Browsing by Author "Kmieciak, Robert"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item Kształtowanie się podstaw prawnych związków metropolitalnych w Polsce(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2017) Antkowiak, Paweł; Kmieciak, RobertItem Local Government in the Process of Implementation of the European Union’s Regional Policy in Poland(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, 2011) Kmieciak, RobertModel ustrojowy Polski opiera się na szeroko rozumianej zasadzie decentralizacji. W znaczeniu prawa administracyjnego oznacza ona taki system, w którym istnieje większa liczba samodzielnych ośrodków sprawujących władzę przy jednym centralnym. Wspomniane ośrodki decyzyjne uniezależnione są zatem od hierarchicznego podporządkowania, pozostając reprezentacją interesów lokalnych i regionalnych społeczności. Pierwszym krokiem na drodze do decentralizacji kompetencji na szczeblu regionu było uchwalenie w dniu 5 czerwca 1998 r. ustawy o samorządzie województwa, którego uprawnienia znacznie wykraczają poza sferę działań lokalnych. Zadania województwa samorządowego mają zatem charakter regionalny, tzn. dotyczą tworzenia warunków rozwoju regionu oraz wykonywania usług publicznych o zasięgu regionalnym. Ponadto mają one kreować politykę regionalną, współpracując w tej mierze z administracją rządową oraz wykorzystując ośrodki unijne przeznaczone na fundusze strukturalne. Polska jest obecnie największym beneficjentem polityki regionalnej Unii Europejskiej. Aby móc skorzystać ze znaczących ośrodków unijnych musiała przygotować dokument pod nazwą Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO), którego celem jest tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej zwiększenie zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Łączna suma ośrodków finansowych zaangażowanych w realizację NSRO w latach 2007–2013 wyniesie 85,56 mld EURO. Z tego wielkość alokacji ośrodków wspólnotowych to 67,3 mld EURO. Wymieniona suma jest wydatkowana poprzez programy operacyjne, w tym 16 Regionalnych Programów Operacyjnych, których instytucją zarządzającą są zarządy województw. Jak zatem widać samorząd odgrywa ważną rolę w działaniach służących implementacji polityki regionalnej w Polsce. Wiele wskazuje na to, że proces decentralizacji kompetencji w zakresie wykorzystania ośrodków unijnych będzie pogłębiany, ponieważ środowiska samorządowe oczekują przekazania im większych uprawnień w zakresie realizowania określonych inwestycji i przedsięwzięć w regionie oraz na poziomie lokalnym.Item Pożądany kierunek zmian modelu samorządu gospodarczego w Polsce: rozważania na podstawie projektu ustawy o izbach przemysłowo-handlowych Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców PRZEDSIĘBIORCY.PL(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2016) Antkowiak, Paweł; Kmieciak, Robert; Jaskulski, AdamItem Samorzad gospodarczy i zawodowy w systemie politycznym Polski(Dom Wydawniczy ELIPSA, 2012) Antkowiak, Paweł; Kmieciak, Robert; Walkowiak, KatarzynaItem Samorząd gospodarczy w państwach Unii Europejskiej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Kmieciak, RobertNajbardziej znanymi organizacjami samorządu gospodarczego są izby przemysłowo-handlowe. Mają one określony przez ustawę zakres zadań, które wykonywane są samodzielnie i niezawiśle od innych podmiotów administracji publicznej. Zakres tych zadań jest miarą decentralizacji administracji państwa w sferze gospodarczej; jest też wyrazem zaufania państwa do obligatoryjnie zorganizowanego w izbach czynnika obywatelskiego, a także przekonania, że jest on w sprawach gospodarki lokalnej bardziej kompetentny od urzędników administracji rządowej. Dzięki samorządowi gospodarczemu społeczność przedsiębiorców ze zbiorowości indywidualnych, rozproszonych jednostek staje się zorganizowaną zbiorowością publicznoprawną, czyli wspólnotą samorządową, wyposażoną we władztwo administracyjne. Charakteryzując pozycję ustrojową i zakres zadań samorządu gospodarczego wielce zasadne jest odwołanie się do doświadczeń państw Unii Europejskiej, gdzie od lat izby przemysłowo-handlowe są ważnym reprezentantem interesów środowiska przedsiębiorców.Item Samorząd wojewódzki w Polsce jako podmiot polityki rozwoju regionalnego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2013) Kmieciak, RobertJednym z największych osiągnięć procesu transformacji społeczno-politycznej w Polsce jest szeroka decentralizacja sfery władztwa publicznego. Obowiązująca obecnie ustawa o samorządzie gminnym doprowadziła do restytucji zjawiska władzy lokalnej w Polsce, a zarazem stanowiła pierwszy krok do dalszych reform samorządowych zwieńczonych ustanowieniem samorządu powiatowego i wojewódzkiego. Z dniem 1 stycznia 1999 r. wprowadzono zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny państwa, którego jednostkami stały się gminy, powiaty i szczególnie nas interesujące województwa. Reforma samorządowa obejmując swoim zasięgiem województwa spowodowała, że nastąpiła istotna zmiana jakościowa, bowiem województwa – regiony uzyskały podmiotowość co usytuowało je na płaszczyźnie partnerskich relacji w stosunku do władz centralnych. Piętnaście lat funkcjonowania samorządu regionalnego w Polsce skłania do refleksji dotyczącej efektywności podjętych wówczas działań i kierunków dalszego rozwoju samorządu na poziomie województwa. Jest to niezwykle istotne, bowiem w demokratycznym, zdecentralizowanym państwie to właśnie samorządowy region odgrywa coraz większą rolę w promowaniu, stymulowaniu i finansowaniu ze środków publicznych inicjatyw służących rozwojowi społeczno-gospodarczemu. Od sprawnej realizacji tych zadań, a także zmiany zasad generowania przychodów budżetowych samorządu, zależy w głównej mierze przyszłe funkcjonowanie województw i to czy będą one mieć wystarczające środki na realizację programów rozwoju regionalnego.Item Samorząd zawodowy i gospodarczy w Polsce po 1989 roku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2011) Kmieciak, RobertOne of the greatest achievements of the socio-political transformation process in Poland is the profound decentralization of public governance. In administrative law, decentralization is perceived as a system with a larger number of independent hubs, vested with competences