Społeczne konstruowanie tożsamości Muzułmanów i Arabów w amerykańskich mediach informacyjnych: Podejście kognitywno-dyskursywne

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015-11-23

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Social construction of Muslim and Arab identities in the US news media: A cognitive-discursive approach

Abstract

Niniejsza rozprawa doktorska ma dwa cele. Pierwszym z nich jest określenie strategii dyskursywnych stosowanych w amerykańskich telewizyjnych programach informacyjnych dotyczących tematyki związanej z Muzułmanami i Arabami oraz związanymi z nimi zdarzeniami. Drugim celem jest ustalenie czy istnieje związek pomiędzy treścią prezentowanych wiadomości a wybraną strategią dyskursywną. Główna hipoteza zakłada, że stacje, CNN i Fox News, mają tę samą, ogólnoamerykańską tendencję do przedstawiania Muzułmanów i Arabów jako terrorystów i w ten sposób przyczyniają się do tworzenia negatywnych powiązań o tych grupach w percepcji obywateli krajów zachodnich, głównie w Stanach Zjednoczonych. Co więcej, zakłada się, że jakiekolwiek różnice w prezentacji tożsamości kolektywnych Muzułmanów i Arabów w obu stacjach można wyjaśnić poprzez korelację z profilem ideologicznym samych stacji telewizyjnych. Zastosowana analiza wywodzi się z postulatów Teuna van Dijk'a i opiera się o socio-kognitywne podejście do krytycznej analizy dyskursu. Wyniki wskazują na wiele podobieństw w użyciu strategii dyskursywnych w stacjach Fox News i CNN. Rezultaty badań częściowo potwierdziły pierwszą hipotezę. Dyskursywne prezentowanie tożsamości zbiorowych Arabów i Muzułmanów rzeczywiście jest głównie negatywne i spełnia językowe warunki, by przyczynić się do wzrostu negatywnych asocjacji wśród mieszkańców zachodu, a w szczególności tych w USA, z Muzułmanami i Arabami. Informacje o Muzułmanach i Arabach są głównie używane w negatywnych kontekstach dotyczących wojny, terroryzmu, problemów społeczno-politycznych. Z drugiej strony jednak, nie stwierdzono istnienia ogólnoamerykańskiej narracji w programach informacyjnych odpowiedzialnej za przedstawianie Muzułmanów i Arabów. Co więcej, pokazano, że profil ideologiczny telewizyjnego nadawcy wiadomości ma znaczenie tylko razem z konkretnym kontekstem wiadomości. Dlatego druga hipoteza częściowo nie została potwierdzona.
This dissertation has two objectives. One is to investigate which discursive strategies are employed in American televised news discourse when informing people about Muslim- and Arab-related events. The other one is to establish whether there is a connection between the context of a presented news item and the discursive strategy chosen to present it on air. The main hypothesis declares that CNN and Fox News have the same pan-American tendency to portray Muslims and Arabs as terrorists, and they contribute to the negative connotations people in the West have about them. Furthermore, it is hypothesised that any differences in the way Muslim and Arab collective identities are presented in the news broadcasts can be explained by the ideological profile of the news providers. The analysis designed to test these hypotheses draws on the postulates of Teun van Dijk's socio-cognitive view of critical discourse analysis. The results indicated that there are many similarities in the usage of discursive strategies in Fox News and CNN. The findings have partially supported the first hypothesis. The discursive (re)presentation of collective identities of Arabs and Muslims were generally negative and contributed to the growth of negative connotations people in the West, specifically the United States of America, have about Muslims and Arabs. There is no pan-American news media narration responsible for portraying Muslims and Arabs. The ideological profile of a television news broadcaster plays a role only together with the specific context surrounding a presented news item. Hence, the second hypothesis was partially disproved.

Description

Wydział Anglistyki

Sponsor

Keywords

krytyczna analiza dyskursu, critical discourse analysis, dyskurs programów informacyjnych, news discourse, tożsamość, identity, percepcja społeczna, social cognition

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego