Związki pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym, a akwizycją leksykalną w języku obcym. Badanie na polskich uczniach szkoły podstawowej uczących się języka angielskiego

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015-06-25

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

The relationship between phonological processing and lexical acquisition in a foreign language. A study on Polish primary school students learning English

Abstract

Celem projektu jest zbadanie wpływu czynników fonologicznych na uczenie się słów. Badania nad akwizycją językową wskazują, że przetwarzanie fonologiczne i fonologiczna pamięć krótkotrwała może odgrywać ważną rolę w uczeniu się nowych słów. Jednak nadal brakuje badań, które zajmowałyby się związkiem pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym a uczeniem się słów obcego języka. Co więcej, problemem w literaturze jest sam koncept przetwarzania fonologicznego, który nie jest zbyt dobrze zdefiniowany. Poniższa praca zawiera przegląd literatury nt. przetwarzania fonologicznego i proponuje definicję tego konceptu, a następnie przedstawia badanie na 44 polskich dziewięciolatkach uczących się angielskiego w szkole. Uczestnicy zbadani zostali baterią testów na przetwarzanie fonologiczne w języku polskim i angielskim, jak również testami na krótkotrwałą pamięć fonologiczną. Dzieci były też poproszone o wykonanie zadań mierzących uczenie się słów w języku ojczystym (polskim), drugim (angielskim) i w zupełnie obcym języku (LX). Ponadto w badaniu mierzono postępy w akwizycji słownictwa angielskiego u uczestników badania w przeciągu roku szkolnego. Wyniki badania wskazują na związek pomiędzy przetwarzaniem fonologicznym, a uczeniem się słów obcego języka.
Phonological short-term memory, phonological processing, lexical acquisition, second language acquisitionThe aim of this project to investigate the phonological factors in word learning. Literature on language acquisition indicates that phonological processing and phonological short-term memory might play an important role in acquiring new vocabulary. However, this topic is still understudied. In particular, there is a lack of studies on the relationship between phonological processing and word learning in a foreign language. Another problem is that the concept of phonological processing is not very well defined in itself. This dissertation provides a review of studies on phonological processing and offers a definition of the concept. Then it goes on to describe a study, in which 44 Polish 9-year olds, who learned English as a second language at schools, are tested on several measures of phonological processing in both Polish and English, and on measures of phonological short-term memory. The participants were also asked to perform four experimental novel word learning tasks in their native language (Polish), second language (English) and in a completely foreign language (LX) and they were tested on the progress they made in term of English vocabulary acquisition over the period of the school year. The results point to relationship between phonological processing and foreign word learning.

Description

Wydział Anglistyki

Sponsor

Keywords

krótkotrwała pamięć fonologiczna, phonological short-term memory, przetwarzanie fonologiczne, phonological processing, akwizycja leksykalna, lexical acquisition, akwizycja drugiego języka, second language acquisition

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego