Bohemistyka, 2013, nr 3
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Z počátků výuky češtiny pro cizince v Praze (K 35. výročí založení Ústavu bohemistických studií)(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Hasil, JiříItem Významné životní jubileum doc. Evy Minářové(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Křístek, Michal; Schacherl, MartinItem Hana Sodeyfi, Lenka Newerkla, Idiomatische Redewendungen, Sprichwörter und Begriffe der Gegenwartssprache in Österreich und der Tschechischen Republik / Frazeologické a idiomatické výrazy v současné češtině a rakouské němčině, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2011, 239 s., ISBN 978–3–447–06669–3(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Czapková, MartaItem »Czech and Slovak Journal of Humanities« 2012, nr 2, red. nacz. Marek Perůtka, ISSN 1805–3742(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Ciszewska, EwaItem Konflikt pokoleń a różnice cywilizacyjne w języku i w literaturze czeskiej, red. M. Balowski, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2012, 516 s. ISBN 987–83–926152–24–1(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Taboł, SebastianItem Pro mě za mě...(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Hrdlička, MilanItem Jak kdo(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Hrdlička, MilanItem Faktografická literární výchova v české škole a její kritika(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Stohler, Ursula; Hník, OndřejDieser Artikel befasst sich mit Theorien zur tschechischen Literaturdidaktik vom 19. Jahrhundert bis heute. Er zeigt auf, dass Kritik an einem so genannten ‘faktographischen’ Literaturunterricht, dessen Hauptgewicht auf der Vermittlung literaturgeschichtlicher Informationen lag, in literaturdidaktischen Studien konstant geäussert wurde. Gleichzeitig propagierten Didaktikerinnen und Didaktiker stets einen Literaturunterricht, der auf selbständiger Lektüre, lernenden-zentrierter Textarbeit und kreativen Aufgaben basierte. Dieser Widerspruch zwischen einem realen faktographischen und einem idealen literaturästhetischen Unterricht zieht sich durch verschiedenste Staatsformen und politische Regime, seien dies die Österreichisch-Ungarische Monarchie, die Erste Republik, das sozialistische Regime, die post-sozialistische Zeit, oder die kapitalistische.Item Sobotkovy aforismy na pozadí současné české aforistiky(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Balowski, MieczysławThe paper discusses the Czech Aphorisms of Jan Sobotka. Czech aphorist in his compositions misses values, which are considered to be the most important in the contemporary world. That is why he seeks the way through which one could understand surrounding him reality and follow the rules, which guarantee proper functioning of individual in this reality. In addition, he creates human rules according to nature’s principles: to survive. He also seeks to excuse a man’s behaviour, which depends on a situation in which he is, although it seems that it is rather ironic approach to the problem. Searching wisdom of life became a reason for Jan Sobotka to describe a typical for him image of the world in the distorting mirror (Eulenspiegel), which corresponds to didactic nature of aphorism (although nowadays in aphorisms that nature is hidden) and principle: let us learn on others’ mistakes, because learning on our own costs us much.Item Kołysanka jako gatunek literacki – inspiracje, realizacje, modyfikacje (na wybranych przykładach z literatury czeskiej)(Komisja Slawistyczna PAN, Oddział w Poznaniu, IFS UAM, Wydawnictwo PRO, 2013) Chrobak, KatarzynaThe article discusses a “lullaby” as a syncretic genre, indicating its inspirations, realizations and modifications in the Czech literature. The traditional form of a lullaby, to a large extent, references the children’s literature. However, as evidenced by the centuries-long tradition of the genre, the range of addressees is considerably wider. A lullaby goes back to various sources of inspiration, assuming different forms of realization, ranging from songs firmly established in the folklore, intended for children, to works for adults, taking up the social and moral subject matter. The classic form of a lullaby references idyllic images of childhood, whereas the modified form emphasizes the agitation character of the work.