Browsing by Author "Przyszczypkowski, Kazimierz. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Funkcjonowanie społeczne i zawodowe osób z wybranymi postaciami choroby nowotworowej(2021) Ulaniecka, Natalia; Przyszczypkowski, Kazimierz. Promotor; Cytlak, Izabela. Promotor pomocniczyW dysertacji poruszono problematykę funkcjonowania społecznego i zawodowego osób chorujących onkologicznie. W rozdziale pierwszym przedstawiono specyfikę chorób nowotworowych i leczenia oraz ich wpływ na funkcjonowanie pacjentów w ujęciu krótko- i długoterminowym. W rozdziale drugim omówiono psychospołeczne aspekty choroby nowotworowej. Rozdział trzeci podejmuje problematykę specyficznej sytuacji osób po leczeniu nowotworowym, wskazując na ich niepewny status zdrowotny i tożsamościowy. Rozdział czwarty stanowi wprowadzenie metodologiczne do przeprowadzonych w podejściu jakościowym badań nad funkcjonowaniem społecznym i zawodowym osób chorujących na nowotwory, których opis i analizę przedstawiono w rozdziale piątym. Zrealizowano pogłębione wywiady indywidualne z osobami chorującymi onkologicznie, z przedstawicielami pracodawców, z reprezentantami organizacji pozarządowych i związków zawodowych, a także ze specjalistami z zakresu onkologii, psychoonkologii i doradztwa zawodowego. Ponadto w celu triangulacji zrealizowano zogniskowany ekspercki wywiad grupowy oraz analizę wpisów na onkologicznym forum internetowym. Pracę, oprócz zakończenia zawierającego główne wnioski, zamykają rekomendacje dotyczące wsparcia funkcjonowania psychospołecznego i aktywności zawodowej osób chorujących onkologicznie oraz osób po zakończonym leczeniu.Item Poczucie koherencji a jakość życia osób w okresie średniej dorosłości(2017) Jabłońska, Sylwia; Przyszczypkowski, Kazimierz. Promotor; Jarmużek, Joanna. PromotorZainteresowania zawarte w niniejszej dysertacji skupiają się na okresie średniej dorosłości, którego doświadczanie związane jest szczególnie z dużym nasileniem w zakresie wyzwań, co wynika z uzyskania zupełnie nowej perspektywy spostrzegania życiowych zadań i problemów. Dysertacja obejmuje charakterystykę zmian, zadań i zagrożeń rozwojowych, które mogą stanowić swoisty stresor w procesie kreacji postępu życiowego; tworzenia nowej jakości w przeżywaniu okresu średniej dorosłości w wymiarze subiektywnym w perspektywie pedagogicznej autorstwa Jadwigi Daszykowskiej, przeniesionej również na kontekst kapitału ludzkiego oraz społecznego; a także wskazanie poczucia koherencji Aarona Antonovsky’ego jako dyspozycji umożliwiającej pokonywanie barier rozwojowych i sprzyjającej wysokiej jakości życia w okresie średniej dorosłości. Postawione pytanie badawcze o zależność poczucia koherencji oraz oceny jakości życia osób w fazie średniej dorosłości za główny cel przyjęło określenie zależności między tymi dwiema kategoriami, realizowane przy pomocy badań ilościowo-jakościowych (mieszanych). Najistotniejsza hipoteza procesu badawczego zakłada, że poziom poczucia koherencji różnicuje badane osoby w okresie średniej dorosłości pod względem ich oceny jakości własnego życia, postawy wobec czasu, wartości, celów życiowych oraz motywacji.Item Społeczne, ekonomiczne i kulturowe uwarunkowania zróżnicowania wyników egzaminów gimnazjalnych w Gminie Krzywiń(2011-06-20T12:30:41Z) Radoła, Mirosław; Przyszczypkowski, Kazimierz. PromotorGłównym celem rozprawy jest określenie zależności między zróżnicowaniem wyników egzaminów gimnazjalnych uczniów Gminy Krzywiń, a czynnikami społeczno-kulturowymi i ekonomicznymi. Praca ta składa się z sześciu rozdziałów. Pierwsze trzy konstruują teoretyczną i metodyczną podstawę pracy, trzy ostanie jej empiryczną część. Rozdział pierwszy poświęcony jest przeobrażeniom edukacyjnym w Polsce w okresie transformacji oraz zmianom systemu oświaty związanym z wprowadzeniem reform po 1989 roku. W rozdziale drugim zaprezentowane zostały treści dotyczące zasobów ludzkich. Zdefiniowano takie pojęcia jak: kapitał ludzki, społeczny, kulturowy i ekonomiczny. Rozdział trzeci przedstawia koncepcję badawczą. Część empiryczna pracy prezentuje opracowania dotyczące wskazania zróżnicowania wyników egzaminów gimnazjalnych uczniów Gminy Krzywiń, oraz istniejących zasobów poszczególnych kapitałów – społecznego, kulturowego i ekonomicznego oraz ich związku z wynikami wyżej wspomnianych egzaminów. Na ostatnich kartach pracy podjęto próbę sformułowania wniosków i postulatów, jakie nasunęły się w wyniku analizy materiału badawczego.