Browsing by Author "Ptak, Arkadiusz"
Now showing 1 - 16 of 16
Results Per Page
Sort Options
Item Determinanty rywalizacji wyborczej w lokalnych elekcjach samorządowych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2017) Ptak, ArkadiuszCelem artykułu jest przedstawienie i wyjaśnienie czynników, które wpłynęły na strukturę rywalizacji wyborczej oraz wynik wyborów, a w konsekwencji lokalne sceny polityczne po wyborach samorządowych w 2014 roku. Wśród głównych analizowanych determinant są: 1) zmiany samorządowego prawa wyborczego; 2) sytuacja społeczno-polityczna w Polsce u progu wyborów samorządowych oraz 3) charakter lokalnych scen politycznych. Prowadzone badania uwidoczniły zjawisko wycofywania się partii politycznych z bezpośredniej rywalizacji wyborczej na szczeblu lokalnym. Przykłady badanych gmin wskazują, że wielu lokalnych działaczy samorządowych posiadło doskonałe umiejętności „politycznej adaptacji” do zmieniających się nastrojów społecznych. Natomiast konsekwencją zmian w prawie wyborczym, a zwłaszcza wprowadzenia formuły większościowej w wyborach do rad gmin, są m.in. 1) dodatkowe wzmocnienie pozycji burmistrza i jego bezpośredniego zaplecza politycznego w lokalnym systemie władzy; 2) dysproporcjonalność wyników wyborów; 3) niewielkie zainteresowanie bezpośrednim udziałem w rywalizacji wyborczej osób bez instytucjonalnego zaplecza politycznego oraz 4) koncentrowanie się radnych w swojej działalności na problemach własnego okręgu wyborczego. Czynnikiem w największym stopniu determinującym lokalne elekcje samorządowe, a w konsekwencji charakter i kształt lokalnego systemu władzy, jest osoba burmistrza (prezydenta miasta).Item Ewolucja systemu wyborczego do organów samorządu terytorialnego w Polsce(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2010) Ptak, ArkadiuszItem Głosy nieważne w elekcjach samorządowych(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2012) Ptak, ArkadiuszGłosy nieważne w elekcjach samorządowych, zwłaszcza na szczeblu regionalnym, to jeden z istotniejszych problemów rywalizacji wyborczej do organów samorządu terytorialnego w Polsce. Skala zjawiska powoduje nawet, że wykorzystywane jest do bieżącej rywalizacji politycznej podczas której formułowane są zarzuty o fałszowaniu wyborów. Trudno jednak zgodzić się z takimi opiniami, skoro ponad 70% głosów nieważnych do sejmików wynika z niepostawienia znaku „x” przy żadnym kandydacie (a nie dopisanie kolejnego znaku „x”). Analiza zjawiska wskazuje jednak, że przyczyn tak wysokiego odsetka głosów nieważnych należy szukać przede wszystkim w niektórych elementach systemu wyborczego. Duże – obejmujące nawet po 12 powiatów – okręgi wyborcze do sejmików województw powodują, że partie polityczne konstruując listy wyborcze, jak i prowadząc kampanię wyborczą, marginalizują najmniejsze jednostki (gminy wiejskie i miejsko–wiejskie). Z obszarów wiejskich bardzo rzadko pochodzą kandydaci umieszczani na listach wyborczych do sejmików, co nie sprzyja zainteresowaniu się mieszkańców tych obszarów wyborami na tym szczebli władzy samorządowej. W efekcie to w gminach wiejskich i miejsko–wiejskich odsetek głosów nieważnych do sejmiku jest najwyższy i wynosi on odpowiednio – 17,13% oraz 14,50%. W jednostkach, z których jest największa liczba kandydatów, czyli z gmin miejskich, odsetek głosów nieważnych jest na poziomie 7,19% (niskiemu odsetkowi sprzyja również fakt, że w miastach na prawach powiatu nie przeprowadza się wyborów do rad powiatów – funkcję tego szczebla władzy pełnią rady miast). Elementy systemu wyborczego to nie jedyne przyczyny występowania zjawiska głosów nieważnych. Sprzyja temu również niska świadomość obywatelska Polaków oraz brak wiedzy o podstawowych mechanizmach funkcjonowania demokracji, włącznie z zasadami prawa wyborczego. Summary Invalid votes in local government elections in Poland, in particular at the regional level,are among the most pressing problems of the electoral process. The number of invalid votes is so large that it serves political conflict in which accusations of election fraud are formulated. These are scarcely justified, though, since over 70% of invalid votes in local parliament elections lack an “x” next to the name of any candidate (rather than the addition of another “x” on the ballot). The analysis of this issue indicates that the reason for such a high percentage of invalid votes can be found in some elements