Browsing by Author "Pietrala, Dawid"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item ETOS – innowacyjne narzędzie wspomagające nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Basińska, Anna; Pietrala, Dawid; Cole, Ronald; Dziubalska-Kołaczyk, KatarzynaThe article presents the results of a series of studies conducted as part of the E-Tutor of Science project carried out at Adam Mickiewicz University, Poznań, Poland. The project aims to develop and test an innovative program of teaching support ETOS. The program aims to support science teaching and learning at two education levels: primary school (years 4-6) and junior secondary school (years 1-3). The scope of innovation in the project covers the incorporation of the Questioning the Author? classroom dialogue modeling method used for discussing science topics, virtual teachers (avatars), as well as introducing English into the science curriculum.Item Phonotactics and morphonotactics of Polish and English. Theory, description, tools and applications(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Zydorowicz, Paulina; Orzechowska, Paula; Dziubalska-Kołaczyk, Katarzyna; Jankowski, Michał; Wierzchoń, Piotr; Pietrala, DawidFonotaktyka określa fonologiczne warunki i ograniczenia występowania i współwystępowania dźwięków (spółgłosek i samogłosek) w danym języku. Morfonotaktyka odnosi się do interakcji między fonotaktyką a morfotaktyką. Główne podejście do zbitek spółgłoskowych oparte jest na podziale zbitek na leksykalne oraz morfonotaktyczne. Zbitki leksykalne pojawiają się wewnątrz morfemu. Zbitki morfonotaktyczne powstają za sprawą operacji morfologicznych, takich jak konkatenacja czy przegłos. Zbitki morfonotaktyczne często mają charakter fonotaktycznie nacechowany oraz bywają zbitkami, które nie występują wewnątrzmorfemowo. Przedmiotem badania są zarówno zbitki leksykalne (wewnątrzmorfemowe), jak i te o cechach morfonotaktycznych. Przewodnim motywem niniejszej pracy jest zweryfikowanie hipotezy dotyczącej stopnia nacechowania zbitek w zależności od ich fono- i morfonotaktycznego charakteru. Uzyskane dane słownikowe i korpusowe o występowaniu oraz statystycznym zachowaniu zbitek spółgłoskowych zostały zbadane pod kątem stopnia nacechowania opartego na uniwersalnych preferencjach fonotaktycznych. Jako narzędzie pomiaru stworzony został kalkulator fonotaktyczny, który posłużył do oceny preferencyjności fonotaktycznych oraz morfonotaktycznych zbitek spółgłoskowych.Item Tablit. Innowacyjny program wychowania przedszkolnego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Basińska, Anna; Pietrala, Teresa; Zielińska, Urszula; Pietrala, Dawid; Dziubalska-Kołaczyk, KatarzynaW programie wychowania przedszkolnego Tablit, kontekstem wszelkiej działalności dziecka uczyniono świat przyrody i nauki. Program jest skonstruowany w oparciu o 27 czterotygodniowych projektów edukacyjnych realizowanych w ciągu trzech lat pobytu dziecka w przedszkolu. Integralną częścią programu są interaktywne materiały dostosowane do użytku na tablicach multimedialnych i tabletach, takie jak: animacje oraz, zbudowane w oparciu o nie, filmiki przybliżające dzieciom zjawiska przyrodnicze, naukowe, piosenki, banki słownictwa w języku polskim i angielskim związane z tematem oraz gry służące do nauki języka angielskiego. W programie pojawia się także nieznana do tej pory w Polce na szeroką skalę metoda modelowania dialogów „Questioning the Author”, dzięki której dzieci są zachęcane do formułowania i wyrażania opinii na temat zjawisk przyrodniczych prezentowanych na animacjach multimedialnych.Item Zastosowanie teorii językoznawczych w programowaniu: transkrypcja fonemiczna i ograniczenia fonotaktyczne(2014-06-11) Pietrala, Dawid; Dziubalska-Kołaczyk, Katarzyna. PromotorGłównym celem pracy jest przedstawienie procesu projektowania, tworzenia i wykorzystania dwóch aplikacji, Transkryptora oraz Kalkulatora Fonotaktycznego, które zostały stworzone przez autora dysertacji w ramach jego prac nad automatyczną transkrypcją tekstów i fonotaktyką. Transkryptor jest narzędziem pozwalającym na szybką konwersję tekstu w języku angielskim z reprezentacji ortograficznej do formatu ustandardyzowanej transkrypcji fonemicznej. Wynik konwersji znajduje zastosowanie w pracy dydaktycznej, jak i badawczej. Drugie narzędzie pozwala na obliczenie poziomu preferencyjności zbitek zgodnie z założeniami fonologii Bitów i Wiązań. Wykorzystanie programu w znaczny sposób usprawnia proces obliczania preferencyjności zbitek. Przedłożona praca przedstawia cały proces opracowania aplikacji, gdyż prezentuje opis dostępnej w danych obszarach wiedzy stanowiącej podstawę teoretyczną dla narzędzi. Następnie dysertacja szczegółowo opisuje obie aplikacje prezentując algorytmy w formie pseudokodu. W ostatniej części pracy zaprezentowano wyniki szeregu badań (w tym badań własnych autora) przeprowadzonych przy użyciu opisywanych narzędzi.