Browsing by Author "Piorunek, Magdalena. Promotor"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Biografie dorosłych dzieci alkoholików (DDA). Wsparcie społeczne oczekiwane i otrzymywane. Studium Psychopedagogiczne.(2019) Dolata, Dorota Anna; Piorunek, Magdalena. PromotorDysertacja doktorska: „Biografie dorosłych dzieci alkoholików. Wsparcie społeczne oczekiwane i otrzymywane. Studium psychopedagogiczne” została podzielona na osiem rozdziałów. W części teoretycznej składającej się z sześciu rozdziałów nawiązano do problematyki związanej z definiowaniem alkoholizmu oraz współuzależnienia, by w dalszych rozdziałach móc odnieść się do często przytaczanego aspektu związanego z systemowym ujęciem funkcjonowania rodziny alkoholowej na bazie teorii Petera Steinglassa. Podkreślono istotność radzenia sobie z kryzysem w rodzinie, jak również wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego poszczególnych członków systemu rodzinnego. Dwa ostatnie rozdziały teoretyczne zostały poświęcone funkcjonowaniu osób dorastających w rodzinie alkoholowej oraz ich trudności i zasobów. W rozdziale siódmym dokonano przedstawienia głównych założeń metodologicznych autorskich badań. Przedmiotem analiz empirycznych uczyniono doświadczenia dorosłych dzieci alkoholików oraz oczekiwane i otrzymywane wsparcie społeczne w różnych etapach życia. Wykorzystano jakościową strategię prowadzenia badań, posługując się metodą biograficzną i wywiadem narracyjnym. Rozdział ósmy został poświęcony przedstawieniu, analizie i wnioskom z uzyskanych wyników badań własnych, które odnoszą się do następujących celów badań: opisanie doświadczeń życiowych na etapie dzieciństwa, dorastania i dorosłości oraz nadawanych im aktualnie znaczeń przez dorosłe dzieci alkoholików; ukazanie towarzyszących dorosłym dzieciom alkoholików emocji, przeżyć i strategii postępowania; ustalenie rodzajów i poziomu wsparcia otrzymywanego i oczekiwanego; ocena efektywności wsparcia, które jest przeznaczone dla osób pochodzących z rodzin alkoholowych wraz z wskazaniem potencjalnych kierunków jego rozwoju.Item Doświadczenia polskich emigrantek na niemieckim rynku pracy. Studium socjopedagogiczne(2013-10-21) Kalkowska, Magda; Piorunek, Magdalena. PromotorPrzedmiotem rozprawy uczyniono zagadnienia związane z funkcjonowaniem polskich emigrantek w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem sfery rynku pracy. Zasadniczym celem przeprowadzonych badań było scharakteryzowanie sytuacji i doświadczeń zawodowych Polek podejmujących długookresową emigrację do Niemiec w trzech perspektywach czasowych. Szczególną uwagę skoncentrowano na okresie odnoszącym się do życia kobiet za granicą. Ponadto formułując problemy badawcze uwzględniono wybrane aspekty sytuacji Polek przed emigracją oraz ich plany życiowe. Problemem głównym analiz własnych stało się pytanie o doświadczenia polskich emigrantek związane z przebiegiem życia społeczno-zawodowego w Niemczech, z uwzględnieniem przyczyn i okoliczności ich emigracji z Polski oraz dalszych planów życiowych. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z kontekstowym zastosowaniem metody indywidualnych przypadków. Doświadczenia polskich emigrantek wskazują na zasadniczo harmonijne funkcjonowanie zawodowo-rodzinne respondentek. Kobiety dobrze odnalazły się na niemieckim rynku pracy, stosownie do swoich możliwości i predyspozycji zawodowych. Docenić należy wielką rolę integracji jako dominującą strategię akulturacji. Diagnozowana polska społeczność imigracyjna osiągnęła względną stabilizację. Zdiagnozowano występowanie nowoczesnych, jak i ponowoczesnych wzorców kariery zawodowej. Wyniki badań osadzone w kontekście teoretycznym pozwoliły na przedstawienie rekomendacji dla praktyki pedagogicznej. W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu polsko- i niemieckojęzyczną.Item Emigracja zarobkowa i powrót do kraju w doświadczeniach współczesnych Polaków. Studium socjopedagogiczne(2012-07-04T13:02:56Z) Skowrońska, Joanna; Piorunek, Magdalena. PromotorPrzez wiele lat Polska była krajem emigracji, krajem wysyłającym do innych krajów