in terms of public law, and a single center. Therefore, decentralization is a process of delegating certain public functions which formerly were reserved for the central government to groups of citizens organized in corporations. Although local government exemplifies decentralization it is not a one-dimensional no- tion that refers exclusively to territorial relations. In the system of representation specialized self-government bodies, formed with different criteria, play a highly significant role represen- ting the interests of various groups. They are divided into self-governing bodies focused on the economy and the professions. Formal and legal homogeneity, though, does not translate into the appropriate political position of these two forms of self-governing bodies in Poland. While the professional self-governing body is clearly an association governed by public law, the so-called economic self-governing body is based on concepts that emphasize the volunta- ry nature of the ties between entrepreneurs, associated in chambers of commerce. The differences in their legal status and the resulting powers bear no influence on the fact that both economic and professional self-governing bodies are now facing equally serious threats in Poland. In both cases these are related to how the state approaches the extra-territo- rial form of decentralization. We can speak of different motivations here. The state, or rather the state administration, is excessively interested in the professional self-governing bodies and is curbing the autonomy they have traditionally been vested with. The situation is quite different with respect to the economic self-governing bodies, where the public authorities are scarcely interested in becoming involved in supporting them. It should be realized then, that the success of Polish decentralization reform will only be complete when all forms of self-government develop harmoniously irrespective of the rela- tions between their members, whose empowerment will serve democracy and strengthen civic society.Item Self-government in the political system of Poland(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, UAM, 2020) Kmieciak, RobertOne of the greatest achievements in the process of political transformation in Poland involves the broad decentralization of the public authorities, where a larger number of independent entities with public competences exist alongside a single center. Decentralization is embodied by self-government, which has therefore become an important element of the democratic regime co-creating a network of links related to the distribution of power, property and resources across society. Undoubtedly, self-government which works in favor of citizens’ groups being organized as corporations contributes to the increased efficiency of public authorities in the territorial and special dimension. Based on this, self-government should be understood not as a unidimensional entity involved only in territorial relations. There is also special self-government, established according to different criteria, which plays an important role in the system of the representation of the interests of defined circles. It is divided into professional self-government and, first and foremost, business self-government. Importantly, self-governments should be approached from a slightly different angle – not only in the administrative and institutional context, but also from the point of view of the realization of the interests of organized social groups, that is in terms of governance, which can improve the functioning of local authorities, for instance as concerns the emergence of metropolitan areas. The harmonious development of all forms of self-government, irrespective of the type of bonds connecting its members, as well as the consolidation of participatory processes, is one of the prerequisites for a stable democratic regime.Item Udział przedsiębiorstw w podejmowaniu decyzji publicznych w sferze gospodarczej na poziomie lokalnym(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2015) Antkowiak, Paweł; Kmieciak, RobertW dzisiejszych czasach przestarzałe lokalne tworzenie polityki jest wyczerpane. Wydaje się, że powinniśmy w coraz większym stopniu włączać do struktury zarządzania podmioty zewnętrzne, aby usprawnić i zracjonalizować proces podejmowania decyzji publicznych, co bezpośrednio wpływa na rozwój gospodarczy regionu.Item Wielowymiarowość pojęcia samorządu – od związków terytorialnych do specjalnych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2015) Kmieciak, RobertPrzedmiotem zaprezentowanej w artykule analizy jest samorząd korporacyjny, którego podstawę stanowi związek osób o przymusowym charakterze członkostwa. W tym kontekście kluczowe stało się scharakteryzowanie istoty i kierunków rozwoju samorządu terytorialnego jako fundamentu władzy lokalnej. Samorząd korporacyjny nie jest jednak pojęciem jednowymiarowym odnoszącym się wyłącznie do stosunków terytorialnych. Bardzo ważną rolę w systemie reprezentowania interesów określonych środowisk odgrywa także samorząd specjalny, który wyodrębnia się według innych kryteriów. W jego ramach wyróżnić możemy związki personalne, reprezentujące interesy osób wykonujących profesje zaufania publicznego oraz związki ekonomiczne, których zadaniem jest rzecznictwo interesów środowiska gospodarczego. Odpowiednio do zaprezentowanego powyżej podziału, w ramach samorządu specjalnego wyróżniamy samorząd zawodowy i gospodarczy. Warto zauważyć, że w kontekście takich procesów jak globalizacja, metropolizacja czy demokracja uczestnicząca na samorząd należy spojrzeć z nieco innej perspektywy, nie tylko przez pryzmat społeczności zorganizowanych terytorialnie, ale również z punktu widzenia przedsiębiorców oraz osób wykonujących profesje zaufania publicznego, a więc w kategoriach governance. Jest to szczególnie istotne ze względu na potrzebę poszukiwania nowych, efektywnych i równoprawnych form współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a organizacjami samorządu specjalnego.Item Współpraca środowiska gospodarczego z samorządem terytorialnym w aglomeracji poznańskiej(Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2012) Antkowiak, Paweł; Kmieciak, Robert; Balcerek, Marta