in its legal and political aspects, the relationship of inter-institutional balance to the principle of checks and balances, and the function that inter-institutional balance plays in the EU political system, as well as the criterion by which changes in inter-institutional balance can be studied. One of the research hypotheses tested in this article is that there is a need to move away from understanding inter-institutional relations through the prism of the activities of only three entities, i.e. the EU Council, the EC and the EP, which has been the case for many years in research on the EU institutional system. The second research hypothesis is that, because the objectives of the EU political system are different from those of the nation-states, the analysis of the EU political system using the principle of check and balances has much less exploratory potential than the analysis of this system using the concept of interinstitutional balances. The article uses the following research methods: institutional-legal and neo-institutional.Item Struktura i funkcje prezydencji w Radzie Unii Europejskiej(Wydawnictwo WNPiD, 2009) Jaskulski, AdamCelem artykułu była analiza funkcji prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przed wejściem w życie Traktatu z Lizbony.Item The role of the European Council in the Brexit negotiations and in shaping the “new” foreign policy of the European Union(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2017) Jaskulski, AdamThe aim of the article is to analyze the role of the European Council in negotiations related to the planned withdrawal of the United Kingdom from the European Union. European Union law defines the key role of the European Council in these negotiations. It is this institution that is responsible for shaping the principles and guidelines on the basis of which the negotiations are being conducted. It is no less important to regulate the future relations of the UK with the EU after the British leave the European Union. The role of the European Council will be crucial there as well.Item Unia Europejska wspólnotą bezprawia? Duże i małe manipulacje w instytucjach unijnych w związku z wejściem w życie Traktatu lizbońskiego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2010) Jaskulski, AdamItem Założenia polityki transportowej Unii Europejskiej w XXI wieku. Uwarunkowania, wyzwania, strategie działania(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Jaskulski, AdamCelem artykułu jest analiza uwarunkowań, wyzwań i strategii polityki transportowej Unii Europejskiej na najbliższe lata w powiązaniu z prezentacją inicjatyw podejmowanych najczęściej przez Komisję Europejską w ostatnich latach w ramach tejże polityki sektorowej Unii Europejskiej. W artykule następuje prezentacja zmian zachodzących w założeniach polityki transportowej odnoszących się przede wszystkim do ukierunkowania działań UE na rozwiązywanie problemów horyzontalnych sektora transportu, przy jednoczesnym odchodzeniu tylko i wyłącznie od rozpatrywania problemów konkretnych środków transportu. Do głównych wyzwań polityki transportowej UE należy zaliczyć m.in.: zmniejszenie negatywnego wpływu sektora transportu na środowisko naturalne, zmniejszenie kongestii, rozbudowę infrastruktury multimodalnej oraz pełną internalizację kosztów zewnętrznych transportu.Item Zmiana równowagi międzyinstytucjonalnej w Unii Europejskiej po Traktacie Nicejskim(2012-06-14T07:03:37Z) Jaskulski, Adam; Czachór, Zbigniew. PromotorCelem pracy była analiza zmian zachodzących w równowadze międzyinstytucjonalnej po podpisaniu Traktatu Nicejskiego. Pierwszy rozdział wprowadza aparat pojęciowy i teorię zmiany instytucjonalnej wykorzystywane w pracy, która wyjaśnia występowanie zmian pomiędzy formalnymi rewizjami traktatów założycielskich. Teoria ta stanowi, iż traktaty jako niekompletne kontrakty wymagają uzupełnienia podczas okresów ich implementacji poprzez praktykę aktorów instytucjonalnych. Rozdział drugi przedstawia teorie stosowane do wyjaśniania zachodzących zmian w systemie. Są nimi: liberalizm międzyrządowy, instytucjonalizm racjonalnego wyboru, instytucjonalizm socjologiczny, instytucjonalizm historyczny oraz wielopoziomowe zarządzanie. Owe zmiany mogą przebiegać w dwóch kierunkach. Z jednej strony może następować wzmocnienie aktorów supranarodowych, z drugiej natomiast aktorów międzyrządowych. W trzecim rozdziale analizie poddane są determinanty zmiany równowagi międzyinstytucjonalnej. Rozdziały do czwartego do dziesiątego skonstruowane są w jednakowy sposób. Mianowicie dochodzi w nich do analizy empirycznej zmian w zakresie funkcji wyróżnionych w systemie, w badanym czasie. Analiza podzielona jest na trzy okresu: po traktacie nicejskim, po rozszerzeniu UE, po traktacie lizbońskim.