Europy Zachodniej. Kiedy Polska stała się członkiem Unii Europejskiej tylko trzy kraje otworzyły od razu swoje rynki pracy, były to Anglia, Irlandia i Szwecja. W 2006 roku polscy obywatele mogli podejmować legalne zatrudnienie w kolejnych krajach- Finlandii, Grecji, Włoszech, Portugalii czy Hiszpanii. Badania podjęte w niniejszej rozprawie dotyczą młodych Polaków pracujących za granicą. Jednym z problemów poruszonych w pracy jest próba odpowiedzi na pytanie czy wyjazd emigracyjny posłużył poprawie ich życia, Co znaczą dla nich emigracyjne doświadczenia? Czy są szczęśliwi i jak często odwiedzają rodzinę pozostającą w Polsce? Jaki rodzaj pracy wykonują na emigracji? I czy wykonywana przez nich praca jest zgodna z uzyskanym przez młodych emigrantów doświadczeniem? Kolejnym zagadnieniem poruszanym w pracy jest aspekt drenażu mózgów w odniesieniu do współczesnego zjawiska „cyrkulacji mózgów” i ich marnotrawstwa. Młodzi Polacy relacjonują w badanych, iż emigracyjny wyjazd spowodował, iż zminimalizowaniu uległy ich finansowe problemy, iż wzrosło ich poczucie sprawstwa. Przyjęta koncepcja pracy powoduje, iż jej struktura składa się z trzech części. W pierwszej (rozdział I i II) zawarto teoretyczne konstrukty opisywanego zjawiska. W drugiej (rozdział III) przedstawione zostały założenia metodologiczne projektu badawczego, w trzeciej zaś części (rozdział IV i V) - uzyskane drogą weryfikacji empirycznych wnioski i ich podsumowanie. Pierwszy rozdział przybliżyć ma, oprócz charakterystycznych dla XXI wieku kwestii związanych z globalizacją, także stricte teoretyczny - terminologiczny aspekt migracji międzynarodowych. Świat doby globalizacji oraz jego relacji wobec migracji międzynarodowych, został ukazany w kontekście społecznym, kulturowym i gospodarczym. Poruszono także kwestię transnacjonalizmu w migracyjnym wymiarze. Zważywszy na fakt, iż przedmiotem zainteresowania niniejszej dysertacji są migracje poakcesyjne, sporo miejsca poświecono także regulacjom związanym z polityką rynku pracy w Unii Europejskiej. Dokonano następnie przeglądu i charakterystyki ruchów migracyjnych, a także teorii migracji i jej faz. W kolejnej części rozważań, uwagę skoncentrowano na specyfice polskiej emigracji zagranicznej oraz migracji powrotnej, ukazując jej aspekt historyczny oraz dynamikę zmian. Całość wzbogacona została komentarzami płynącymi z najnowszych badań, które opisują trendy charakteryzujące współczesną poakcesyjna emigracje z Polski. Wybrane aspekty socjopedagogicznego dyskursu nad emigracją poakcesyjną uczyniono kolejnym elementem rozdziału. Zwrócono w nim uwagę na zjawisko deprecjacji kwalifikacji- ich marnotrawstwa, (jednakże wbrew potocznym opiniom) w kontekście swoistej życiowej zaradności, będącej wyrazem determinacji mającej na celu poprawę losu jednostek, bez względu na charakter podjętego przez nie zatrudnienia. W tej części podjęto się także rozważań na temat istoty, alarmistycznie opisywanego drenażu mózgów, w kontekście poakcesyjnej emigracji i tego, czy stanowi dla Polski i jej obywateli realne zagrożenie. Ponowoczesna migracyjna sieć wsparcia i jej nowa jakość w postaci blogosfery- jako „natychmiastowego panaceum na wszelkie migracyjne dolegliwości” to kolejne z omówionych zagadnieniem. Na koniec rozważań teoretycznych pochylono się nad kwestią i modelami polskich migracji powrotnych, ich konsekwencjami i wynikającymi z nich zagrożeniami. Trzeci rozdział posłużył przedstawieniu podstaw metodologicznych, przeprowadzonych metodą sondażu diagnostycznego (z wykorzystaniem złożonego z trzech części kwestionariusza ankiety) badań, których wyniki i analiza zaprezentowane zostały w następnych częściach pracy – w rozdziale czwartym i piątym - prezentując społeczno – demograficzny profil poakcesyjnego migranta. Część ta obejmuje analizę głównych motywów wyjazdu i powrotu, dynamikę biograficznych doświadczeń polskich migrantów, z uwzględnieniem takich aspektów ludzkiej biografii jak: -doświadczenia zawodowe, -struktura oraz funkcjonowanie rodzin migracyjnych, (z perspektywy emigranta) -struktura racji działania dotycząca różnych aspektów