Browsing by Author "Werner, Iwona"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Kompetencje społeczne nauczycieli – diagnoza i pomocowe implikacje(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Piorunek, Magdalena; Werner, IwonaThe paper focuses on the diagnosis of the social competencies of the lower secondary school teachers and among students preparing for the teaching profession. The study used the Social Competencies Profile (PROKOS), which measures social competencies in five specific areas: assertiveness, cooperation, social mindedness, resourcefulness, and community awareness. Surprisingly, students exhibit higher levels of assertiveness and cooperation competencies than teachers. In the group of teachers, statistically significant differences were found between men and women at the level of all the competencies diagnosed. Professional advancement and teacher training did not produce different results. This shows that the level of social competence of teachers is unsatisfactory, especially as regards their ability to support young people.Item Praktyka studiowania w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego (EOSW). Perspektywa studentow kierunków humanistycznych(Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP Warszawa, 2013) Piorunek, Magdalena; Werner, IwonaWprowadzanie założeń Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EOSW) jest związane z ambiwalentnymi reakcjami i postawami środowiska akademickiego. W dyskusji dotyczącej reformy edukacji wyższej szczególnie zasadne wydaje się poznanie intersubiektywnych opinii i ocen bezpośrednich uczestników procesu zmian, tj. studentów. Artykuł prezentuje wybrane wyniki badań, których uczestnikami byli studenci kierunków humanistycznych niepublicznej uczelni (N=418). Celem relacjonowanej w tekście części badań było, po pierwsze, rozpoznanie zakresu świadomości studentów w odniesieniu do zmian, jakie w edukacji wyższej zainicjowała strategia bolońska, a po drugie poznanie szczegółowych ewaluacji poszczególnych aspektów praktyki studiowania. Wyniki badań dowodzą, że studenci mają świadomość tylko tego wymiaru reform, którego personalnie doświadczają tj. dwustopniowości studiów wyższych, natomiast pozostałe założenia EOSW znane są studentom w niewielkim stopniu. W odniesieniu do praktyki studiowania studenci akcentują przeteoretyzowany program studiów humanistycznych, przewagę przedmiotów ogólnych nad specjalizacyjnymi, dominację liberalnego stylu pracy nauczycieli akademickich, stosujących przede wszystkim tradycyjne formy zajęć. Zarazem więcej niż co trzeci student przyznaje się do niskiego poziomu własnego zaangażowania w proces studiowania. Zasadniczo, studia humanistyczne nie są w wystarczającym stopniu zorientowane na studenta (tzw. podejście student-centred learning) co, zgodnie z założeniami EOSW, ma być podstawą zmian jakościowych w edukacji wyższej mierzonych efektami kształcenia. Otwarte pozostaje pytanie o rzeczywiste korzyści wynikające z kształcenia w zakresie studiów humanistycznych.Item Psychospołeczne czynniki ryzyka w środowisku pracy. Rekomendacje dla praktyki poradniczej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Piorunek, Magdalena; Werner, IwonaThe article presents the psychosocial hazards of the work environment resulting from the interaction between the content of work, organization and management of work processes, and its environmental determinants as well as competences and needs of those who provide work. Selected groups of psychosocial hazards were presented resulting, among others, from the task design, workpace and workload, decision latitude and control, culture and organizational function, interpersonal relations in the workplace, the specifics of career progression, and the home-work interface. The context of the proposed considerations is the phenomenon of work-related stress, thus selected work-related stress models were presented. It is quite well established that stress can contribute to the deterioration of the psychosocial, physiological and health functioning of employees. Finally, recommendations for education and counseling were presented, the effect of which could be to counteract the negative effects of psychosocial risks at work.Item Płeć jako faktor różnicujący praktykę studiowania – opinie, oceny, plany. Raport z badań(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Piorunek, Magdalena; Werner, IwonaThe forming of the European Higher Education Area (EHEA) of the academic education is a process composed of two dimensions: objective (institutional, legal, organizational, financial) and subjective (psychological, symbolic, axiological). Such action is associated not only with a fundamental reform of educational institutions and the change in its organizational frames, but also with the change of attitudes of educational process participants. In this context it seems that it is important to recognize students' opinions, evaluations and plans. The article aims to present selectively chosen research results conducted on non-public university humanities fields. The objective was to identify students' experiences related to the practice of studying and educational and vocational plans. As it turned out, gender was one of the major factors differentiating the obtained data. Fundamentally, female students are more involved in the study, they generally accept-existing realities of higher education and declare that humanistic studies moderately well-prepared them to cope with the labor market (or alternatively: female students accept the offer of labor after graduation humanities). Female students also intend to work in line with the direction of professional education. While male students are more likely to manifest indifferent attitudes towards studying and they admit to a small own involvement in studying. Both, they are more likely to express critical opinions on the overall system of modern higher education and more clearly recognize the shortcomings of humanistic education. In case of male students the inconsistency between his field of study and professional plans was noticed. Finally, male students are more likely than female to acces PhD studies and to do business after graduation.Item Studiowanie w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. Selektywne opinie i plany studentów studiów humanistycznych(Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP Warszawa, 2011) Piorunek, Magdalena; Werner, IwonaArtykuł przedstawia wyniki badań sondażowych przeprowadzonych na ponad 400-osobowej grupie studentów różnych kierunków studiów humanistycznych odnośnie do ich ocen, opinii i doświadczeń związanych z uzyskiwaniem wyższego wykształcenia w zmienionych warunkach społecznych, w ramach wprowadzanego w życie EOSW. W tekście odniesiono się także do planów edukacyjno-zawodowych respondentów i ich potencjalnych możliwości udziału w rynku pracy.Item Wychowawca wsparciem dla ucznia? Relacje uczeń – wychowawca w percepcji gimnazjalistów(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Piorunek, Magdalena; Werner, IwonaIt is generally accepted that the school plays a number of functions. The function of school aid involves supporting, advising, assistance, mentoring, training, coaching and therapy and the class teacher should play a special role in the educational system of assistance. The main objective of the study was to investigate how students perceive the class teacher, especially in the context of establishing relationships and coping with students’ behavioral difficulties and personal problems. The paper presents selected results of a research conducted in lower secondary schools with a diagnostic survey method (N = 393 students). The results indicate that teachers are of little support for students and the roles they perform are primarily educational and formal.