Browsing by Author "Paprzycka, Katarzyna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Dyskusje RPEiS 57(3), 1995(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1995) Piechowiak, Marek; Wronkowska, Sławomira; Paprzycka, Katarzyna; Jarmołowicz, WacławItem Jak dochodzi do wybuchu rewolucji?(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Paprzycka, Katarzyna; Paprzycki, MarcinArtykuł ten ukazuje mechanizm chroniący społeczeństwo przed popadnięciem w stan totalizacji. Zdaniem autorów nie-Ewangeliczny model człowieka nie jest odpowiedni w wyjaśnianiu nie-Marksowskiego materializmu historycznego, gdyż nie tłumaczy on, w jaki sposób możliwe są tzw. rewolucje drugiego rodzaju. W proponowanej korekcji nie-Ewangelicznego modelu człowieka wykorzystana została psychologiczna teoria atrybucji. Korekcja ta pozwala na eksplikację niektórych uwag Nowaka jak również zrozumienie, dlaczego to klasy pracujące a nie klasy intelektualistów są bardziej skłonne do angażowania się w rewolucje.Item Kolektywizm w poziomie - wyzwanie dla Pettita krytyki kolektywizmu(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Paprzycka, KatarzynaCzęsto się twierdzi, iż potoczna psychologia stoi na stanowisku indywidualizmu, według którego działamy na podstawie naszych pragnień i przekonań. Poniższy artykuł polemizuje z tym poglądem. Nasza potoczna psychologia jest kompatybilna z nieindywidualistyczną pozycją, zgodnie z którą czasami działamy na podstawie naszych własnych pragnień a czasami na podstawie pragnień innych osób wymierzonych w naszym kierunku (tym samym nie kierując się naszymi pragnieniami). W głównej części tego artykułu rozważane są argumenty jakoby istniała niespójność w ramach nieindywidualizmu. Nieindywidualizm może stać w zgodzie z pozycją kolektywizmu krytykowaną przez Pettita.Item O wielości ścieżek rozwojowych socjalizmu(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Nowak, Leszek; Paprzycka, Katarzyna; Paprzycki, MarcinDyskusja na temat regularności w historii prowadzi do pytania o to, czy istnieje tylko jeden czy też więcej wzorów rozwoju historycznego. Nie-Marksowski materializm historyczny opowiada się za drugim rozwiązaniem. Punktem wyjścia dla poniższych analiz jest model społeczeństwa politycznego, w którym walka pomiędzy władcami a społeczeństwem obywatelskim prowadzić może do różnych wzorów procesu politycznego. W części głównej tego artykułu autorzy dokonują wyszczególnienia trzech sfer życia społecznego: polityki, ekonomii oraz kultury. Stąd, kontrola i dominacja mogą być mocniejsze lub słabsze we wszystkich trzech strefach, w zależności od społecznych preferencji trój-panów oraz poziomu oporu społecznego. Ten ostatni czynnik determinuje różne możliwości rozwoju w społeczeństwie socjalistycznym.