Browsing by Author "Sikorska, Liliana. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Cielesność Nowych Indii: Ciało i mit w anglojęzycznej literaturze Indii po roku 2000(2021) Kłaniecki, Beniamin; Sikorska, Liliana. PromotorRozprawa ta poświęcona jest wybranym powieściom pisarstwa anglojęzycznego Indii, powstałym po roku 2000. Ich analiza ma na celu ustalenie jak mity, rozumiane jako narracje religijne i kulturowe oraz ideologie polityczne, są przedstawiane w literaturze i jak są one obrazowane, krytycznie analizowane i wyobrażane na nowo za pomocą „ucieleśnienia,” tj. cielesnego rozszerzenia uosobienia, według którego kategorie płci i seksualności stanowią repozytoria znaczeń symbolicznych i wywrotowych. Głównym punktem odniesienia dla tego studium jest mit Nowych Indii, powstały w skutek liberalizacji gospodarczej kraju, która miała miejsce w latach 90-tych XX wieku. W odniesieniu do tego, jak powstawał ten mit oraz do zmian społeczno-politycznych, z którymi się wiąże (przyjęcie kapitalizmu neoliberalnego, zredefiniowanie klasy średniej i wzrost nacjonalizmu hinduskiego), odczytana zostanie „upłciowiona” cielesność bohaterów-mężczyzn. Męskość rozumiana jest tutaj jako ośrodek władz hegemonicznych, kształtujących Indie po 1990. Proces ten jednak zostaje podważony poprzez queerowanie, które obala imperatyw patriarchalnej heteronormatywności i następnie poddaje krytyce oraz rekonstrukcji mit Nowych Indii. Przez pryzmat nienormatywnej seksualności męskiej i trzeciej płci bohaterek-hidźr współczesne ideologie ekonomiczne, społeczne i narodowe Indii zostają zrewidowane i finalnie wyobrażone na nowo.Item Domy, miasteczka, miasta – zmiana w postrzeganiu przestrzeni i miejsca we współczesnych powieściach irlandzkich(2013-05-07) Jarząb, Joanna; Sikorska, Liliana. PromotorNiniejsza rozprawa doktorska podejmuje temat percepcji i reprezentacji przestrzeni we współczesnej powieści irlandzkiej pisanej w języku angielskim oraz analizuje znaczenie przestrzeni w konstruowaniu współczesnej tożsamości zarówno jednostkowej, jak i narodowej w kontekście Republiki Irlandzkiej i Irlandii Północnej. Dysertacja ma trzy podstawowe cele. Po pierwsze, skupia się na prezentacji trzech podstawowych typów przestrzeni, jakie można odnaleźć w powieści irlandzkiej: domu, wsi i miasta. Po drugie, ukazuje na związek pomiędzy przestrzenią a tożsamością zarówno indywidualną, a także narodową o szczególnym znaczeniu w kontekście irlandzkim. Po trzecie, zakłada, iż poprzez analizę reprezentacji przestrzeni w powieściach irlandzkich można badać proces zmian zachodzących w tożsamości jednostkowej i narodowej Irlandczyków. Diachroniczność badań ma pomóc we wskazaniu różnic czasowych w przestrzennej prezentacji domu, wsi i miasta jako nośników zmian w mentalności Irlandczyków.Item Grzech i tradycja moralna w poezji staroangielskiej: próba analizy poetyki tropologicznej(2012-04-12T09:09:33Z) Olesiejko, Jacek; Sikorska, Liliana. PromotorNiniejsza rozprawa doktorska pt: „Grzech w poezji staroangielskiej: próba analizy poetyki tropologicznej” dotyczy pojęcia grzechu i moralności w poezji okresu staro-angielskiego. Motywem literackim, który najciekawiej obrazuje różnice kulturowe wynikające ze starcia się tradycji pogańskiej z Chrześcijaństwem, jest grzech pychy. Staro-angielskie słowo ofermod było odpowiednikiem łacińskiego pojęcia superbia, pycha. Grzech pychy jest głównym tematem trzech wierszy omawianych w rozdziale pierwszym, Genesis B, Danielu i Beowulfie. Drugi rozdział porusza tematykę Miles Christi, czyli żołnierza Chrystusa w trzech poematach, w Julianie Cynewulfa, Legendzie o św. Andrzeju Apostole i w Judycie. Metaforyka Miles Christi była bardzo popularna w poezji staro-agielskiej. W poezji anglosaskiej, w figurze Miles Christi najściślej dokonuje się synteza germańskich wartości Heroicznych z Chrześcijańską nauką o moralności. Rozdział trzeci traktuje o wpływie, jaki sakrament pokuty kształtujący się we wczesnym średniowieczu miał na tradycję wernakularnej poezji religijnej okresu staroangielskiego.Item (R)ewolucja postrzegania historii, tożsamości narodowej i natury we współczesnej powieści anglo-gujańskiej(2015-05-13) Frątczak, Marta; Sikorska, Liliana. PromotorGłównym celem niniejszej pracy doktorskiej jest prześledzenie rozwoju postkolonialnej powieści gujańskiej ze szczególnym uwzględnieniem trzech obszarów tematycznych: historii, tożsamości narodowej i natury. Rozprawa wyróżnia powieść gujańską jako oryginalny i intrygujący dyskurs literacki, który mimo tego że wpisuje się w szeroko pojęty kanon anglokaraibski, zasługuje jednak na osobne miejsce w jego ramach. Dysertacja składa się ze wstępu, rozdziału teoretycznego, trzech rozdziałów analitycznych i konkluzji. Rozdział pierwszy omawia i uzasadnia wybór metodologii, która wpisuje się w nurt studiów postkolonialnych, choć miejscami wychodzi poza ich ramy, odwołując się między innymi do teorii ekokrytycznych. Analityczną część pracy otwiera rozdział drugi, który skupia się na rozwoju gujańskiej powieści historycznej. Rozdział trzeci omawia negocjację gujańskiej tożsamości narodowej, a rozdział czwarty poświęcony jest Naturze. Konkluzja podsumowuje wyniki analiz i przedstawia możliwe ścieżki dalszych badań nad literaturą gujańską.