Browsing by Author "Konat, Barbara"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Agent or Experiencer? A Search for the Subject Role in the Mental Verb Myśleć 'Think' in Polish(Peter Lang, 2012) Kokorniak, Iwona; Konat, Barbara; Kosecki, Krzysztof; Badio, JanuszIn the paper, we focus on the verb myśleć ‘think’ in Polish and attempt to find out whether there is any correspondence between the semantic features of the subject and verb grammatical constructions. First, senses of the verb will be identified, and then their subjects will be assigned the four agentive features. Next, on the basis of corpus data the actual patterns of sense use will be searched for by means of an exploratory tool, i.e. Multiple Correspondence Analysis. The tool should help us to see the correlation between the senses and the features. Positive results of our study would confirm the general cognitive assumption that syntactic structures are meaningful, rather than arbitrary and unpredictable.Item «Może być źle ale może być też bardzo dobrze». Niepewność i niedosłowność w wypowiedziach młodych Polaków dotyczących ich przyszłości zawodowej(Tertium, 2016) Konat, Barbara; Odelski, Marcin; Knapik, Aleksandra; Chruszczewski, Piotr; Chłopicki, WładysławPrzedmiotem artykułu są cechy wypowiedzi młodych Polaków mówiących o swojej przyszłości zawodowej. Do analizy wybrano dwie cechy: niepewność i niedosłowność. Korpus dialogów dotyczących kariery porównano z korpusem dialogów dotyczących zadań praktycznych, wyodrębniając słowa kluczowe. Przeprowadzono także analizę n-gramów. Wyniki ujawniły częstsze występowanie fraz i leksemów wskazujących na trudności w konceptualizacji procesu poszukiwania pracy i budowania kariery. Szczegółowo przeanalizowano konkordancje wyrażeń „wydaje mi się” i „może” jako przejawów niepewności oraz „i tak dalej” i „rzeczy” jako przejawów niedosłowności.Item Multimodal communication in career coaching sessions: lexical and gestural corpus study(2015) Konat, Barbara; Juszczyk, KonradIn the paper we aim to describe multimodal communication in career coaching sessions using recorded natural, face-to-face interactions and corpus techniques. We look on how the specific context of communication influences the lexical and gestural behaviour of speakers in the dialogues between a professional career coach and a participant. Main topic of the conversation was participant’s future career. Spoken corpus of career coaching sessions was compared with standard spoken Polish corpus, to reveal four main categories of keywords: cognition verbs, words describing uncertainty and words indicating an abstract referent. Also some types and functions of gestures in career coaching were analysed with the use of NEUROGES coding system.Item Text Classification for Subjective Phenomena on Disaggregated Data and Rater Behaviour(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2023-04-22) Gajewska, Ewelina; Konat, Barbara; Vetulani, Zygmunt; Paroubek, PatrickPhenomena such as emotional experience and offensive language perception are highly subjective in nature. Yet, the dominant approach in building automatic emotion and hate speech detection systems is based on the opinion of the majority. Recently, however, a personalised or human-centred approach has been proposed by the computational social scientists. In the current paper, we propose a novel method for modelling individual perspective in emotion detection and abusive language recognition, following existing works in this area (Miłkowski et al., 2021). We show that the personalised approach that implements our Personalisation Metric (PM) outperforms traditional majority-based methods in regard to subjective phenomena such as emotion and abusive language detection. Proposed method could be successfully used in the development of more accurate classification models suitable for the opinions of individuals as well as in recommendation systemsItem Wybrane założenia filozoficzne oraz procedury badawcze w językoznawstwie kognitywnym i generatywnym. Analiza porównawcza z perspektywy Idealizacyjnej Teorii Nauki(2013-05-08) Konat, Barbara; Łastowski, Krzysztof. PromotorPraca jest analizą, filozoficzną i metodologiczną, dwóch nurtów współczesnego językoznawstwa ogólnego: generatywizmu i kognitywizmu. Jest ona prowadzona w aparacie Idealizacyjnej Teorii Nauki. Przedmiotem analizy są wybrane założenia filozoficzne obu omawianych nurtów, ze szczególnym uwzględnieniem prac Noama Chomsky’ego i George’a Lakoffa. Omawia się również badania empiryczne prowadzone w ramach obydwu omawianych nurtów. Celem pracy jest wykazanie podobieństw i różnic między generatywizmem i kognitywizmem językoznawczym oraz wskazanie w jakim stopniu założenia filozoficzne determinują metody i zakres badań prowadzonych przez językoznawców. Najważniejszym zatem celem pracy jest odpowiedź na następujące pytania: 1. Jaka jest struktura metodologiczna językoznawstwa generatywnego? 2. Jaka jest struktura metodologiczna językoznawstwa kognitywnego? 3. Czy struktury te są podobne czy odmienne? Część pierwsza niniejszej pracy wprowadza podstawowe pojęcia Idealizacyjnej Teorii Nauki na tle rysu historycznego tej dziedziny. Część druga aplikuje te pojęcia do założeń filozoficznych językoznawstwa generatywnego i kognitywnego. W części trzeciej analizowane są wybrane procedury badawcze, najpierw współczesnego językoznawstwa generatywnego, a następnie kognitywnego.Item Zastosowanie korpusów językowych w językoznawstwie kognitywnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013) Fabiszak, Małgorzata; Konat, BarbaraW niniejszym artykule prezentujemy zarys metody badania tez językoznawstwa kognitywnego za pomocą korpusów językowych. W pierwszej części artykułu zostanie zaprezentowane pojęcie korpusowego językoznawstwa kognitywnego, następnie przedstawimy szczegółowe omówienie etapów procesu badawczego w jednym z badań, aby na koniec opisać niektóre z korzyści i problemów związanych z omawianą metodą. W artykule omawiamy także zagadnienie reprezentatywności i zrównoważenia korpusu i wskazujemy zastosowania korpusów dla badań językoznawstwa kognitywnego.