decyzyjnych w biografii migrantów, -asocjacje towarzyszące Polakom powracającym z emigracji zarobkowej, -trudności adaptacyjne podczas emigracji i po powrocie z niej, -struktura sieci społecznego wsparcia i pomocy społecznej w trzech perspektywach czasowych, w których funkcjonowali i funkcjonują emigranci. Ponadto istotnym elementem omawianej części jest ocena migracyjnych doświadczeń, dokonanych przez samych migrantów, będąca próbą bilansu migracyjnego epizodu i jego roli w życiu młodych reemigrantów. Rozdział IV przedstawia zatem wyniki, uzyskanych drogą empirycznych weryfikacji, badań. Ostatni rozdział niniejszej pracy przybliża podsumowanie wniosków będące finalnym efektem badawczych dociekań.Item Funkcjonowanie systemu szkolnego doradztwa zawodowego. Pomiędzy założeniami a praktyką oświatową(2014-03-17) Woźniak, Marlena; Piorunek, Magdalena. PromotorPrzedmiotem naukowych dociekań autora pracy jest komparacja (porównanie) idei szkolnego doradztwa zawodowego ze stanem faktycznym realizowanym w wybranych szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na terenie województwa wielkopolskiego. Grupą badanych osób byli uczniowie jak i dyrektorzy szkół i ich opinia na temat wdrażania, realizowania lub / i funkcjonowania WSDZ1. Z jednej strony narzucone wytyczne i przymus organizacji systemu (rozwiązania prawne), z drugiej strony szkolna rzeczywistość. Niniejszy tekst jest zatem próbą znalezienia odpowiedzi na nurtujące autora pytania i składa się z kilku dopełniających się części: teoretycznej, metodologicznej oraz poświęconej prezentacji i analizie wyników badań, które podsumowuje próba oceny mocnych i słabych stron szkolnego poradnictwa zawodowego, szans i wyzwań stojących przed systemem oraz zagrożeń, z jakimi przyjdzie się zmierzyć w zmieniającej się rzeczywistości.Item (Przed)wczesne macierzyństwo – perspektywa biograficzna. Diagnoza, pomoc i wsparcie(2015-06-01) Skowrońska-Pućka, Agnieszka; Piorunek, Magdalena. PromotorW polskiej literaturze dotyczącej nauk społecznych problem (przed)wczesnego macierzyństwa, należy do zagadnień mało znanych i rzadko opisywanych. Zdecydowanie częściej jest on tematem prac lekarzy, socjologów, niż pedagogów. Badacze rzadko koncentrują się na konsekwencjach psychologicznych i społecznych omawianego zjawiska. Z niemal zupełnym pominięciem problemu z perspektywy pedagogicznej. Tymczasem każdego roku w naszym kraju przychodzą na świat dzieci powite przez maki, które same są jeszcze dziećmi. Jak zauważają znawcy problematyki, statystyki w Polsce nie uwzględniają całości zjawiska, ale niewątpliwie dostępne dane budzą niepokój. Rocznik demograficzny Głównego Urzędu Statystycznego wskazuje na ponad szesnaście tysięcy urodzeń przez nastolatki w 2011 roku. Przedmiotem badań stał się zatem świat młodych dziewcząt, wychowanek placówek opiekuńczo-wychowawczych, doświadczonych (przed)wczesną ciążą i wynikającym z niej przedwczesnym obowiązkiem macierzyńskim. W badaniach skoncentrowano się na następujących segmentach zagadnień: Kryzys podwójnego uwikłania biograficznego spowodowanego przedwczesną ciążą i jednoczesnym umieszczeniem w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Funkcjonowanie w nowej roli - pełnienie obowiązków macierzyńskich, godzenie roli matki z rolą uczennicy i innymi charakterystycznymi dla adolescenta rolami społecznymi, reakcje najbliższego otoczenia. Ocena małoletnich matek dotycząca roli placówki opiekuńczo-wychowawczej i innych instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych form wsparcia adresowanych dla małoletnich matek. W tym także ich postulaty i oczekiwania w zakresie wsparcia społecznego. Odpowiedzi, na postawione pytania badawcze, poszukiwałam, wykorzystując jakościowy sposób prowadzenia badań, wykorzystując metodę biograficzną. Ten sposób prowadzenia weryfikacji empirycznych pozwala ukazać subiektywne, niemierzalne, zjawiska, a dzięki autentycznemu spotkaniu badacza z badanym możliwe staje się poznanie doświadczeń konkretnych osób, w omawianym przypadku - małoletnich matek, w ich środowisku życia.Item Radzenie sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym przez nauczycieli akademickich. Studium psychopedagogiczne(2023) Garbacik, Żaneta; Piorunek, Magdalena. PromotorCelem badań było rozpoznanie, w jaki sposób nauczyciele akademiccy radzą sobie ze stresem zawodowym oraz ustalenie, w jakim stopniu dotyczy ich syndrom wypalenia zawodowego. Metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem standaryzowanych narzędzi kwestionariuszowych dokonano pomiaru poziomu stresu, zweryfikowano stosowane strategie radzenia sobie oraz ustalono poziom wypalenia. Dodatkowo, w celu ustalenia obecności i dotkliwości czynników ryzyka psychospołecznego utworzono narzędzie autorskie. Badania prowadzone w paradygmacie ilościowym miały charakter eksploracyjny, choć konteksty dotyczące związku zmiennych niezależnych i poziomu stresu czy wypalenia potraktowano weryfikacyjnie i na podstawie dotychczasowych, ustaleń badawczych zaproponowano szereg hipotez których weryfikacja miała pogłębić uzyskane wyniki. Przyjęta rama teoretyczna zakładała, że stres jest wynikiem interakcji pomiędzy pracownikiem i jego środowiskiem zawodowym, zaś wypalenie stanowi syndrom wielowymiarowy. Radzenie sobie mierzono na poziomie strategii – działań pojedynczych, zależnych w dużej mierze od warunków sytuacyjnych. Psychospołeczne obszary ryzyka klasyfikowano pod względem związku ze specyfiką roli zawodowej, właściwościami instytucji, czynnikami pochodzenia społecznego oraz zmiennymi indywidualnymi. Następnie zastosowano klasyfikację różnicującą konkretne elementy ryzyka pod względem przynależności do kontekstu i treści pracy. Zebrano dane pochodzące od 1308 osób: 628 mężczyzn, 676 kobiet oraz dwóch osób określających się niebinarnie. Reprezentowały one wszystkie dziedziny nauki, choć stosunek udziału wahał się od 4-5% dla sztuki i nauk teologicznych, po 27% dla nauk społecznych. Dominowały osoby posiadające tytuł doktora, zatrudnione na stanowiskach 4 naukowo dydaktycznych, a blisko 73% zadeklarowało zatrudnienie w jednostkach publicznych. Przeprowadzane analizy poprzedzała weryfikacja rzetelności narzędzi, co ujawniło konieczność restrukturyzacji kwestionariusza wypalenia. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że nauczycieli akademickich dotyczy zjawisko stresu i wypalenia, chociaż ich wyniki plasują się poniżej średnich. Wśród trzech elementów wypalenia: wyczerpania, braku zawodowej satysfakcji oraz negatywnych relacji, to wyczerpanie zaznaczyło się najsilniej. Ponieważ zrestrukturyzowano kwestionariusz wypalenia, nie sposób było porównać wyników nauczycieli akademickich z przedstawicielami innych zawodów. Dokonano jednak porównania poziomu stresu zawodowego, a uzyskane wyniki okazały się wyższe niż te, które w dostępnych publikacjach wykazała grupa pracowników badawczo-dydaktycznych oraz przedstawiciele zróżnicowanych zawodów. Weryfikacja hipotez dostarczyła wniosków na temat związku stresu i wypalenia z wiekiem badanych, ich płcią, zajmowanym stanowiskiem, reprezentowaną dziedziną nauk, planami awansu oraz typem zatrudniających jednostek, co częściowo potwierdziło dotychczasowe doniesienia badawcze. Zweryfikowano, jakie zagrożenia dostrzegają w swojej pracy nauczyciele akademiccy oraz ustalono, które z nich oceniają jako najbardziej dotkliwe. Ich wybór dopełniała przestrzeń na umieszczenie alternatywnych czynników, których w zestawieniu zabrakło. Respondenci przedstawiali odpowiedzi, które można klasyfikować pod względem przynależności do kategorii warunków prywatnych (np. choroby), warunków zewnętrznych (np. konteksty ustawodawcze), oraz do warunków i relacji organizacyjnych. Ostatnia kategoria zdominowała odpowiedzi badanych. Wreszcie, rozpoznano strategie radzenia sobie, zanalizowano ich związek z poziomem stresu i skorelowano ze wspomnianymi czynnikami ryzyka by ustalić, czy istnieją tendencje do stosowania strategii w odniesieniu do konkretnych zagrożeń. Ustalono też, czy określone strategie radzenia sobie ze stresem mają związek z wymienionymi wcześniej zmiennymi niezależnymi. Przeprowadzone badania mogą stanowić inspirację do dalszych naukowych poszukiwań, lecz mogą też przyczynić się do formułowania zaleceń natury praktycznej. The aim of this study was to identify how university teachers cope with professional stress as well as to determine to what extent they are affected by burnout syndrome. A diagnostic survey method, using standardized questionnaire tools, was used to measure the stress level, verify the coping strategies used and determine the burnout level. In addition, the author's tool was developed to determine the presence and severity of psychosocial risk factors. The research conducted in the quantitative paradigm was exploratory, although the contexts regarding the relationship between independent variables and levels of stress or burnout were subjected to verification, and on the basis of research findings to date, a number of hypotheses were proposed the verification of which would deepen the results obtained. The adopted theoretical framework assumed that stress is the result of an interaction between the employee and his work environment, while burnout represents a multidimensional syndrome. Coping was measured at the level of strategies – individual actions that depend largely on situational conditions. Psychosocial risk areas were classified in terms of their relationship to the specifics of professional role, institutional characteristics, factors of social background and individual variables. Next, a classification was used to differentiate specific risk elements in terms of their association with work background and content. Data were collected from 1308 individuals: 628 men, 676 women and two individuals identifying themselves non-binary. They represented all fields of study, although the ratio of participation ranged from 4-5% for the arts and theological sciences and 27% for the social sciences. The predominant individuals were PhD graduates, employed in research and teaching positions, and nearly 73% declared employment in public entities. 6 The analyses carried out were preceded by verification of the reliability of tools, which revealed the need to restructure the burnout questionnaire. The results show that university teachers are affected by the phenomenon of stress and burnout, although their results are below average. Among the three elements of burnout: exhaustion, lack of professional satisfaction and negative relationships, it was the exhaustion that was the most indicative. As the burnout questionnaire was restructured, it was impossible to compare the results of university teachers with those of other professions. However, a comparison of the level of occupational stress was conducted, and the results turned out to be higher than those shown in the available publications by a group of research and teaching staff as well as representatives of diversified professions. Hypothesis verification provided conclusions on the relationship of stress and burnout with the respondents' age, gender, position held, field of science represented, promotion plans and type of employing units, which partially confirmed previous research reports. It was verified what risks the university teachers perceive in their work and determined which ones they rated as the most severe. Their selection was complemented by space to include alternative factors that were missing from the list. The respondents provided answers that could be classified in terms of belonging to the categories of private conditions (e.g., illness), external conditions (e.g., legislative contexts), and organizational conditions and relationships. The last category dominated the respondents' answers. Finally, coping strategies were recognized, their relationship to stress levels was analyzed, and correlated with the aforementioned risk factors to determine whether there were tendencies to apply strategies in relation to specific risks. It was also determined whether specific stress coping strategies were related to the previously mentioned independent variables. The study conducted may inspire further scientific research, but may also contribute to recommendations of a practical nature.