Browsing by Author "Suchocka, Renata"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item BADANIA NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH – WYBRANE KONTROWERSJE METODOLOGICZNE(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2010) Suchocka, RenataW artykule przedstawiono wybrane kontrowersje metodologiczne dotyczące sposobów badania nierówności społecznych; omówiono dwa podejścia badawcze: podejście podmiotowe oraz przedmiotowe. Pierwsze wyróżnia określone elementy struktury społecznej, np. klasy czy warstwy, lecz na ogół pomija empiryczne wymiary nierówności, przedmiotowe z kolei charakteryzuje się stosowaniem precyzyjnych miar zróżnicowania, lecz nie odwołuje się do elementów struktury społecznej. Pojawia się zatem postulat połączenia obu tych podejść i odniesienia wskaźników zróżnicowania ekonomicznego czy społecznego do struktury klasowo-warstwowej lub klasowo-stanowej. Poza tym poruszono kwestię zrozumienia faktycznego podłoża nierówności we współczesnych społeczeństwach. Autorka zwraca uwagę na społeczny kontekst nierówności społecznych i konieczność przyjmowania ponadnarodowej optyki w badaniach socjologicznych.Item Dwa oblicza życia imigrantów w enklawie etnicznej(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2014) Suchocka, RenataW opracowaniu wskazano społeczne skutki, czyli blaski i cienie życia imigrantów w enklawie etnicznej, wskazano również na te aspekty, które sprzyjają, i te, które stanowią przeszkodę w integracji członków enklawy społeczeństwie przyjmującym. Uwzględniono koncepcje kapitału społecznego, kulturowego i kapitału migracyjnego oraz znaczenia sieci migracyjnych w adaptacji migrantów. Szczególnie skoncentrowano się na relacji pomiędzy oddziaływaniem enklawy a możliwościami awansu społecznego w społeczeństwie przyjmującym. Podjęto próbę wskazania obszarów samowykluczenia ekonomicznego, kulturowego, politycznego jako skutków społecznych presji wywieranej przez enklawę. Warunkiem integracji ze społeczeństwem przyjmującym jest istnienie kapitału pomostowego, budowanie sieci powiązań łączących migrantów z zewnętrznym środowiskiem i umożliwiających uczestnictwo w szerszym społeczeństwie.Item Dyskusja nad nauczaniem socjologu w Polsce(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1986) Kwilecki, Andrzej; Kwaśniewicz, Władysław; Morawski, Witold; Sztompka, Piotr; Łączkowski, Paweł; Borucki, Andrzej; Jacher, Władysław; Przestalski, Andrzej; Kośmicki, Eugeniusz; Suchocka, Renata; Janik, Wojciech; Malikowski, Marian; Markowski, Daniel; Krzykała, FranciszekItem MIGRANICI POMIĘDZY DWIEMA KULTURAMI I POMIĘDZY DWIEMA STRATEGIAMI ADAPTACYJNYMI(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2013) Suchocka, RenataW opracowaniu przedstawiono czynniki prowadzące do strategii adaptacyjnych, które mogą być ulokowane w kontinuum pomiędzy izolacją (enklawy etniczne) i asymilacją migrantów w krajach goszczących. Strategie adaptacyjne migrantów i ich integracja w krajach przyjmujących zależą od: typu migracji, źródeł migracji, rodzajów migracji (rodzinna, grupowa, indywidualna), kategorii osób migrujących (studenci, pracownicy), kwalifikacji migrantów, czasu trwania migracji (krótko- i długoterminowa) itp. Strategie zależą również od skutecznej ochrony praw człowieka w krajach przyjmujących, polityki społecznej i praktyki obywatelskiej. Analizując i porównując adaptacyjne strategie wykorzystywane przez różnego rodzaju imigrantów w różnych krajach przyjmujących oraz łącząc ich wybory z rzeczywistą polityką społeczną określającą możliwy zakres integracji społeczno-kulturowej, można wskazać obiektywne i subiektywne czynniki wpływające na satysfakcjonujący model społecznej lub społeczno-kulturowej integracji.Item O możliwościach badania efektów wychowania(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1987) Suchocka, RenataThe analysis of the works of Polish authors dealing with the problems of education, personality, consciousness or attitudes revals several problems and controversies appearing in the research practice. The assumption of a given standpoint on consecutive levels of analysis creates various possibilities of deciding about the effects of education. Indirect inference as to: 1) the shape of personality on the basis of declared values, opinions, views, 2) the efficiency of education on the basis of personality transformations, is sometimes burdened with error; in effect it influences the accuracy of social prognoses. The effects of education may be evaluated from macro-, mezzo- and microsocial perspective by relating them 1) to the aims of particular groups, serving to stabilize and develop the structure, 2) to the "needs" of global society. The fact of an individual's participation in different social structures allows to isolate, on the level of each of the structures, the sets of values-norms characteristic of each of them, and to analyse only conflict situations (e.g. the appearance, on a microsocial level, of the norms contradictory with those characteristic of mezzoand macro-levels) leaving out the situation of the existence of different yet not contradictory norms. In this way one may avoid the danger inherent in analysing personality, attitudes, hierarchies of values and interpretations concerning the question whether isolated values are interiorized or declared, sensed or accepted, as well as avoid the shortcomings of generally applied research techniques.Item PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1998) Suchocka, RenataPolacy, Ślązacy, Niemcy. Studia nad stosunkami społeczno-kulturowymi na Śląsku Opolskim, pod red. Krzysztofa Frysztackiego, TAiWPN Universitas, Kraków 1998, ss. 285.Item SPRAWOZDANIA I INFORMACJE. UROCZYSTOŚĆ NADANIA PROFESOROWI JERZEMU ZUBRZYCKIEMU TYTUŁU DOKTORA HONORIS CAUSA UNIWERSYTETU im. ADAMA MICKIEWICZA(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1998) Suchocka, RenataItem