Browsing by Author "Szpulak, Andrzej"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Reformator i statysta albo hulaka na metafizyczną skalę. O dwóch portretach cara Iwana Groźnego w kinie rosyjskim(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2013) Szpulak, Andrzej; Hendrykowska, Małgorzata; Śliwińska, AnnaThe text is an attempt to define the specificity of portraits of the first Russian Tsar, Ivan the Terrible, in the field of historiography and culture, including popular culture. This characteristic is referred then to the analysis of two films – S. Eisenstein's Ivan the Terrible (1944-1946) and P. Lungin’s Tsar (2009). These films depict two different interpretations of the historical figure presented above all in Russian discourse. On the one hand (Eisenstein), Ivan is seen as a prominent politician engaged in a state-building strategy; on the other (Lungin), he is above all a crazy criminal.Item Róża(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Szpulak, AndrzejTom poświęcony „Róży” Wojciecha Smarzowskiego (2011), jednemu z najwybitniejszych dzieł kinematografii polskiej po 1989 r., dziełu dotąd, choćby ze względu na niewielki dystans czasowy od jego powstania, nieobecnemu w głębszej refleksji naukowej. Autor odkrywa różne jego aspekty, a także czasem zaskakujące odniesienia do fenomenów kultury współczesnej i dawnej, rozpatruje jego pozycję wobec obowiązujących dyskursów ideologicznych, wyznacza jego miejsce w pejzażu kina polskiego, zwraca uwagę na okoliczności recepcji. Wywód skonstruowany został tak, aby czytanie stało się intrygującą podróżą po heterogenicznym świecie omawianego utworu.Item "Wieczór" Edwarda Żebrowskiego - autorska kopia(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi, 2012-04) Szpulak, AndrzejThe aim of this article is interpretation of the short film directed in 1964 by Edward Żebrowski, student of Film School in Łódź. Author is considering the many aspects of the relationships between study film and two years earlier debut of Roman Polanski, the famous Knife in the Water. He shows that by using the concept of feature of more experienced colleague, Żebrowski at the same time creates the foundations for his own film language and manifests its own perception of the world, as well as interpersonal problems, developed in further work.