of the electoral system. Large constituencies, sometimes of up to a dozen districts, mean political parties marginalize the smallest units (i.e. rural and urban-rural communities) when drawing up electoral lists and running election campaigns. The candidates on electoral lists for local parliaments very rarely come from rural regions, which does not stimulate the interest of their citizens in elections at this level. Consequently, it is the rural and urban-rural communities that have the largest proportion of invalid votes, accounting for 17.13% and 14.50% respectively. The number of invalid votes in the units which submit the largest number of candidates, that is in urban communities, amounts to 7.19% (such a low percentage results from the fact that no elections are run for county councils in towns with county status as city councils operate at this level of authority). These elements of the electoral system are not the only reasons for the phenomenon of invalid votes. It is also encouraged by Poles’ low civic consciousness and their ignorance of fundamental democratic mechanisms, including the principles of electoral law.Item Głosy nieważne w elekcjach samorządowych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2012) Ptak, ArkadiuszInvalid votes in local government elections in Poland, in particular at the regional level, are among the most pressing problems of the electoral process. The number of invalid votes is so large that it serves political conflict in which accusations of election fraud are formulated. These are scarcely justified, though, since over 70% of invalid votes in local parliament elections lack an “x” next to the name of any candidate (rather than the addition of another “x” on the ballot). The analysis of this issue indicates that the reason for such a high percentage of invalid votes can be found in some elements of the electoral system. Large constituencies, sometimes of up to a dozen districts, mean political parties marginalize the smallest units (i.e. rural and urban-rural communities) when drawing up electoral lists and running election campaigns. The candidates on electoral lists for local parliaments very rarely come from rural regions, which does not stimulate the interest of their citizens in elections at this level. Consequently, it is the rural and urban-rural communities that have the largest proportion of invalid votes, accounting for 17.13% and 14.50% respectively. The number of invalid votes in the units which submit the largest number of candidates, that is in urban communities, amounts to 7.19% (such a low percentage results from the fact that no elections are run for county councils in towns with county status as city councils operate at this level of authority). These elements of the electoral system are not the only reasons for the phenomenon of invalid votes. It is also encouraged by Poles’ low civic consciousness and their ignorance of fundamental democratic mechanisms, including the principles of electoral law.Item Implikacje zmian normatywnych oraz politycznych dla struktury rywalizacji wyborczej w elekcjach samorządowych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2011) Ptak, ArkadiuszItem Lokalne elity władzy w Polsce u progu zmian ustrojowych(2012-06-01T08:41:16Z) Nowakowski, Cezary; Ptak, ArkadiuszLata 1990 i 2002 wyznaczają ważne cezury czasowe w badaniach nad lokalnymi elitami władzy. Szczególnie istotny jest rok 1990, w którym zmieniono nie tylko normatywny model władzy lokalnej, ale przede wszystkim dokonały się polityczne i społeczne przeobrażenia w lokalnym systemie politycznym. Autorzy zwracają uwagę, że rekrutacja do lokalnych elit władzy wiodła nie poprzez kooptację, ale przede wszystkim poprzez w pełni demokratyczne i rywalizacyjne wybory. W nowym systemie władzy lokalnej szczególne miejsce zajęły dwie osoby – reprezentujący władzę wykonawczą wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz stojący na czele organu uchwałodawczego (rady gminy) – przewodniczący.Item Miejsce i rola samorządu terytorialnego w aspekcie członkostwa Polski w Unii Europejskiej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2009) Ptak, ArkadiuszItem Polskie Stronnictwo Ludowe w rywalizacji wyborczej do samorządu wojewódzkiego(Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, 2012) Ptak, ArkadiuszPolskie Stronnictwo Ludowe to z kilku względów partia