Browsing by Author "Kaczmarek, Tomasz. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Formy i zakres partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego w Poznaniu(2016) Wójcicki, Michał; Kaczmarek, Tomasz. Promotor; Mikuła, Łukasz. PromotorGłównym celem pracy jest identyfikacja stanu uspołeczniania procesu planowania przestrzennego w Poznaniu oraz wskazanie kierunków jego rozwoju na tle istniejących uwarunkowań prawnych, organizacyjnych, społecznych oraz technologicznych. Realizacja tego celu nastąpiło w oparciu o znajomość podstaw teoretycznych dotyczących zjawiska partycypacji społecznej w procesie planowania i zarządzania na poziomie lokalnym, a z drugiej konieczne było zbadanie uwarunkowań (zewnętrznych: międzynarodowych, krajowych) i wewnętrznych (lokalnych) partycypacyjnego planowania, jego mechanizmów oraz barier i ograniczeń. Realizacja celu głównego pracy następuję w ramach celów szczegółowych, do których zaliczyć należy: 1. Przegląd i adaptacja na użytek pracy istotnych założeń związanych ze współczesnymi teoriami: zarządzania publicznego, społeczeństwa obywatelskiego, komunikacji społecznej oraz konfliktów społecznych w odniesieniu do przestrzeni lokalnej rozumianej jako środowisko zamieszkania; 2. Określenie zakresu pojęciowego i głównych składowych procesu partycypacji: podmiotu i przedmiotu partycypacji, jej form i stosowanych narzędzi, zarówno tradycyjnych jak i nowoczesnych, związanych z rozwojem nowych technologii zbierania informacji i komunikowania się; 3. Przegląd dokumentów międzynarodowych i krajowych oraz stopnia ich implementacji do praktyki zarządzania i planowania przestrzennego na poziomie lokalnym; 4. Identyfikacja uwarunkowań partycypacyjnego planowania na poziomie lokalnym, o charakterze prawnym, politycznym, społecznym, organizacyjno-administracyjnym i technologicznym; 5. Określenie zakresu, uczestników i przebiegu partycypacji społecznej w tworzeniu lokalnych dokumentów planowania przestrzennego; 6. Identyfikacja silnych i słabych stron partycypacyjnego planowania oraz sformułowanie rekomendacji, mających na celu jego usprawnienie, poprawę efektywności i skuteczności. Zakres przestrzenny pracy obejmuje miasto Poznań, w swoich graniach administracyjnych. Głównymi metodami badawczymi wykorzystanymi w celu realizacji założeń pracy są: 1. Wywiad kwestionariuszowy wśród mieszkańców wybranych dzielnic miasta (n=550) 2. Ankieta tradycyjna realizowana podczas 25 spotkań konsultacyjnych w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w Poznaniu (n=350) 3. Obserwacja uczestnicząca 25 spotkań konsultacyjnych w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w Poznaniu 4. Kwerenda w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Poznaniu – badania archiwalne nad wnioskami i uwagami do MPZP w Poznaniu (zakres czasowy badań 2006-2015) 5. Ankieta internetowa w wojewódzkich i miejskich pracowniach urbanistycznych w Polsce 6. Ankieta internetowa oparta o system GIS (Geoankieta) oraz 7. Ankieta internetowa oparta o system GIS rozbudowana o narzędzia deliberacyjne Rozprawa doktorska wpisuje się w nurt, niezbyt jeszcze licznych badań nad uczestnictwa społeczności lokalnych w procesie planowania przestrzennego. Założeniem autora niniejszej pracy jest chęć uzupełnienia istniejącego dorobku naukowego, szczególnie w dziedzinie gospodarki przestrzennej, planowania przestrzennego a także socjologii, o kwestie uwarunkowań, zakresu i form partycypacji społecznej w procesie planistycznym. Badania naukowe w obszarze partycypacji społecznej są także niepełne w zakresie identyfikacji uczestników procesu planistycznego. Bogaty dorobek literaturowy dostarcza wiedzę teoretyczną w dziedzinie szeroko rozumianej partycypacji społecznej, jednak nadal występują braki w badaniach empirycznych, potwierdzających. Ogólne założenia na temat partycypacji w planowaniu przestrzennym nie są dostatecznie weryfikowane przez wyniki badań empirycznych. Problem ten związany jest przede wszystkim z brakiem odpowiedniej liczby informacji na temat uczestników procesu partycypacji społecznej, form jakie ona przyjmuje a przede wszystkim oceny na ile proces ten jest efektywny, tak z punktu widzenia społecznego jak i decyzyjnego. Praca dostarcza szczególnie istotnych wyników w zakresie identyfikacji uczestników procesu partycypacji społecznej. Wyniki badań ustawowych i pozaustawowych narzędzi angażowania społeczeństwa w procesy planistyczne wykazują, iż: • Uczestnicy procesy partycypacji społecznej posiadają niski poziom wiedzy na tematy związane z zagospodarowaniem przestrzennym w mieście oraz w miejscu najbliższego zamieszkania, • Zaangażowanie w procesy planistyczne jest bezpośrednio związane z partykularnymi interesami poszczególnych grup uczestników procesu, • Stosowane przez samorząd miasta Poznania formy partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym, należą do jednych z najbardziej zaawansowanych organizacyjnie działań w kraju, • Mimo funkcjonowania w Poznania rozbudowanego modelu partycypacji społecznej w procesie sporządzania planów miejscowych, skala uczestnictwa społecznego jest relacyjnie niska, • Konsultacje społeczne planów miejscowych w Poznaniu mają w przeważającym stopniu lokalny charakter a poziom uczestnictwa społecznego uzależniona jest od tematyki procedowanego planu, lokalizacji w skali miasta, wielkości zamierzeń planistycznych a przede wszystkim funkcji jaką pełni konkretny obszar w skali miasta, • Zwiększenia zaangażowania społecznego w proces partycypacji społecznej możliwe jest poprzez stosowanie innowacyjnych narzędzi partycypacyjnych, wykorzystujących w szczególności Geograficzne Systemy Informacji Przestrzennej. Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych przez autora skala uczestnictwa społecznego w procesie sporządzania planu miejscowego przy wykorzystaniu narzędzi internetowych jest znacząco wyższa. Partycypacyjne narzędzia internetowe są komplementarne w stosunku do tradycyjnych spotkań konsultacyjnych, włączają te grupy społeczne, które nie uczestniczą w spotkaniach tradycyjnych. Poza tym praca dostarcza wiedzy na temat zidentyfikowanych tendencji i kierunków rozwoju partycypacji społecznej w szeroko rozumianej działalności publicznej. Dokonane analizy uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych partycypacji pozwoliły sformułowane rekomendacji, głównie dla organizatorów procesu partycypacji społecznej w Poznaniu.Item Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej w okresie intensywnej suburbanizacji(2013-06-14) Bul, Radosław; Kaczmarek, Tomasz. PromotorPodstawowym celem rozprawy doktorskiej pt. ”Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej w okresie intensywnej suburbanizacji” jest identyfikacja zjawiska codziennych migracji na obszarze aglomeracji poznańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ich uwarunkowań, charakteru i skutków. Obok podstawowego celu praca realizuje także cel metodologiczny, którym jest wykorzystanie różnorodnych metod pomiaru zjawiska migracji wahadłowych, zarówno tradycyjnych (rozbudowane ankiety osób dojeżdżających) jak i nowoczesnych, z zastosowaniem urządzeń GPS i telefonów komórkowych do badania ścieżek dojazdów do pracy i szkół. Celem aplikacyjnym pracy jest sporządzenie listy rekomendacji dla prowadzenia lokalnej polityki przestrzennej i społeczno – gospodarczej aglomeracji poznańskiej. W końcowej części rozprawy