Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 2012, nr 4
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 2012, nr 4 by Subject "konsumpcjonizm"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Ewolucja reklamy społecznej we współczesnym świecie mediów(Wielkopolska Rada Młodzieży, 2012) Urban, WeronikaWe współczesnym społeczeństwie znaczącą rolę odgrywają media, które z komentatora porządku społeczno politycznego przekształciły się w kreatora postaw społecznych, głównie konsumpcyjnych. Natłok informacji, szybkie tempo ich przekazywania zmusza odbiorcę do selekcji informacji, który coraz bardziej czuje się zagubiony. Dodatkowo jest on wciągany w wyścig na bieżni konsumpcyjnej. Najsilniejszym narzędziem kreacji „magicznej konsumpcji” jest właśnie reklama. Reklama „masuje” wszystkie zmysły człowieka, wpływa na jego postrzegania świata, a teoria racjonalnego wyboru, przyznająca człowiekowi miano podmiotu świadomego nie ma tu zastosowania. Realia funkcjonowania rynku medialnego wpływają na zmianę sposobu prezentacji idei społecznych. Specyficzny charakter reklamy społecznej, jej wysokie ryzyko niepowodzenia ze względu na poruszany problem, wymusza zastosowania mechanizmów typowych dla komercyjnych przekazów, które zwiększą szanse jej powodzenia. Reklamy społeczne zaczynają być tworzone z myślą o zasadzie: zatrzymaj odbiorcę, zwróć jego uwagę, zachęć do promowanego „produktu”, który jest podstawą dla tworzenia reklam komercyjnych. Stopniowo wprowadzane są zmiany w budowie przekazu społecznego, w oparciu o wiedzę dotyczącą specyficznego sposobu patrzenia i dostrzegania elementów przez człowieka. Przekaz społeczny podobnie jak przekaz polityczny, czy komercyjny został dopasowany do schematu ludzkiego patrzenia, dzięki czemu łatwiej dociera on do odbiorców.