wyjątkowa, wyróżniająca się od pozostałych ugrupowań na polskiej scenie politycznej. Przede wszystkim w udany sposób zachowała lokalne struktury z poprzedniego systemu politycznego i wykorzystała je w nowych warunkach ustrojowych. Pozwoliło to na udział partii, jako jedynego ugrupowania Trzeciej Rzeczypospolitej, w rywalizacji wyborczej pod własnym szyldem we wszystkich w pełni rywalizacyjnych wyborach (od 1991 roku). Ponadto program wyborczy partii koncentruje się na problemach polskiej wsi i rolnictwa. Konsekwentnie odwołuje się również do spuścizny polskiego ruchu ludowego oraz osób z nim związanych – W. Witosa, M. Rataja oraz S. Mikołajczyka. Uczestnicząc systematycznie w rywalizacji wyborczej PSL wielokrotnie zapewnia sobie udział w sprawowaniu władzy na różnych szczeblach. Na uwagę zasługuje jednak dobry wynik wyborczy osiągany przez ludowców w wyborach do władz regionalnych. Przeprowadzona analiza skłania autora artykułu do sformułowania kilku prawideł, które determinują wynik wyborczy ludowców do sejmików województw. Przede wszystkim zaplecze organizacyjno – kadrowe dla partii nie stanowią rolnicy, ale kadra kierownicza różnych instytucji publicznych. Elementem sprzyjającym silnej pozycji PSL jest posiadane rozwiniętych struktur partyjnych, sprawowanie władzy na niższych szczeblach oraz wsparcie lokalnych liderów opinii publicznej (sołtysów, prezesów OSP, KGW, itp.). Ponadto w przypadku PSL aktywność i mobilizacja aparatu partyjnego oraz elektoratu występuje wyłącznie w tych elekcjach, których wynik wyborczy ma zasadniczy wpływ na budowę struktur partyjnych, włącznie z możliwością obsady licznych stanowisk w administracji. Polish People’s Party (PPP), clearly distinguishable from other parties on the Polish political scene, is an exceptional organization due to several factors. First and foremost, it succeeded in preserving its local structures which existed during the former regime and has used them in the current political system. The circumstances allowed the party, as the only one of the Third Republic of Poland, to fully take part in all competitive elections (since 1991). Moreover, the electoral program of the party is focused on Polish agriculture and countryside issues, as well as it is consistent in its claim to the legacy of the Polish farmers’ movements and people connected with them: W. Witos, M. Rataj and S. Mikołajczyk. As a result of regular electoral rivalry, PPP has been at the helm of the authority at various levels of government numerous times. Especially, the good results achieved in the local elections are worth noting. The analysis has prompted the present author to formulate a few rules which determine the election results in the provincial assembly. Firstly, it is not the farmers who constitute the party’s pool of staff and are responsible for the party’s organization but authorities from various public institutions. What works in favor of the PPP’s strong position is its well-developed structure, exercising authority at the lower government level and the support of local public opinion leaders (village heads, heads of volunteer fire brigades, country housewives’ clubs, etc.). Furthermore, the party members as well as the constituency become more active only when the election results may have a significant impact on the party structures, including the possibility of appointing numerous administrative positions.Item Rywalizacja polityczna w samorządach lokalnych. Studium wybranych gmin(2011) Ptak, ArkadiuszItem Samorząd miejski Pleszewa w okresie międzywojennym(Pleszewskie Towarzystwo Kulturalne, Muzeum Regionalne w Pleszewie, 2007) Ptak, ArkadiuszItem Samorząd terytorialny w II Rzeczypospolitej(2010) Babiak, Jerzy; Ptak, ArkadiuszItem Selected forms of political activity of Polish women during system transformation(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2012) Ptak, ArkadiuszItem Territorial self-government during transformation in Poland. Significance, evolution and conclusions de lege ferenda(Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2010) Ptak, ArkadiuszItem The Role of Innovations in Local Development(2011) Ptak, ArkadiuszItem The role of the Committee of the Regions in implementing the Eastern Partnership targets(2011) Ptak, ArkadiuszItem Wielkopolski samorząd okresu międzywojennego (1918-1939)(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2010) Ptak, Arkadiusz