Browsing by Author "Lewandowska, Agata"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Historia – kultura – wiara. Wokół eseistyki Ryszarda Przybylskiego(2019) Lewandowska, Agata; Stankowska-Kozera, Agata. PromotorPraca stanowi próbę monografii całości pisarskiego dorobku Ryszarda Przybylskiego. Główny cel rozprawy stanowi rekonstrukcja i omówienie światopoglądowego (a także literaturoznawczego) projektu, jaki wyłania się z twórczości Przybylskiego. Całość rozważań została sprofilowana wobec trzech pól problemowych – tytułowych: historii, kultury i wiary – które pozostają szczególnie istotne dla eseistyki Przybylskiego oraz najsilniej nasycone światopoglądową treścią. Te trzy wielkie tematy twórczości Przybylskiego stanowią zarazem najważniejsze horyzonty jego antropologicznej refleksji, a także prezentują pewną logikę rozwoju myśli eseisty, przebiegającą od doświadczenia historycznego – poprzez próbę jego zrozumienia za pośrednictwem hermeneutyki tekstów kultury, aż po sformułowanie autorskiej odpowiedzi w planie aksjologicznym. Perspektywie tematologicznej towarzyszy w pracy refleksja natury poetologicznej, poświęcona eseistyczności jako specyficznej formie uprawianego przez Przybylskiego dyskursu literaturo- i kulturoznawczego.Item Skuteczność technik nauczania opartego na danych językowych (DDL) w eliminowaniu błędów interferencyjnych u polskich zaawansowanych uczniów języka angielskiego(2013-04-03) Lewandowska, Agata; Droździał-Szelest, Krystyna. PromotorCelem niniejszej dysertacji jest zbadanie skuteczności nauczania opartego na danych językowych w eliminowaniu błędów interferencyjnych u uczniów zaawansowanych. Przedstawiając podstawy teoretyczne rozprawy, autorka dokonuje przeglądu koncepcji dotyczących błędu językowego i transferu w językoznawstwie stosowanym. Omawiane są też teorie uczenia się, nabywania języka i formowania pojęć, które kojarzone są z językoznawstwem korpusowym i DDL. Teorią najczęściej przywoływaną przez autorów DDL jest konstruktywizm kognitywny Piageta; inne to między innymi teoria prototypu oraz teoria prymowania leksykalnego (Hoey 2005). Z punktu widzenia dydaktyki języków obcych, DDL mieści się w nurcie eksplicytnego nauczania zorientowanego na formę. Faza eksperymentalna projektu rozpoczyna się od dwóch rodzajów analizy błędów – tradycyjnej i korpusowej. Następnie w serii lekcji autorka zestawia techniki DDL z konwencjonalnymi, porównując ich skuteczność za pomocą badania typu pretest/posttest, przy udziale grup eksperymentalnych i kontrolnych. Ponadto, uczestnicy badań wypowiadają się na temat swych doświadczeń z DDL w ankiecie, dostarczając wartościowych informacji zwrotnych. Choć wyniki badań nie dowodzą przewagi DDL pod względem skuteczności nauczania, projekt wykazał wiele korzyści dla postaw uczniów, ich autonomii i rozwijania umiejętności uczenia się przez całe życie.Item Widzenie awangardy(Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2018) Stankowska, Agata; Telicki, Marcin; Lewandowska, Agata