Browsing by Author "Piontek, Dorota. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Kompetencje medialne w kontekście współczesnej konwergencji mediów(2023) Jabłońska, Monika; Piontek, Dorota. Promotor; Secler, Bartłomiej. Promotor pomocniczyDysertacja pt. „Kompetencje medialne w kontekście współczesnej konwergencji mediów” obejmuje rozważania naukowe w dwóch obszarach: konwergencji w perspektywie nowych mediów, występującej na gruncie badań medioznawczych oraz kompetencji medialnych przynależnych do badań edukacyjnych. Te dwie dziedziny łączy użytkownik mediów, który w oparciu o nabyte umiejętności i wiedzę w określony sposób korzysta z mediów, wpływając tym samym na ostateczny kształt kultury medialnej. Głównym celem dysertacji jest diagnoza deklaratywnego i rzeczywistego poziomu kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych użytkowników mediów sieciowych oraz weryfikacja występowania ewentualnych zależności w dwóch obszarach: kompetencji, które nabywane są w procesie edukacji systemowej i kompetencji wynikających ze stale ewoluującego procesu konwergencji w obszarze użytkowników mediów. W części empirycznej wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego do zbadania deklaratywnego poziomu kompetencji oraz diagnozy formalnej za pośrednictwem ustandaryzowanego testu kompetencji do zbadania rzeczywistego poziomu kompetencji respondentów. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem multimedialnej platformy zawierającej elementy grywalizacji. The dissertation entitled "Media Competence in the Context of Contemporary Media Convergence" covers scientific considerations in two areas: convergence in the perspective of new media in media studies and media competence in educational research. These two fields are linked by the media user, who, based on acquired skills and knowledge, uses the media in a specific way, thereby influencing media, thereby influencing the final shape of media culture. The main objective of the dissertation is to diagnose the declarative and actual level of competence in the critical analysis of media messages of online media users and to verify the existence of possible correlations in two areas: competences that are acquired in the process of systemic education and competences that result from the constantly evolving process of convergence in the area of media users. In the empirical part, a diagnostic survey method was used to examine the declarative level of competences and a formal diagnosis via a standardized competence test was used to examine the actual level of competences of respondents. The study was conducted using a multimedia platform containing elements of gamification.Item Komunikacja niewerbalna w kreowaniu wizerunku polityków w Polsce na przykładzie wyborów prezydenckich w latach 1990-2015(2022) Tadeusz-Ciesielczyk, Małgorzata; Piontek, Dorota. Promotor; Wyszyński, Jacek. Promotor pomocniczyItem Praktyki uprawiania zawodu dziennikarza w środowisku nowych mediów(2019) Łokić, Paweł; Piontek, Dorota. PromotorCelem dysertacji jest dokonanie opisu charakterystyki przemian, jakie nowe media niosą ze sobą dla praktyki uprawiania zawodu dziennikarza we współczesnym środowisku mediów masowych. Dysertacja stanowi próbę dokonania kompleksowego opisu zjawisk oraz konsekwencji, jakie nowe media niosą ze sobą dla praktyki zawodowej dziennikarzy. Ze względu na złożony charakter podjętej tematyki, realizację głównego celu pracy uzupełniono o dwa cele szczegółowe. Pierwszym było dokonanie opracowania umiejscawiającego zjawisko nowych mediów w historii rozwoju masowych środków przekazu oraz wskazanie ich miejsca we współczesnej sferze publicznej. Bazą teoretyczną dla omówienia historii powstania nowych mediów jest koncepcja determinizmu technologicznego. Nowe media zostały przedstawione jako specyficzne i konwergentne w stosunku do innych mediów środowisko komunikacji, w którym tradycyjnie przypisane role i funkcje aktorów ulegają dezaktualizacji lub rozszerzeniu. Drugim celem szczegółowym było dokonanie charakterystyki zmian w uprawianiu zawodu dziennikarza w nowych mediach. Punktem wyjścia problematyki jest historyczna analiza rozwoju dziennikarstwa w przestrzeni społeczno-politycznej i naukowej, w której