Browsing by Author "Sobczak, Anna"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Access to Higher Education – From the Orientation to Elite Through Democratization to Parentocracy(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Sobczak, AnnaThe article aims to describe the changes that have taken place in access to higher education over the years. The author began her reflectionsfrom ancient times, when higher education was initiated, and ends in modern times, characterized by mass education at a higher level. The article points out that the university and higher education system has undergone many transformations over the centuries, and elite studies have evolved into egalitarian ones. The phenomenon of parentocracy, which is more and more common in the current conditions of general education in higher schools, is also discussed.Item Graduał rkp 7021 Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu jako przykład recepcji potrydenckiej reformy chorału gregoriańskiego w polskim obrządku liturgicznym(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2015) Sobczak, AnnaGraduał rkp 7021 Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu jest jednym z wczesnych przykładów recepcji potrydenckiej reformy chorału gregoriańskiego na terenie XVII-wiecznej Rzeczypospolitej. Księga pochodzi z toruńskiego skryptorium benedyktynek kongregacji chełmińskiej. Celem artykułu jest ukazanie przemian liturgicznych, jakie zaszły w Rzeczypospolitej na początku XVII wieku, na przykładzie analizy zawartości rękopisu benedyktynek i innych dostępnych źródeł, a także nakreślenie problemu reformy repertuaru gregoriańskiego wprowadzonego przez Stolicę Apostolską i jego polskiej recepcji. Dla liturgii Kościoła zachodniego najważniejszym osiągnięciem reformy potrydenckiej było ujednolicenie ksiąg liturgicznych, co prowadziło do unifikacji liturgicznej całego Kościoła. W Rzeczypospolitej przyjęto brewiarz i mszał rzymski oraz mające z nimi ścisły związek – antyfonarz i graduał. W księgach tych starano się jednak zachowywać tradycje lokalne, co nie pozwoliło na całkowite przyjęcie rytu rzymskiego. Graduał rkp 7021 BUAM pochodzący z toruńskiego skryptorium zakonu benedyktynek kongregacji chełmińskiej i będący przykładem wprowadzania przez zakonnice reformy trydenckiej na terenie XVII-wiecznej Rzeczypospolitej nie ma powiązania z tradycją lokalną czy zakonną. W historii recepcji reformy trydenckiej na terenie Rzeczypospolitej benedyktynki kongregacji chełmińskiej mają niewątpliwie wiele zasług. Odcinając się od reguły benedyktynów tynieckich i tworząc własną, opartą na postanowieniach soboru trydenckiego, okazały się zakonem nowatorskim i atrakcyjnym. Nie bez znaczenia jest tu ich współpraca z zakonem jezuickim, który był również propagatorem reformy liturgicznej. Artykuł ukazuje, jak ważne są badania polskich źródeł muzyczno-liturgicznych okresu potrydenckiego. Stanowi też ważny wkład w rozpoznanie i opisanie źródła, które do tej pory nie było powszechnie znane.Item Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym. Studium z socjologii edukacji(2020) Sobczak, Anna; Melosik, Zbyszko. PromotorMoja rozprawa doktorska poświęcona została występującemu w społeczeństwach współczesnych zjawisku inflacji dyplomu akademickiego, które odnosi się do spadku jego wartości na rynku pracy. Obecnie uzyskanie dyplomu uniwersyteckiego nie gwarantuje osiągnięcia sukcesu zawodowego i wysokiego statusu społecznego. Związane jest to z przeedukowaniem społeczeństwa, które wyraża się w nadwyżce absolwentów szkół wyższych w stosunku do zapotrzebowania pracodawców w tym zakresie. W tym kontekście można mówić o pewnym „paradoksie demokratyzacji” dostępu do edukacji wyższej, której skutkiem jest właśnie zjawisko inflacji dyplomu akademickiego. Celem mojej pracy jest próba przeanalizowania, a także zinterpretowania zjawiska inflacji dyplomu akademickiego i przeedukowania społeczeństwa - zarówno w kontekście teoretycznym, jak i w rzeczywistości społecznej. W związku z tym dokonałam rekonstrukcji tytułowego problemu tak, jak przejawia się on w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych w oparciu o literaturę przedmiotu. Przeprowadziłam również własne badania empiryczne (jakościowe) odnoszące się do postrzegania inflacji dyplomu akademickiego i przeedukowania społeczeństwa przez absolwentów kierunków studiów zarządzanie oraz prawo w Polsce. Moja praca wpisuje się zatem w polską i międzynarodową dyskusję na temat relacji między społecznymi funkcjami uniwersytetu a rynkiem pracy oraz strukturą społeczną.Item McJob – między dehumanizacją pracy a wstępem do kariery zawodowej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Sobczak, AnnaThe service sector plays an increasingly important role in modern society, called a consumer society. Nowadays we want to get everything easily and quickly. That is why the fast-food industry, specially McDonald’s company become more and more popular. Work in fast-food restaurants (but not only there) is called a McJob. The term is commonly defined as a low-paid, unskilled, entry-level job with few prospects, one that requires zero creative or intellectual involvement. McJobs are usually filled by young people. This article tries to answer the question whether employment of this type means dehumanization of work or whether it can be an introduction to a professional career.Item Tomasz Gmerek, Polityka apartheidu w szkolnictwie RPA. Geneza, rozwój i konsekwencje, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, ss. 290(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Sobczak, AnnaItem Zjawisko przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego – na przykładzie społeczeństwa amerykańskiego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Sobczak, AnnaDemocratization and massificationof higher education has resulted in the appearance of a disadvantageous phenomenon known as the overeducation of society. The term refers to a situation in which there is a surplus of people with higher education in relation to the needs of the society and the labor market. This has led to academic diploma inflation,which does not have such a high value as it used to and currently does not guarantee professional success and high social status. The aim of the article is to present selected aspects of this problem in American society. In this study, the definitionsof the eponymous phenomenon are presented as well as statistical data and the main trends regarding the overeducation of the society in the United States.Item Łukasz Albański, Adopcja międzyrasowa. Refleksjenad pokrewieństwem, rasą i przynależnością, TAiWPN Universitas, Kraków 2018, ss. 196(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Sobczak, Anna