Browsing by Author "Kaczmarek, Izabela"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Children with epilepsy: specific learning difficulties(Fundacja Edukacji Medycznej i Promocji Zdrowia, Sztuki i Kultury ARS MEDICA, 2016) Kaczmarek, Izabela; Jabłoński, Sławomir; Steinborn, BarbaraThe problems of children and adolescents with epilepsy pose an important challenge for educational systems around the world. Epilepsy is the most common chronic neurological disease, which occurs in up to 1% of children and adolescents. The largest incidence of onset is from early childhood to adolescence, therefore, mostly the emotional, cognitive and social problems experienced by patients coincide with the school period. It is commonly believed, as indicated by research, that some of the children and adolescents with epilepsy experience learning difficulties and school problems. This article presents the educational problems of a group of patients in Poland with epilepsy and the co-occurring specific difficulties in the acquisition of scholastic skills like dyslexia, spelling disorder or dyscalculia. The work is a review with an analysis of a case study.Item Efficiency of executive functions and literacy among children with specific language impairment(Sciendo, 2018) Kaczmarek, Izabela; Jabłoński, Sławomir; Kleka, Paweł; Steinborn, BarbaraRecently, extensive studies investigating executive functions in children with specific language impairment (SLI) have been performed. In the present study, we compared the level of executive functions (i.e., inhibitory control and cognitive flexibility) and literacy skills between 53 healthy children and 53 children with SLIs between the ages of 3 and 11 years. The groups were matched by age, gender and parental education level. Executive functions were assessed using the Children Card Sort, and the Literacy Assessment Battery was applied to measure literacy skills. The patients with SLI displayed a significantly lower level of cognitive flexibility than that of the healthy children. No significant differences were observed between the groups in inhibitory control and the majority of literacy skills. The results confirm the hypothesis that patients with SLI experience difficulties in cognitive flexibility.Item Pomiar kontroli hamowania testem sortowania kart dla dzieci(2012) Jabłoński, Sławomir; Kaczmarek, Izabela; Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna; Brzezińska, Anna IzabelaArtykuł poświęcony jest prezentacji założeń teoretycznych i konstrukcyjnych Testu Sortowania Kart dla Dzieci (TSKD). Autorzy zaprojektowali go jako standardową metodę indywidualnej diagnozy poziomu rozwoju funkcji wykonawczych. Budowa TSKD została oparta o założenia Dwuwymiarowego Testu Sortowania Kart (DTSK), powszechnie wykorzystywanego w badaniach naukowych z udziałem dzieci. Narzędzie zostało przetestowane w badaniach pilotażowych na grupie 49 dzieci w wieku 3-11 lat. Zaobserwowano w nich identyczne wzorce wykonania testu, jak w przypadku DTSK, co pozytywnie rokuje dla stworzenia ostatecznej wersji TSKD.Item Sortowanie kart jako metoda badania giętkości poznawczej u dzieci w wieku 3-8 lat(2013) Jabłoński, Sławomir; Kaczmarek, Izabela; Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna; Zakrzewska, MarzennaAutorzy prezentują teoretyczne podstawy Dwuwymiarowego testu sortowania kart (DTSK), powszechnie stosowanego w badaniach naukowych funkcji wykonawczych u dzieci. W swoich analizach uwzględniają następujące pojęcia: kontrola hamowania, pamięć, rozumowanie pojęciowe, teorie złożoności. Ze względu na brak argumentów jednoznacznie wykluczających stosowanie któregokolwiek z wymienionych konstruktów do analizy czynności sortowania kart, proponują traktowanie DTSK jako narzędzia pomiaru giętkości poznawczej u dzieci. W artykule zaprezentowano również dwie równoległe wersje Testu sortowania kart dla dzieci (TSKD), opracowane przez autorów na podstawie Dwuwymiarowego testu sortowania kart. Jako narzędzia standardowe, umożliwiają one stosowanie procedury sortowania kart w indywidualnej diagnozie psychologicznej. Podczas pilotażowego badania grupy 41 zdrowych dzieci w wieku 3–8 lat dokonano oceny rzetelności obu wersji TSKD oraz trafności sposobów obliczania wyników dla poszczególnych części narzędzia. Badania potwierdziły rzetelność obu wersji TSKD oraz wykazały konieczność zmiany sposobu obliczania wyników.