uwzględnione zostały role i funkcję, jaką dziennikarz pełnił w przestrzeni społecznej. W dalszej kolejności, na realizacje założonego celu badawczego składa się opracowanie dotyczące przemian w charakterystyce uprawiania zawodu w nowych mediach. Wskazane zostały nowe obszary komunikacji masowej w nowych mediach: zagadnienie dziennikarstwa obywatelskiego, blogosfery i wideo online.Item Wielozadaniowość dziennikarzy jako strategia uprawiania zawodu w czasach ponowoczesnych(2023) Mielcarek-Badziak, Małgorzata; Piontek, Dorota. PromotorCelem dysertacji jest analiza przemian, jakie dokonały się w ponowoczesnym środowisku mediów masowych, jak wpłynęły one na praktykę wykonywania zawodu dziennikarza. Osadzenie opisywanego problemu w okresie ponowoczesności jest istotne ze względu na powiązaną z nią charakterystykę modyfikacji informacji i procesu pozyskiwania wiedzy. Pozostało to nie bez znaczenia dla sposobu funkcjonowania całych redakcji i indywidualnych dziennikarzy. Autorka niniejszej dysertacji, jako aktywna dziennikarka, obserwuje niniejsze zmiany z pozycji ich uczestnika, sama doświadcza nieustannych przeobrażeń zadań stawianych przed przedstawicielami zawodu. W obliczu konwergencji mediów oraz zwiększonego zaangażowania odbiorców w tworzenie przekazów medialnych, jedyną możliwą strategią wykonywania zawodu wydaje się być podporządkowanie oczekiwaniom zarówno pracodawców, jak i odbiorców. Sprowadza się to do przyjęcia roli multizadaniowca – nie tylko odpowiedzialnego za zgłębienie i przedstawienie tematu reportera, ale niekiedy fotografa, operatora kamery, producenta czy nawet odpowiedzialnego za lokowanie produktu marketingowca. W pracy zestawiono przyjęty dotąd sposób postrzegania dziennikarstwa i roli dziennikarza z okolicznościami, procesami przemian i konsekwencjami wynikającymi z pojawienia się nowych technologii, oczekiwań rynkowych, tabloidyzacji i zjawiska infotainmentu. Wszystkie te czynniki w różnym stopniu zmodyfikowały formę podawania informacji. To z kolei oznacza, iż dziennikarz przestaje się skupiać na zbieraniu i podawaniu informacji, ale musi poświęcić uwagę uatrakcyjnieniu przekazu.Item Wsparcie Stanów Zjednoczonych skierowane na promowanie demokracji na Bliskim Wschodzie w latach 2003-2013 na przykładach Egiptu, Iraku i Jordanii(2016) Al-Weshah, Abdellateef; Piontek, Dorota. PromotorBadanie jest istotne ze względu na jego bezpośrednie przełożenie na bieżące wydarzenia na arenie międzynarodowej – wyciągnięte wnioski można wykorzystać celem refleksji nad aktualną polityką wsparcia ze strony USA oraz nastawieniem do krzewienia demokracji na świecie. Główny problem zarysowany w trzech zawartych studiach przypadku polega na tym, iż promowanie demokracji nie opiera się wyłącznie na uznaniu wartości przekazywanej ideologii oraz korzyści, jaką może odnieść system rządów poddany szeroko zakrojonej reformie. Umożliwienie obywatelom aktywnego uczestnictwa w podejmowaniu decyzji istotnych dla ich państwa często schodzi na plan dalszy. Kluczowe staje się zabezpieczenie sprzyjających warunków ekonomicznych oraz poziomu wpływów w kraju i jego otoczeniu celem zachowania kontroli nad sytuacją polityczną. W tym zakresie rok 2003 oznacza odejście USA od typowego podejścia oddolnego (ang. bottom-up) stosowanego od zakończenia Zimnej Wojny zalecającego wykorzystywanie „miękkich” rozwiązań opartych na perswazji i negocjacjach zamiast bezpośredniej demonstracji siły bojowej. Badanie wskazuje, iż tego typu transformacja dotycząca polityki demokratyzacyjnej może okazać się zarówno nieskuteczna, jak i kosztowna dla globalnych aktorów na scenie politycznej. Przeprowadzona analiza przedstawia postępy, jakie dokonały się w trzech krajach, z których każdy otrzymał wsparcie w ramach innego schematu działania. Jednakże żaden z pozostałych przypadków nie jest tak złożony, jak to ma miejsce w sytuacji w Iraku, gdzie wykorzystano elementy tzw. twardej siły (ang. hard power). Kampania ta okazała się najmniej przewidywalna oraz pochłonęła znaczne ilości zasobów, wymagając m.in. długoterminowej obecności amerykańskich służb zbrojnych oraz oddziałów cywilnych. W związku z powyższym badanie stanowi także krytykę odgórnego (ang. top-down) podejścia do demokratyzacji w realiach XXI wieku.