Kompetencje medialne nauczycieli muzyki w Wielkopolsce – stan obecny, diagnoza potrzeb

Thumbnail Image

Date

2016

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Medial competences of teachers of music in Wielkopolska district – present status, needs assessment

Abstract

Prawidłowa i efektywna aplikacja nowych mediów, wykorzystujących zdobycze współczesnych technologii informacyjnych w procesie dydaktycznym na wszystkich poziomach edukacyjnych, to jeden z dominujących elementów nowoczesnego, efektywnego kształcenia. Wśród czynników determinujących popularyzację nowych mediów w szkolnej praktyce edukacyjnej, priorytetem jest ustawiczne podnoszenie poziomu zawodowych i specjalistycznych kompetencji medialnych obecnych i przyszłych nauczycieli. Badania przeprowadzone w Akademii Muzycznej w Poznaniu i innych wielkopolskich uczelniach w latach 2010-2014, poprzedzone wieloletnimi obserwacjami, zmierzające do określenia poziomu kompetencji medialnych obecnych i przyszłych nauczycieli muzyki oraz diagnozy potrzeb edukacyjnych, pozwoliły na identyfikację nieprawidłowości w samym systemie kształcenia akademickiego przyszłych nauczycieli oraz niewydolności rozwiązań edukacyjnych, funkcjonujących w różnych formach kształcenia przez całe życie (LLL). Wiedza uzyskana w drodze badań ilościowych oraz jakościowych umożliwiła postawienie rzetelnej diagnozy potrzeb nauczycieli w badanym obszarze oraz stworzenie projektu modelu zrównoważonego kształcenia przyszłych nauczycieli muzyki, zapewniającego znacznie bardziej efektywne i wszechstronne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela muzyki, nawiązujące do obowiązujących obecnie standardów i wymogów nowoczesnej szkoły.
Proper and effective application of new media, using achievements of modern information technologies in the process of education on all accessible educational levels has become a dominant element of present effective teaching. Among the factors, influencing the accessibility of new media in school educational practice , the priority is the constant improvement of specialized medial competences of present and future music teachers. The research conducted in University of Music in Poznań and other high schools of Wielkopolska between 2010 -2014, aiming at defining the level and quality of music teachers’ competences and diagnosing the educational needs resulted in identification of irregularities in the system of university education itself and insufficiency of educational solutions, applied in various methods of long-life learning period activity/LLL/. The knowledge obtained as a result of qualitative and quantitative research enabled the creation of reliable diagnosis of teachers’ needs in the field examined and formation of balanced model project concerning future music teachers, ensuring much more significant, effective and widespread preparation for music teacher duties to be performed, encompassing present obligatory standards and expectations of modern school.

Description

Wydział Studiów Edukacyjnych: Zakład Technologii Kształcenia

Sponsor

Keywords

nauczyciel, edukacja muzyczna, kompetencje medialne, technologie informacyjne, teacher, music education, medial competences, information technologies

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego