Praktyka Teoretyczna 2013, nr 1(7)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Praktyka Teoretyczna 2013, nr 1(7) by Subject "pedagogika krytyczna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Krytyczna czy bankowa? Edukacja ekonomiczna na uniwersytecie i poza nim(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Kowzan, PiotrWzględnie nowym przedmiotem działania sektora finansowego w Polsce i na świecie jest edukacja ekonomiczna. Autor analizuje jej funkcjonowanie w ramach polskiego systemu oświaty i stwierdza, że aktualnie sprowadza się ona do edukacji bankowej – zarówno ze względu na zaangażowanie banków w jej organizację, jak i ukierunkowanie na indywidualizm i konsumeryzm. Ostatnia część artykułu poświęcona jest alternatywie w postaci krytycznej edukacji ekonomicznej, której celem byłby krytyczny opis procesów gospodarczych oraz wypracowywanie indywidualnych i zbiorowych strategii działania w polu ekonomii i jego przekształcaniu.Item Krytyka „oficjalnej krytyki” neoliberalnych reform w szkolnictwie wyższym(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Szwabowski, OskarW niniejszym artykule zajmę się krytyką struktury teoretycznej, w ramach której w obszarze pedagogiki wytwarzane są krytyki reform szkolnictwa wyższego. Udowadniam, że krytyka neoliberalizmu w edukacji z jednej strony nie rozpoznaje dynamiki zmian i „konieczności” transformacji, z drugiej zaś zarówno krytyka, jak i obrona neoliberalnych reform nie przekracza kapitalistycznego rozdzielenia oraz właściwej danemu porządkowi instytucjonalizacji. Pod względem praktycznym powoduje to, że opór przybiera formę reakcyjną, czy to jako obrona przywilejów „klasy próżniaczej”, czy jako próba powrotu do okresu „kompromisu” między klasami, a tym samym nie jest w stanie wypracować radykalnej praktyki i realnie równościowej i demokratycznej edukacji, jak również przezwyciężyć „ideologiczny aparat państwowy”.