Browsing by Author "Lebiotkowski, Andrzej"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Komunikat z badania postaw młodzieży wobec wyborów parlamentarnych 2007 roku na przykładzie uczniów klas trzecich Liceum Ogólnokształcącego w Opalenicy(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2008) Lebiotkowski, AndrzejMethod of diagnostic poll was applied in the survey of youth attitudes at the Opalenica Senior High School. Out of the overall population of the Comprehensive High School Complex, day students of the last year of senior high school were selected. These were the students who could take part in the parliamentary election for the first time in 2007, that is who enjoyed suffrage rights. The survey was conducted on October 17, 2007.Item Przekaz medialny jako czynnik kształtowania współczesnych poglądów politycznych młodzieży na przykładzie powiatu nowotomyskiego(2011-06-10T14:26:07Z) Lebiotkowski, Andrzej; Kowalczyk, Ryszard. PromotorPodejmuję próbę deskrypcji oraz empirycznego zbadania udziału mediów w procesie kształtowania poglądów politycznych młodzieży, zdając sobie sprawę, że opisanie tej zbiorowości jest niezwykle trudne, choćby z uwagi na mnogość i dynamikę przemian, jakie występują w naszym kraju. Wielowątkowość tych przemian, postępująca globalizacja zjawisk, procesów politycznych, ekonomicznych i społecznych, dodatkowo komplikuje odnajdywanie się młodzieży w tej rzeczywistości. Socjologowie opisujący ową rzeczywistość medialną piszą o postępującej patologizacji życia społecznego i atrofii więzi moralnych, o narastającym syndromie braku zaufania i instrumentalizacji wartości oraz o powszechnym poczuciu beznadziejności i bezradności. Funkcjonujące w tej rzeczywistości media zajmują w życiu młodzieży ważne miejsce. To dzięki mediom ma ona nieograniczony dostęp do informacji, a także możliwość jej gromadzenia i przetwarzania. Docierające do młodych ludzi przekazy wprost niekiedy zniewalają ich umysły powodując, że stają się niewolnikami pewnych wzorców zachowań, orientacji światopoglądowych i biernymi naśladowcami stylu życia sugerowanego przez media oraz asymilując zarówno dobre, jak i złe elementy obcych kultur. W tych przypadkach, media stanowią zagrożenie dla prawidłowego rozwoju młodzieży zwłaszcza, nie dysponującej kompetencjami odbiorczymi i nie potrafiącej dokonywać selektywnego wyboru i krytycznej oceny przekazu.Podjęta próba opisania wchodzącej w dorosłe życie młodzieży miała dać obraz aktualnego stanu jej świadomości i poglądów politycznych, i taki obraz dała. Pewne zawirowania, czasem udzielanie sprzecznych odpowiedzi są motywowane trudnym okresem trwającej transformacji systemowej, brakiem wzorów postępowania, jasnych i powszechnych wzorców osobowych, brakiem dostatecznej wiedzy o politycznym życiu i regułach rządzących w polityce. Zdaję sobie sprawę, że nie ustrzegłem się w tej pracy uchybień, nieścisłości i daleko idących uproszczeń.Item Wpływ mediów na kształtowanie postaw politycznych młodzieży (wyniki badań)(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2009) Lebiotkowski, AndrzejJednym z kluczowych zadań, jakie stoją przed mediami jest kształtowanie oczekiwanych postaw społecznych i politycznych. Postawy bowiem, wywierają wpływ na nasze postępowanie, reakcje emocjonalne oraz na sposób, w jaki postrzegamy otaczającą nas rzeczywistość. Inspiracją do podjęcia badań stało się pytanie, czy i w jakim zakresie media wywierają wpływ na kształtowanie postaw politycznych młodzieży? Badanie zaplanowano w Liceum Ogólnokształcącym, w klasach programowo najwyższych. Nie uwzględniono w badaniu Liceum Profilowanego, w którym do klasy III uczęszcza 25 uczniów. Badanie przeprowadzono w październiku 2008 roku. Do badań prowadzonych wśród uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Opalenicy zastosowano metodę sondażową, a jako narzędzia użyto kwestionariusza – ankiety, zaopatrzonego w kafeterie. Osoby uczestniczące w badaniu wykazały się wiedzą na tematy polityczne. Rodzi się zatem pytanie, skąd czerpią tą wiedzę? Można pokusić się o odpowiedź, że w sposób bezpośredni lub pośredni, ale w większości przypadków z mediów.