Browsing by Author "Krzak-Weiss, Katarzyna"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Modlitewnik królowej Bony 1521-1528. Facsimile. Wstęp Rafał Wójcik.(Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, 2016) Wójcik, Rafał; Krzak-Weiss, Katarzyna; Wydra, Wiesław; Wójcik, RafałPlik zawiera wstęp do faksymilowej edycji "Modlitewnika królowej Bony", zwanego także Godzinkami królowej Bony, który znajduje się w Bodleian Library w Oksfordzie (sygnatura: Douce 40). Oprócz ewidentnych wskazówek, jakimi są herby na kilkunastu miniaturach, o tym, iż manuskrypt sporządzono dla królowej Bony, świadczy także jej imię, dwukrotnie zapisane w jednej z modlitw (k. 249, 249v). Prezentowane wydanie zawiera facsimile rękopisu oraz wstęp (w językach polskim i angielskim), w którym opisano historię zabytku, jego zawartość oraz walory artystyczne. Otwierający Modlitewnik kalendarz obejmuje przedstawienia wszystkich znaków zodiaku, podaną w nagłówku liczbę dni każdego miesiąca i dni miesięcy księżycowych, złote liczby oraz tzw. litterae feriales na określenie dni tygodnia. Modlitewnik został ozdobiony 15 całostronicowymi miniaturami oraz licznymi bordiurami typu włoskiego i północnego. Jego wystrój malarski uznawany jest powszechnie za szczytowe osiągnięcie Stanisława Samostrzelnika – artysty, który stworzył dekoracje również trzech innych modlitewników zachowanych do naszych czasów.Item Modlitewnik Zygmunta I Starego. Facsimile(Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, 2016) Wójcik, Rafał; Krzak-Weiss, Katarzyna; Wydra, Wiesław; Wójcik, Rafał; Gajda, KrzysztofThe file contains an introduction to the prayer book of the king Sigismund I the Elder, one of the most important kings of Poland. The prayer book has been made in the workshop of Stanisław Samostrzelnik, famous book illuminator of the 16th century Poland.Item Modlitewnik Zygmunta I Starego. Facsimile(Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, 2016) Wójcik, Rafał; Krzak-Weiss, Katarzyna; Wydra, Wiesław; Wójcik, RafałPlik zawiera wstęp do faksymilowej edycji "Modlitewnika Zygmunta I Starego", powstałego w słynnym warsztacie Stanisława Samostrzelnika. Modlitewnik Zygmunta I Starego znajduje się obecnie w British Library w Londynie (sygnatura: Add. 15281). Prezentowane wydanie zawiera facsimile rękopisu oraz wstęp (w językach polskim i angielskim), w którym opisano historię zabytku, jego zawartość oraz walory artystyczne. Wyposażenie modlitewne kodeksu składa się z dwóch głównych części. Część pierwszą rozpoczyna tzw. Psałterz św. Hieronima, natomiast część drugą stanowi Clipeus spiritualis. Modlitewnik jest formatu małego quarto i zawiera 203 karty pergaminowe oraz 15 kart papierowych. Tekst główny został zapisany kaligraficzną rotundą humanistyczną oraz italiką, natomiast notatki kreślono kursywą. Zapiski upiększają liczne ozdobne inicjały. Kolumny otacza potrójna listwa, oddzielająca od tekstu spore marginesy, z których wiele ozdobiono mniej lub bardziej dekoracyjnymi bordiurami. Najpiękniejszym elementem modlitewnika są cztery miniatury: Św. Hieronim w skryptorium, Chrystus udzielający komunii Zygmuntowi I, Maria z Dzieciątkiem oraz frontyspis do drugiej części kodeksu.Item Od iluminatorstwa do grafiki książkowej. Kilka uwag o graficznych pracach Mistrza Collectarium wawelskiego(2010) Krzak-Weiss, KatarzynaJedną z poważniejszych konsekwencji wynalezienia druku była konieczność przekwalifikowania się wielu osób związanych z produkcją książki rękopiśmiennej. Niniejszy artykuł jest próbą analizy owego problemu, skupioną przede wszystkim na iluminatorach, a