przedstawiono postulaty w zakresie tworzenia bazy informacyjnej migracji oraz rozwoju nowych metod badawczych zjawiska. Przestrzenny zakres badań obejmuje obszar miasta Poznania, gmin powiatu poznańskiego oraz powiaty: obornicki, wągrowiecki, gnieźnieński, wrzesiński, średzki, jarociński, śremski, kościański, grodziski, nowotomyski i szamotulski. Zgodnie z tytułem rozprawy zasadniczy obszar badań stanowi aglomeracja poznańska. Czasowy zakres badań obejmuje lata 2006 – 2012. Podstawowymi metodami badań wykorzystanymi w rozprawie są : model potencjału, metody badania koncentracji przestrzennej, analiza korelacji i metody wskaźnikowe oraz kartograficzne.Item Partycypacyjne systemy informacji geograficznej (PPGIS) w procesach decyzyjnych w gospodarce przestrzennej(2020) Bąkowska-Waldmann, Edyta; Kaczmarek, Tomasz. PromotorPraca przedstawia wyniki badań poświęconych ocenie możliwości i efektów stosowania partycypacyjnych systemów informacji geograficznej (PPGIS) w procesach decyzyjnych w gospodarce przestrzennej, na przykładzie dziewięciu studiów przypadku z obszaru aglomeracji poznańskiej. W części teoretycznej pracy dokonano usystematyzowania Załącznik nr 2 do zarządzenia nr 110/2009/2010 Rektora UAM z dnia 20 listopada 2009 roku dotychczasowego stanu wiedzy na temat teoretycznych, interdyscyplinarnych uwarunkowań stosowania partycypacyjnych systemów informacji geograficznej, wskazując na uzasadnienie dla ich stosowania i rozwoju w procesach decyzyjnych w gospodarce przestrzennej – w kontekście upodmiotowienia społeczeństwa w gospodarce przestrzennej i jego roli w modelach zarządzania w samorządach, a także rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Z kolei w części badawczej, nawiązując do celów poznawczych pracy, dokonano identyfikacji uwarunkowań prawnych, instytucjonalnych oraz społecznych stosowania PPGIS, wskazano możliwe obszary ich stosowania, przedstawiono charakterystykę społeczno-demograficzną oraz przestrzenną osób, które uczestniczyły w przeprowadzonych konsultacjach społecznych. Ponadto, dokonano oceny znaczenia PPGIS w procesach decyzyjnych w gospodarce przestrzennej oraz określono wpływ PPGIS na osiągany poziom partycypacji społecznej. W części aplikacyjnej przedstawiono model praktyczny stosowania PPGIS w gospodarce przestrzennej oraz sformułowano rekomendacje.Item Zmiany struktury przestrzenno-funkcjonalnej handlu detalicznego w Poznaniu w warunkach globalizacji(2023) Karczewicz-Lamparska, Magdalena; Kaczmarek, Tomasz. PromotorPrzedstawiona praca doktorska, napisana w nurcie geografii ekonomicznej, przede wszystkim odnosi się do jej nurtu funkcjonalistycznego, zgodnego ze scjentystycznym, pozytywistycznym paradygmatem badań. Zróżnicowanie przestrzenne różnych zjawisk w mieście, w tym sfery handlu detalicznego wciąż należy bowiem do istotnych zagadnień naukowych, zarówno z punktu widzenia rozwoju handlu jak i jego oddziaływania na krajobraz i funkcje miasta. Zróżnicowanie form handlu oraz ich zmiany w przestrzeni miasta są wciąż aktualnym tematem badawczym, co wynikają z wielu czynników, często zmiennych. Czynnik zarówno globalizacji jak i polityki wobec handlu okazały się także zmienne w czasie, co wpływało na decyzje lokalizacyjne w Poznaniu. W ostatnich dekadach wykształcają się nowe podejścia do badania handlu, w ramach pojęcia „nowej geografii handlu”. Pojawiło się ono w latach dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, by opisać zrekonstruowaną i zaangażowaną teoretycznie subdyscyplinę geografii handlu, która poważnie traktuje zarówno jej wymiar ekonomiczny (np. ocena wpływu handlu globalnego na lokalne struktury, wpływ elektronicznego na tradycyjne kanały sprzedaży detalicznej), jak i kulturowy (np. społeczna rola przestrzeni handlowych, preferencje i praktyki konsumentów, zob. Wrigley 2009). Wyżej wymienione elementy powinny być uwzględniane także w badaniach rozwoju i struktury handlu w mieście. Poniżej wymieniono główne postulaty badawcze, które mogłyby realizować kolejne prace, bądź z upływem lat mogłyby być podejmowane jako kontynuacja dotychczasowych badań autorki (zob. także The future of retail... 