Browsing by Author "Soroko, Emilia"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Dlaczego metafora działa? Pytanie o skuteczność terapeutyczną w świetle wiedzy o metaforze(2006) Soroko, EmiliaW powyższych rozważaniach oddzielono metaforę językową i pojęciową, ale podział ten ma tutaj bardziej heurystyczną (porządkującą) wartość – w pierwszym przypadku bardziej służy pokazaniu, jak działają metafory zewnętrzne, a w drugim – metafory klienta. Mechanizm zmiany terapeutycznej odmiennie stymulowany jest w aplikowaniu metafor zewnętrznych a odmiennie w przypadku pracy z metaforą klienta. W pierwszym przypadku najczęściej akcentuje się dopasowanie przedstawianej sytuacji metaforycznej do sytuacji realnej oraz motywowanie klienta aktywnego reagowania na przekaz metaforyczny. W drugim akcentuje się indywidualną organizację wiedzy. Pozwalając klientowi eksplorować znaczenie metafor, którymi opisuje siebie, innych i zdarzenia, umożliwia się mu poszerzenie perspektywy – zarówno wtedy, gdy eksploracja ta ma charakter przyglądania się semantyczno-obrazowej ekspresji doświadczenia, jak też jeśli jest to analiza pośredniego komunikatu i jego ukrytych znaczeń. Jednak obydwa podejścia podkreślają pewne immanentne cechy metafory, które wpływają na jej skuteczność jako narzędzia terapeutycznego. Są to między innymi potencjał motywacyjny, element zabawy, stymulowanie wglądu, umożliwiane dostępu do wiedzy niesionej przez kulturę i własne ciało.Item Kompetencja narracyjna jako obszar nauczania i oceny w edukacji(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015) Soroko, Emilia; Wojciechowska, JulitaThe article presents an analysis of the concept of narrative competence and its educational connotations. Narrative competence is increasingly recognized as the key area of an individual’s language skills. Definitions and differences between the aspects of narrative activity are described. Stages of development of narrative competence in relation to the general phenomena of development are selected and presented. The development of methods of stimulating the narrative competence in the educational process is indicated. Finally, analyzed are general issues related to the development of narrative skills at school: building “narrative” relationships and new ways of assessing learning outcomes.Item Mentalne wzorce relacyjne jako predyktory statusu związku studiujących kobiet(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Soroko, Emilia; Adamczyk, Katarzyna; Klepka, Paweł; Jankowiak, BarbaraThe article analyses relationship patterns as predictors of relationship status (having vs not having a partner) among female university students. Inner relationship patterns were identified on the basis of written statements on significant relations. The statements were obtained through the Relationship Anecdotes Paradigm (RAP), which allows the acquisition of autobiographic records of narrative nature on personally significant interpersonal relations. The results of the analysis based on the concept of Core Conflictual Relationship Theme (CCRT) helped predict whether a respondent has a partner thanks to only one category of relationship patterns – the desire of the self to feel well and comfortably, to have a sense of stability, to feel happy and self-satisfied, triggered in the context of referring to a significant interpersonal relation in the narratives. The other aspects of the patterns – responses of the other to the self’s desire and the response of the self to the reactions of the other – do not markedly affect the prediction of the relationship status.Item Ocena sposobów autoprezentacji kandydata na podstawie listu motywacyjnego(2009) Soroko, EmiliaList motywacyjny, jako element pierwszego etapu rekrutacji, jest dla osoby aplikującej szansą wywarcia wrażenia na rekrutującym. Celem artykułu jest empiryczna eksploracja strategii autoprezentacyjnych, ilustracja środków, jakie stosuje autor listu motywacyjnego, a także zarysowanie sytuacji psychologicznej osoby aplikującej w kontekście procesu autoprezentacji. Artykuł przedstawia fragment systemu kategoryzowania strategii autoprezentacyjnych w listach motywacyjnych, który powstał w wyniku jakościowej indukcyjnej analizy treści, oraz dedukcyjną aplikację tych kategorii na wybranym przykładzie listu motywacyjnego.Item Poziom autonarracyjności wypowiedzi i użyteczność wybranych sposobów ich generowania(2007) Soroko, Emilia; Paluchowski, Władysław JacekAutonarracja (jako relacjonowanie własnego doświadczenia) jest dla psychologa istotnym źródłem informacji diagnostycznych, ponieważ w autonarracji odzwierciedla się indywidualny sposób nadawania znaczenia rzeczywistości (wewnętrznej i zewnętrznej), który konstytuuje poczucie tożsamości. Wydaje się ważne określenie użyteczności metod (instrukcji) wywoływania autonarracji pod względem ich potencjału w zakresie stymulowania wypowiedzi o wysokim poziomie narracyjności. Istnieją czynniki (intrapersonalne i sytuacyjne), które mogą modyfikować efekty instrukcji autonarracyjnych. Jednym z intrapersonalnych czynników jest tzw. inklinacja narracyjna – dyspozycyjna tendencja do opowiadania o sobie w konwencji opowieści. W referowanych badaniach podjęto się próby określania poziomu narracyjności w tekstach, zebranych za pomocą trzech różnych instrukcji autonarracyjnych w wywiadach (1. pytania otwartego, 2. rozmowy o przyniesionej fotografii, 3. metafory życia jako książki) od osób o różnym poziomie inklinacji autonarracyjnej. Teksty poddano ilościowej analizie treści w celu określenia wskaźników oraz poziomu narracyjności. Badania między innymi sugerują, że psycholog stosujący instrukcje autonarracyjne, nie powinien abstrahować od wpływu inklinacji narracyjnej na użyteczność