konkretnie na jednym - Mistrzu Collectarium wawelskiego. Choć ten anonimowy artysta działający w środowisku krakowskim w pierwszej połowie XVI wieku znany jest najlepiej ze swych dzieł miniatorskich (którym zresztą zawdzięcza przydomek), to równie ciekawe i dobre artystycznie są jego projekty graficzne służące do opracowania klocków drzeworytniczych oraz plakiet introligatorskich. Biorąc zaś pod uwagę fakt, że ilustracje wykonane według jego rysunków zdobiły najlepsze wydawnictwa tamtych czasów, m.in. Chronica Polonorum Miechowity (1519 i 1521) i Contenta de vetustatibus Polonorum Josta Decjusza (1521), warto przyjrzeć się bliżej jego graficznej działalności.Item Polskie sygnety drukarskie od XV do połowy XVII wieku(Wydawnictwo "Poznańskie Studia Polonistyczne", 2006) Krzak-Weiss, Katarzyna; Wydra, WiesławPolskie sygnety drukarskie od XV do połowy XVII wieku to pierwsze tak obszerne studium naukowe poświęcone godłom firmowym stosowanym przez polskich impresorów od momentu zaistnienia czarnej sztuki na terenie Rzeczypospolitej do połowy XVII stulecia. Książka zawiera reprodukcje wszystkich sygnetów z tego okresu oraz wnikliwą analizę, która ukazuje znak firmowy nie tylko jako element typograficzny, lecz także jako graficzny, prowadząc w związku z tym do wzbogacenia naszej wiedzy jednocześnie z zakresu bibliologii i sztuki graficznej. Opowiada dzieje, zdawać by się mogło, niepozornego, a tymczasem niezwykle ciekawego i bogatego w treści, elementu dawnej książki, poprzednika dzisiejszego logo, graficznego symbolu wydawnictwa.Item Przyczynek do badań nad krakowskimi ilustracjami książkowymi zdobiącymi druki Hieronima Wietora i Floriana Unglera powstałe w drugiej ćwierci XVI stulecia(Wydawnictwo "Poznańskie Studia Polonistyczne", 2019) Krzak-Weiss, KatarzynaItem Typologia sygnetów drukarskich (na przykładzie znaków stosowanych przez polskich impresorów od XV do połowy XVII wieku)(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2009) Krzak-Weiss, KatarzynaCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie typologii sygnetów drukarskich stosowanych przez impresorów działających na ziemiach polskich od XV do połowy XVII stulecia, a zatem od momentu, gdy ów element wytłoczony został w polskim druku po raz pierwszy, do chwili, gdy polska typografia (a wraz z nią i sygnet) przeżywać zaczęły wyraźny kryzys. Wydzielony tymi ramami chronologicznymi zbiór liczy ponad 100 znaków impresorskich, a zatem na tyle dużo, by potrzebne, a wręcz konieczne, było jego uporządkowanie. Metodą, która pozwala uczynić to możliwie najprzejrzyściej, jest wyodrębnienie w ramach przedmiotu badań poszczególnych typów, co odbywa się na podstawie odpowiednio dobranych kryteriów. Odpowiednio, czyli tak, by uwzględniały każdy aspekt badanej materii i pozwalały na ukazanie jej w sposób jak najpełniejszy. W przypadku sygnetów drukarskich kryteria te muszą mieć nade wszystko na względzie fakt, że godła impresorskie są nie tylko elementami typograficznymi, ale i graficznymi, co powoduje, że rozpatrywać je należy w świetle zarówno typografii (czy szerzej bibliologii), jak i sztuki graficznej. Wziąwszy to pod uwagę, bogaty i wielce zróżnicowany zespół, jaki tworzą polskie sygnety używane od XV do połowy XVII wieku, uporządkować można na podstawie trzech kryteriów: chronologicznego, ikonograficznego i związanego z morfologią książki.Item Wyposażenie graficzne "Żywota Pana Jezu Krysta" Baltazara Opeca wydanego przez Hieronima Wietora (1522 i 1538) oraz Floriana Unglera i Jana Sandeckiego (1522)(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Krzak-Weiss, Katarzyna