Browsing by Author "Piechocki, Marcin"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Aluzyjny eurosceptycyzm w debatach prezydenckich w 2015 roku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2016) Piechocki, MarcinPolityka zagraniczna nie stanowiła znaczącej części kampanii prezydenckiej. Została zdominowana przez Rosję oraz kwestię baz NATO w Europie Wschodniej. Chociaż Polacy należą do największych zwolenników integracji europejskiej, to wskutek kryzysu migracyjnego rośnie grupa osób niezadowolonych z ingerowania w obszary, które uznawane są za mieszczące się w granicach polskiej suwerenności. Ponieważ osoby takie nie są przeciwnikami integracji jako takiej, kandydaci uciekali się do mniej lub bardziej eurosceptycznych wypowiedzi. U niektórych z nich można było zauważyć aluzyjny eurosceptycyzm, który pozwalał im mówić o sobie jako zwolennikach integracji i obecności Polski w UE, by po przecinku wskazać obszary, w których Polska nie zgodzi się na regulacje unijne, jednak często nie były to wypowiedzi wprost.Item Dobra zmiana? Niemcy na antenie Wiadomości TVP w 2015 i 2017 r.(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2020) Piechocki, Marcin; Wyszyński, JacekArtykuł jest rezultatem analizy zawartości głównych wydań Wiadomości TVP, które zostały wyemitowane pomiędzy 1.03 a 31.05 2015 i 2017 roku. Celem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób ukazywane w nich są Niemcy i czy można mówić o zmianie w tym zakresie, która jest wynikiem wyborów w 2015 roku. Badanie pokazuje, że tematyka niemiecka nie ma neutralnego charakteru, a Niemcy są często instrumentalnie wykorzystywane jako negatywny punkt odniesienia.Item Dziennikarze i politycy. Blisko, coraz bliżej(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2012) Piechocki, MarcinThe relations between the media and political systems are of particular importance for Polish democracy, which is a mere twenty years old. The modern media landscape involves elements of the breaking of journalistic standards, the politicization and subordination of the public media to a particular party, commercial media support for political parties, local government institutions publishing their own press releases, and journalists on election lists. Aware of the influence the media may have on the social perception of politics, political actors treat the media instrumentally, knowing that they can be used to make voters aware of their existence. It is particularly dangerous for the media to support defined political forces because the price of such support remains unknown. The issue of the public media needs to be urgently resolved. If the legislator acknowledges the need for them to operate, they need to be ensured appropriate financing and independence. If such a need is not perceived, Polish Television and Polish Radio should be privatized. Voters and recipients of the media need to realize that objective journalism may be an ideal, but this does not release media workers from the requirement of maintaining their professional integrity. Separating information from commentary and presenting the arguments of all sides in political disputes are a standard to be required of all mass media.Item Elektroniczne platformy w partycypacji politycznej – wybrane przykłady(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2017) Piechocki, MarcinElektroniczne platformy są chętnie wykorzystywane przez nowe ruchy społeczne, które postulują przywrócenie demokracji obywatelom, co ma się odbywać w drodze ułatwienia im partycypacji. Chociaż ugrupowania takie muszą mierzyć się z wieloma problemami, chociażby niechęcią sympatyków do przejścia od działań wirtualnych do realnych, to aplikacje, z których korzystają są ciekawym zjawiskiem i mogą wzbogacić demokrację w jej przedstawicielskim kształcie o element konsultacji z udziałem nieograniczonej w zasadzie grupy. Artykuł przedstawia trzy platformy o różnych celach i funkcjach: Alertownik, Appgree i LiquidzFeedback.Item Populist Discourse in the Polish Media(UAM w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, 2020-07) Stępińska, Agnieszka; Lipiński, Artur; Jakubowski, Jakub; Adamczewska, Kinga; Piontek, Dorota; Kołodziejczak, Małgorzata; Wrześniewska-Pietrzak, Marta; Wąsicka-Sroczyńska, Maria; Halagiera, Denis; Piechocki, Marcin; Tadeusz-Ciesielczyk, Małgorzata; Stępińska, AgnieszkaItem Płynna demokracja(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2013) Piechocki, MarcinRozwój nowych technik komunikowania umożliwia polityczną partycypację wszystkim obywatelom, którzy wyrażają taką chęć. Rozmaite pomysły wykorzystujące nowe media sprzyjają rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego i demokracji deliberatywnej. Przełamanie monopolu mediów tradycyjnych czy mainstreamowych pozwala ujawnić alternatywne dyskursy, którym dotychczas odmawiano miejsca w środkach przekazu. Pozwala to również ujawnić się grupom, które mogą wreszcie uczestniczyć w debacie publicznej. Ponieważ uczestnictwo w debacie warunkowane jest interaktywności ą, Internet i rozmaite platformy służące debacie i podejmowaniu decyzji są coraz szerzej stosowane przez przedsiębiorstwa, ale również instytucje państwowe. Płynna demokracja jest pomysłem na połączenie demokracji bezpośredniej z przedstawicielską. Dzięki aplikacjom umożliwiającym obywatelom inicjowanie, śledzenie i udział w debacie osiągnąć można maksymalne zaangażowanie obywateli w sprawy publiczne. Stąd płynna demokracja jest szansą na urzeczywistnienie idei faktycznego udziału każdego obywatela w procesach decyzyjnych, czego brak wskazywany jest teraz często przez zniechęconych do wyborów, zwłaszcza młodych ludzi. Nie podważają oni przecież idei demokracji, a jedynie jej obecną formę i kondycję.Item Płynna demokracja w programie Partii Piratów(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2015) Piechocki, MarcinWykorzystanie nowych technologii komunikacyjnych w obszarze polityki przez wielu uważane było za remedium na jej problemy. Spadająca partycypacja, która pociąga coraz mniejszą legitymację ugrupowań zasiadających w parlamentach prowadzi do wzrostu niezadowolenia z funkcjonowania demokracji. Partie Piratów obecne w kilkudziesięciu państwach postulują, by demokrację zwrócić obywatelom. Jednym z instrumentów, które temu mają służyć jest płynna demokracja, którą znaleźć można w ich programach politycznych. Rozwiązanie to nie jest jedynie teoretycznym konstruktem, bowiem przez dwa lata wdrażano je w jednym z niemieckich powiatów. Choć LiquidFreisland nie spotkał się z masowym zainteresowaniem obywateli powiatu, to jednak poziom uczestnictwa nie odbiegał od udziału w innych projektach cyfrowej demokracji.Item Rezolucje Parlamentu Europejskiego dotyczące sytuacji wymiaru sprawiedliwości w Polsce w optyce Wiadomości TVP(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2021) Piechocki, Marcin; Wyszyński, JacekW pracy przeanalizowano treść wszystkich newsów, które pojawiły się w głównych wydaniach Wiadomości TVP w latach 2016–2021, zawierających odniesienie do rezolucji Parlamentu Europejskiego związanych z polskim systemem sądowniczym. Autorzy próbowali znaleźć odpowiedzi na pytania o to jak prezentowana jest ta tematyka. Wyniki badań wskazują, iż redakcja Wiadomości buduje narrację idącą ramię w ramię ze stanowiskiem koalicji rządzącej, co nie było zaskoczeniem. Artykuł skupia się na analizie zabiegów stosowanych przez zespół Wiadomości przy relacjonowaniu sporu z Unią Europejską.Item The structure of titles on the Fronda.pl website(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2014) Piechocki, MarcinTytuły artykułów odgrywają szczególną rolę w przypadku publikacji internetowych, bowiem niejednokrotnie decydują o tym, czy czytelnik zdecyduje się rozwinąć tekst i przeczytać go w całości. Dlatego też portale stosują różnorodne zabiegi, w tym manipulacje, by ich do tego zachęcić. Artykuł koncentruje się wokół konstrukcji tytułów w portalu Fronda, który obok tematów religijnych, poświęcony jest choćby kwestiom politycznym. Z uwagi na katolicki profil, teksty dotyczące kwestii etycznych (aborcja, eutanazja, in vitro etc.) są bezkompromisowe i napisane w ostrym tonie. Na ile jednak usprawiedliwia to zabiegi, którymi, świadomie lub nie, posługują się publicyści Frondy? Czy portal, który aspiruje do roli opiniotwórczego medium – redaktor naczelny, Tomasz Terlikowski jest częstym gościem stacji telewizyjnych i radiowych – może posługiwać się zabiegami, które są charakterystyczne dla prasy bulwarowej? Artykuł prezentuje wybrane przykłady konstrukcji tytułów artykułów zamieszczonych w portalu w okresie luty–czerwiec 2014 roku.