instrukcji generowania autonarracji.Item Problematyka wsparcia w socjoterapii – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Jankowiak, Barbara; Soroko, EmiliaSocio-therapy is a form of psycho-pedagogical help directed at children and adolescents from the risk group or/and presenting the signs of disorders in psycho-social functioning. In the presented work it is assumed that a socio-therapeutic group is a social support context of delivering social support network, where helping factors are activated by the possibility of bonding, tightening social contacts and the sense of belonging to the group. There are many help-oriented social interactions in the socio-therapeutic group (functional social support). The following paper deals with selected aspects of social support in socio-therapy: 1) support as a response to developmental and other crises, 2) support in psychological problems, 3) support aimed at group dynamics and stages of group development, 4) support in self-help during group work and after the end of work, 5) support by creating conditions in offering help. The role of socio-therapists (and institutions where sociotherapy takes place) in the social support processes and areas were also analyzed.Item Status związku (w związku intymnym vs singiel), konstrukt Ja i zdrowie psychiczne młodzieży akademickiej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Adamczyk, Katarzyna; Jankowiak, Barbara; Soroko, EmiliaThe aim of this online survey was to test the hypothesis that self-construals (Independent self-construal and Interdependent self-construal) mediate the association between relationship status (single vs. partnered) and mental health. Four hundred and twenty-nine university students (327 females and 102 males) 19-25 (M = 21.79, SD = 1.72) completed the Polish versions of the General Health Questionnaire-28 and Self-Construal Scale. The results indicated that although different configurtions of self-construals are related to the level of experienced anxiety, the aspects of mental health analyzed are not related to the interaction between relationship status (partnered vs single) and 4 configurationsof self-construals. At the same time, the revealed lack of correlation between relationship status and mental health is contradictory to expectations and hypotheses. The results suggest that university students are perhaps in the middle of a prolonged moratorium, and in consequence, not making an attempt to fulfilldevelopmental tasks characteristic for (young) adults cannot be seen as an indicator of any aspect of psychological health.Item Style socjoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą z perspektywy czynników pomocowych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Jankowiak, Barbara; Soroko, EmiliaSocial therapy is a group form of psycho-pedagogical help directed at children and adolescents from risk groups or/and presenting the signs of disorders in psycho-social functioning. The help includes intentional activating helping factors applying group processes. The study includes: an empirical investigation of helping factors, distinguishing the styles of socio-therapeutic group-work, the comparison of the styles with emotional and cognitive functioning of social therapists’ and their professional background. Three socio-therapeutic styles were distinguished: 1) ‘social therapist-focused style’ (N = 22), 2) ‘active group-focused style’ (N = 21); 3) low activation of all groups of factors with a slight stress on C – ‘passive group-focused style’ (N = 32). Interestingly, those groups differed significantly in terms of some aspects of professional experience of the social therapists as well as their hopeful thinking, pathway thoughts and agency but did not differ in terms of emotions that accompanied their work.Item Wybrane problemy diagnozy opisowej w socjoterapii – aspekty teoretyczne oraz związki z funkcjonowaniem zawodowym socjoterapeutów(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Jankowiak, Barbara; Soroko, EmiliaThe matter of psychological diagnosis in socio-therapy is a relatively new area of theoretical reflection and empirical research. The piece of research presented here deals with socio-therapists’ perspective and regards developing the picture of the psychological problems of groups participants and the consequences of the described manner of perceiving problems in socio-therapists’ professional functioning. It was explored what kind of descriptive diagnosis is made by socio-therapists and certain general tendencies in identifying the relational problems were observed (e.g. more frequent observing the problems with adults or the child with itself), as well as the participants and their families (mainly the problems with learning, ADHD at children and violence and alcoholism in families). The co-occurrence of the individual’s and family’s problems identified here corresponds to other clinical psychology studies of children and teenagers (especially co-occurence of fear disorders, ADHD of the disorders of learning in the alcoholic family environment). The relations between the tendencies to recognize particular problems and the subgroups of these problems (relational and nozological aspects) and professional functioning of the socio-therapists were described. It has been noticed that the severity of diagnoses is related to a greater amount of negative feelings in professional works and there are no significant relations between identifying the problems and a hope for a professional success. The results have been discussed in the context of the light on socio-therapy as psycho-pedagogical help.Item Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Cierpiałkowska, Lidia; Soroko, Emilia