Browsing by Author "Nowicka, Elżbieta. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item „Album Orbis” Cypriana Norwida jako księga sztukmistrza(2011-05-18T10:05:42Z) Borowiec, Anna; Nowicka, Elżbieta. PromotorRozprawa „Album Orbis” Cypriana Norwida jako księga sztukmistrza poświęcona jest dziełu, w którym skupiają się najważniejsze kwestie związane z twórczością i refleksją estetyczną Norwida. Pierwsza część rozprawy odsłania album jako zaskakujący koncept historiozoficzny, będący propozycją antysystemowego ujęcia rozwoju historii, która zapętla się i powtarza. Zamiast wykładu historiozoficznego Norwid pozostawił album „w szkicu”, co pozwoliło mu przekształcić historię dziejów w historię form, organizujących przez wieki kształt cywilizacji świata. Najbardziej adekwatnym sposobem zapisu okazało się wklejanie, dopisywanie i montowanie zbioru motywów. Sposób interpretacji polegający na stopniowym przybliżaniu się do dzieła okazał się najbardziej stosowną metodą opisu hybrydycznej struktury Album Orbis, który miał być jednocześnie „portfelem artystycznym”, „zbiorem motywów”, jak i dziełem „w szkicu”. Dlatego druga część rozprawy poświęcona jest jego kolażowej kompozycji jako zamierzonej konstrukcji autorskiej, odsłaniającej pomysł na dzieje cywilizacji świata, układające się w opowieść o widzeniu artysty, gromadzącego pozostałości zarówno wielkich, jak i tych nieznaczących znaków kultury.Item Mickiewicz w interpretacjach dramatyczno-muzycznych(2012-03-20T07:43:18Z) Franaszek, Małgorzata; Nowicka, Elżbieta. PromotorSkomplikowane relacje muzyczno-literackie w kulturze XIX i XX wieku w kontekście twórczości poetyckiej Adama Mickiewicza stanowią podstawowy problem badawczy niniejszej pracy. Autorkę interesują przede wszystkim sposoby i konsekwencje przetwarzania utworów należących do różnych gatunków literackich w dzieła dramatyczno-muzyczne. W polu uwagi znajdują się zatem dzieła stworzone przez Mickiewicza (oda, ballada, sonet i poemat epicki) oraz ich wybrane muzyczne przekształcenia, dokonane przez kompozytorów XIX i XX wieku: S. Moniuszkę, Jareckiego, Rimskiego-Korsakowa, Wydżgę i Szelutę. Autorka, analizując poszczególne utwory i dzieła dramatyczno-muzyczne, próbuje odpowiedzieć na pytanie o charakter zmian, jakie w stosunku do pierwowzorów Mickiewicza wnosi opracowanie muzyczne. Intencją przyświecającą podjętemu przedsięwzięciu jest też próba odświeżenia utworów zapomnianych czy wręcz nieobecnych w badaniach naukowych. Zaprezentowane analizy mają na celu ujawnienie kilku charakterystycznych punktów dotyczących stosunku librecistów i kompozytorów do wybranych dzieł, technik interpretacyjnych oraz skutków, jakie przyniosły przeobrażenia pierwowzorów literackich w utwory dramatyczno-muzyczne.Item Teatr Polski w Poznaniu za dyrekcji Edmunda Rygiera (1896-1908)(2013-04-24) Przybyszewska, Alicja; Nowicka, Elżbieta. PromotorPrzedmiotem dysertacji jest historia Teatru Polskiego w Poznaniu dyrekcją Edmunda Rygiera, artysty dramatycznego z Krakowa. Jego dyrekcja w Teatrze Polskim, trwająca 12 lat, była czasem przełomu dla rozwoju lokalnej sceny; nastąpiła wówczas modernizacja repertuaru, poprzez wprowadzenie dramatów naturalistycznych i symbolicznych. Nadto, Rygier doprowadził do przekształcenia prowincjonalnego teatru w przedsiębiorstwo teatralne, przynoszące zyski. Praca doktorska ma dokumentacyjny i analityczny charakter. Dyskurs skupia się na reformach teatralnych dyrektora Rygiera, osadzonych w kontekście ekonomicznej i artystycznej rywalizacji z niemieckim Teatrem Miejskim w Poznaniu. W pierwszej części dysertacji przedmiotem uwagi jest artystyczna droga Rygiera oraz sytuacja sceny poznańskiej przed jego dyrekcją. Druga część dysertacji zawiera prezentację repertuaru Teatru Polskiego na przełomie XIX i XX w. (sztuki dobrze skrojone, dramaty naturalistyczne, historyczne i romantyczne), w celu przedstawienia polityki repertuarowej Rygiera i recepcji wystawionych przez niego sztuk. Do pracy doktorskiej dołączony został aneks, zawierający repertuar Teatru Polskiego z lat 1896-1908, listę artystów zatrudnionych wówczas na scenie poznańskiej oraz indeks wszystkich sztuk, wystawionych w Poznaniu za dyrekcji Rygiera.Item Tropami Oskara Kolberga. Pogranicza i metamorfozy kultur oraz gatunków w piśmiennictwie polskim(2023) Kotlarska, Izabela; Nowicka, Elżbieta. PromotorPraca składa się z cyklu artykułów, w którym zajmuję się tekstami o zróżnicowanej formie przekazu (druk, rękopis, formy słowno-muzyczne i słowno-obrazowe). Ramę prezentowanych tu analiz stanowi dorobek Oskara Kolberga. Całość, obudowana Wstępem i Zakończeniem składa się z trzech części. Pierwszą i najobszerniejszą z nich jest rozdział poświęcony relacji oralności i piśmienności, a także warsztatowi Oskara Kolberga podczas prac terenowych i gabinetowych nad kujawskimi bajkami ludowymi. Kolejna część prezentowanego cyklu poświęcona jest tropom apokryficznym i religijności ludowej na przykładzie różnorodnych tekstów o dwóch świętych – Dyzmasie i Annie. Ostatni rozdział prezentuje dwie analizy interdyscyplinarne, wkraczające na grunt relacji tekstów folkloru z muzyką i obrazem na przykładzie kantaty i komiksu. W pracy odnoszę się do materiału pochodzącego z folkloru i ze zróżnicowanych obiegów piśmienniczych. Posługując się materiałem zebranym na podstawie szerokiej kwerendy, wybieram z niego określone wątki, starając się włączać je w szersze konteksty badawcze. The work consists of a series of articles in which I address texts that have various forms of communication (print, manuscript, verbal-musical and verbal-image forms). The framework of the analyzes presented here is the work of Oskar Kolberg. Surrounded by the Introduction and the Conclusion, the work consists of three parts. The first and the most extensive of them is the chapter devoted to the relationship between orality and literacy, as well as Oskar Kolberg's way of working during field and office work on folk tales from Kuyavia. The next part of the presented cycle is devoted to apocryphal tropes and folk religiosity, in which you can see texts about two saints - Dismas and Anna. The last chapter presents two interdisciplinary analyses, entering into the field of the relationship between folklore texts, music and images, on example of cantata and comics. In my work, I refer to material from folklore and various literary circulations. Using the material collected on the basis of a broad query, I select specific themes from it, trying to include them in broader research contexts.