2019). Są to: 1/ W sferze metodycznej: - Doskonalenie metod inwentaryzacyjnych działalności handlowej, wykorzystujące nowe technologie informatyczne. -Rozwój metod analizy przestrzennej lokalizacji, atrakcyjności i dostępności placówek handlowych. 2/ W sferze ekonomicznej: - Badanie faz rozwoju poszczególnych segmentów handlu (mallingu, dyskontyzacji, retail parków) oraz sukcesji funkcji na obszarach dotąd handlowych, - Badanie nowych formatów – placówek handlu hybrydowego, sklepów autonomicznych, paczkomatów, sharing economy, drugiego obiegu w sieciach społecznościowych, handlu obwoźnego i zakupów z dostawami (shoperzy - dostawcy zakupów), - Cyfryzacja i trendy w e-commerce, prowadzące do presji ze strony sklepów internetowych i wielkich detalistów na małe przedsiębiorstwa i ich strategie związane z dywersyfikacją platform sprzedaży. 3/ W sferze zjawisk społeczno-kulturowych: - Badanie funkcji społecznych (kulturotwórczych) przestrzeni handlowych, w szczególności centrów handlowo-usługowych kolejnych generacji, - Badanie preferencji zakupowych, szczególnie w wyniku rozwoju handlu elektronicznego i jego wpływu na zmiany w zachowaniach społeczeństwa konsumpcyjnego, - Zmiany demograficzne i społeczne, w tym starzenie się społeczeństw, kurczenie się bazy konsumentów (zwłaszcza w wyludniających się dzielnicach), trendy „pustynnienia usługowego” miast oraz wyzwania związane z mobilnością, które mają na nie wpływ. Istotnym problemem badawczym wartym eksploracji szczególnie w dużych miastach są także zagadnienia wpływu działalności handlowej na pozostałe funkcje miasta (mieszkaniowe, kulturowe, transportowe, rekreacyjne) oraz jego znaczenie jako ośrodka centralnego w krajowej, regionalnej i lokalnej sieci osadniczej.Item Zróżnicowanie przestrzenne dostępności szkół oraz warunków i wyników nauczania w aglomeracji poznańskiej(2015-12-22) Walaszek, Marzena; Kaczmarek, Tomasz. PromotorGłównym celem pracy doktorskiej zatytułowanej: „Zróżnicowanie przestrzenne dostępności szkół oraz warunków i wyników nauczania w aglomeracji poznańskiej” jest charakterystyka dostępności przestrzennej, warunków nauczania i wyników edukacyjnych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych aglomeracji poznańskiej. Tłem dla badanych zjawisk jest proces suburbanizacji. Podstawą teoretyczną dla sformułowanych w pracy hipotez jest teoria systemowa. Zgodnie z hipotezą, założono, że szkoły w aglomeracji poznańskiej są zróżnicowane z punktu widzenia wyposażenia materialnego, potencjału kadry pedagogicznej, oferty edukacyjnej, jak również wyników edukacyjnych. Jedna z głównych hipotez mówi , że funkcjonowanie szkół zależy również od czynników zewnętrznych (sąsiedztwa), w związku z tym zbadano różne cechy obwodów szkolnych (liczba, gęstość i struktura ludności, sieć transportowa, przestępczość, zabudowa mieszkaniowa). Główne pytanie badawcze sformułowane na podstawie koncepcji systemu brzmi: Czy warunki wewnętrzne lub zewnętrzne mają wpływ na wyniki osiągane przez uczniów? Czy warunki te są zróżnicowane w centrum miasta i ich otoczenia? Najniższe osiągnięcia uczniów w aglomeracji poznańskiej cechują obszary wysoko zurbanizowane i wiejskie, zwłaszcza z wysokim odsetkiem uczniów z rodzin znajdujących się w gorszej sytuacji finansowej.