Neodidagmata, nr 31/32, 2010/2011
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Neodidagmata, nr 31/32, 2010/2011 by Subject "Diagnoza"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Kompetencje socjoterapeutyczne w pracy pedagogicznej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Strykowska, JustynaTematem artykułu są kompetencje zawodowe pedagoga w obszarze socjoterapii, rozumiane tu jako charakterystyka człowieka i jego podmiotowe właściwości związane z wykonywaniem pracy zawodowej. Kompetencje powinny stanowić połączenie typu osobowości, określonej postawy oraz wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywanych zadań. Artykuł ukazuje istotę socjoterapii oraz charakterystykę socjoterapeuty jako terapeuty i wychowawcy pracującego wśród młodych ludzi mających trudności z przestrzeganiem zasad i reguł społecznych. Powinien on posiadać właściwości: świadomość siebie, uporządkowanie, ciekawość, odwaga, odpowiedzialność, a także empatia i konsekwencja. Istotne są umiejętności diagnostyczne i komunikacyjne, związane z prowadzeniem grup. Pożądana jest postawa zaangażowania, z dystansem wobec trudności tych, wśród których pracuje. Opisany wizerunek pedagoga stanowi podstawę do konstruowania modelu kompetencji socjoterapeuty. Może stać się wzorem, do którego winny dążyć osoby pracujące w obszarze pomocy na rzecz dziecka i jego rodziny.