Orientacje konsumpcyjne młodzieży studenckiej. Weryfikacja koncepcji Zygmunta Baumana
Loading...
Date
2011-05-20T08:31:18Z
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title alternative
“Orientation for consumption” of university students. The validation of Zygmunt Bauman's theory
Abstract
Podstawowym celem rozprawy była weryfikacja koncepcji „syndromu konsumpcyjnego” Zygmunta Baumana. Zgodnie z nią członkowie płynnonowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego podporządkowują się „syndromowi konsumpcyjnemu”: traktują rzeczywistość (czas, przestrzeń, wartości, innych itd.) jak towar. Wykorzystałem wyniki badań prowadzonych w roku 2009 wśród studentów Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (n=446) z użyciem kwestionariusza ankiety (badania prowadzone pod kierunkiem Profesor Marii Dudzikowej). Dokonałem pomiaru nasilenia „syndromu konsumpcyjnego” (orientacji konsumpcyjnej) z użyciem skali. Wyniki badań nie potwierdzają silnie koncepcji Zygmunta Baumana. Nasilenie syndromu konsumpcyjnego respondentów jest niewielkie a czynnikami najbardziej je różnicującymi są: płeć, wiara oraz udział w kulturze.
The objective of my study was to validate Zygmunt Bauman’s theory of “consumer syndrome”. In his nomenclature, in the “modern liquid consumer society” people comply with “consumer syndrome”. They treat entire reality (the time, the space, values, others etc.) commodities-alike.I used findings of research conducted in 2009 among students of Adam Mickiewicz University (n=446) with a standardized questionnaire (research managed over Professor Maria Dudzikowa). I measured the strength of “consumer syndrome” (orientation for consumption) with a scale.The result of research doesn’t strongly confirm the Zygmunt Bauman’s theory of “consumer syndrome”. The strength of “consumer syndrome” among respondents is weak and the factors most strongly associated with it are: sex, faith and participation in the culture.
The objective of my study was to validate Zygmunt Bauman’s theory of “consumer syndrome”. In his nomenclature, in the “modern liquid consumer society” people comply with “consumer syndrome”. They treat entire reality (the time, the space, values, others etc.) commodities-alike.I used findings of research conducted in 2009 among students of Adam Mickiewicz University (n=446) with a standardized questionnaire (research managed over Professor Maria Dudzikowa). I measured the strength of “consumer syndrome” (orientation for consumption) with a scale.The result of research doesn’t strongly confirm the Zygmunt Bauman’s theory of “consumer syndrome”. The strength of “consumer syndrome” among respondents is weak and the factors most strongly associated with it are: sex, faith and participation in the culture.
Description
Wydział Studiów Edukacyjnych: Pracownia Pedagogiki Szkolnej
Sponsor
Keywords
Pomiar orientacji konsumpcyjnej, Measurement of orientations for consumption, Syndrom konsumpcyjny, Consumer syndrome, Kultura konsumpcyjna, Consumer culture, Płynna nowoczesność, Liquid modernity, Młodzież akademicka, University students