Neodidagmata, nr 35, 2013
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Neodidagmata, nr 35, 2013 by Subject "competences model"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Rozwój kompetencji pedagogicznych nauczycieli akademickich - potrzeby i działania(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 2013) Wach-Kąkolewicz, AnnaW obliczu reform w uczelni wyższej kładącej nacisk na kształtowanie kompetencji takich jak otwartość, innowacyjność, mobilność, umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i uczenia się przez całe życie istnieje potrzeba pochylenia się nad uwarunkowaniami rozwoju tych cech i umiejętności. Jednym z kluczowych czynników wpływających na kompetencje absolwentów, a w dalszej perspektywie także pracowników, są kompetencje pedagogiczne nauczycieli akademickich, którzy planując i organizując zajęcia dydaktyczne w określony sposób przyczyniają się lub nie przyczyniają się do kształtowania pożądanych kompetencji na rynku pracy. W polskich uczelniach wyższych z jednej strony podkreśla się jakość kształcenia, z drugiej jednak strony promuje się naukowo – badawczą sferę działalności nauczycieli, spychając kształtowanie i doskonalenie kompetencji pedagogicznych na boczny tor. Brak wsparcia w postaci szkoleń, konferencji metodycznych, seminariów oraz gratyfikacji za osiągnięcia dydaktyczne sprawia, że nauczyciele często nie mają motywacji, ani świadomości potrzeby zmiany ani też możliwości rozwijania swoich kompetencji pedagogicznych. Celem artykułu jest podkreślenie znaczenia kształtowania i doskonalenia kompetencji pedagogicznych nauczycieli akademickich w kontekście potrzeb zmiany profilu absolwenta. Zamiarem jest także opisanie modelu kompetencji pedagogicznych w świetle współczesnej literatury oraz wskazanie, w jaki sposób kompetencje te rozwijane są w uczelniach zagranicznych. Dopełnieniem artykułu jest także charakterystyka działań podejmowanych w kontekście rozwijania kompetencji nauczycielskich na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.