Wykorzystanie kwalifikacji absolwentów Akademii Rolniczej w Poznaniu(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1988) Suchocka, RenataThe point of reference for the analysed processes of educating the students and utilizing the qualifications of graduates should be the level of satisfying broadly understood present and future social needs. On the one hand one is faced here with economic, cultural, social and political needs determined by the present state and developmental tendencies of the society, on the other — the needs an individual (a graduate and his/her family) expects to satisfy. Somewhere between the two groups the needs, aims, possibilities, preferences and expectations of institutions are situated. They are to some extent the reflection and articulation of macrosocial phenomena, yet they also result from the complex internal formal and informal structures of those institutions, from their technical basis, organization, social conditions, the style of management, etc. In view of the research particular importance should be ascribed to two institutions: the workplace and the college. The study, conducted in 1987, was focused on a diagnosis of the state of utilizing the qualifications of graduates of the Agricultural Academy in Poznań (agriculture with agricultural mechanization and zootechnics: classes of 1970, 1974, 1980, 1984). There were 760 questionnaires. The formulation of the diagnosis was accompanied by the compilation of a set of objective and subjective factors stimulating the course of professional careers and the factors responsible for the waste of professional qualifications. The following aspects of a professional career were taken into account: 1) the consistence between the job and the line and specialization of studies; 2) territorial placement of the graduates; 3) types of workplaces employing the graduates; 4) professional stabilization; 5) professional success (types of promotions). The subject of characterization were also: living conditions and the adequacy of studies to the performed job. The graduates opinions were taken into account with respect to the latter issue. The conclusions have partly a character of hypotheses for they were formulated only on the basis of the graduates' accounts research. They will be subject to subsequent verification after the employers' expectations, the needs of the employing institutions and the employers' requirements with respect to the adequacy of studies to particular jobs are taken into account.Item Zmiany strukturalne wsi przyszłości w opiniach studentów(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1983) Suchocka, RenataIn the investigations involving 230 students carried out at the Agricultural Academy in Poznań, in the period of 1978 - 1979 an attempt was made to determine attitudes, opinions and views on transformations of future village manifested among students of that institution. The followtinig discrimination of villaige socializing factor's was adopted: the high-grade factors are: the existence of socialized farms and the increase in processes of cooperation and integration leading to diminishing division between collective and Stalte farms, The secondary factor's are these forms of productive cooperation which can strengthen links between farmers i.e. forming productive groups, agricultural associations and their cooperatives, taking over pre- and postproductional processes from individual farmers by Sitate or cooperative institutions, growth of communal self government's participatioin in a Village life. The tertiary factors of socializing resulted by transformations in a village community are: loss of bi-oicupationality, increase in educational status of country dwellers, developement of own socio-cultural base, decrease in migrational processes, increments of leisure time, change of a female role in a village community, rise of income, nullifying civilizaitional gaps between city land village. A large differenciation of opinions was found in the examined population in the respect of a future structural form of the Polish agriculture. There were hypotheses formulated and verified on the effect of factors related to a social background (city, village), parents employment sector, possession, and size of a farm, education and parents membership in the socio-political organizations, and factors related to the present environment of the examined person, mean grades, social subjects' grades, membership in the socio- political organizations.. The following three visions can be observed in the examined population in the relation to perceived domination of a certain type of farms: State farms, cooperative farms., individual (private) farms, a large percentage of students is linking future of Polish agriculture with a developement of private farming. This is a result of noticing errors made in the socialized sector and economic ineffectiveness of that form of production. Preffered domination of individual farms is connected with approving of internal structural transformations of these farms, technical and organizational progress as well as of improvement of technical equipment, agrarian structure and increase of self government and integration among farmers. The highest consent in the examined population is observed with regards to the tertiary factors of socializing, while the highest differenciation of opinions is brought atout toy the high- grade factors. A high concurrence of pursuits and ideas is also found, it is an indicator of a degree of optimism among students. Agents effecting types of voiced opinions are related mostly to the life position of the examined students i.e.: type of background community, social background, parents employment sector, farm possessing by parents, future sector and place of employment.