Skip navigation
Home
Browse
Communities
& Collections
Browse Items by:
Issue Date
Author
Title
Subject
Help
Sign on to:
My AMUR
Receive email
updates
Edit Profile
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10593/18151
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
Antonowicz, Dominik
-
dc.contributor.author
Brdulak, Jakub
-
dc.contributor.author
Hulicka, Maria
-
dc.contributor.author
Jędrzejewski, Tomasz
-
dc.contributor.author
Kowalski, Robert
-
dc.contributor.author
Kulczycki, Emanuel
-
dc.contributor.author
Szadkowski, Krystian
-
dc.contributor.author
Szot, Adam
-
dc.contributor.author
Wolszczak-Derlacz, Joanna
-
dc.contributor.author
Kwiek, Marek
-
dc.date.accessioned
2017-07-05T07:03:15Z
-
dc.date.available
2017-07-05T07:03:15Z
-
dc.date.issued
2016
-
dc.identifier.citation
Nauka 4/2016, ss. 7-33.
pl_PL
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10593/18151
-
dc.description.abstract
Prezentowany tekst powstał jako wprowadzenie do dokumentu Projekt założeń do Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym (tzw. Ustawy 2.0). Ma charakter ekspercki, akademicki, interdyscyplinarny i ogólny, a został wypracowany w ramach prac 10-osobowego zespołu ekonomistów, prawników i naukowców z obszaru szeroko pojętych nauk społecznych. Pokazuje proponowany przez nas do rozważenia – przez wszystkich interesariuszy, w tym przede wszystkim MNiSW i kadrę akademicką – kierunek zmian w polskim szkolnictwie wyższym w najbliższej dekadzie. W związku z tym ma charakter kierunkowy, a nie szczegółowy (bardziej szczegółowe rozwiązania znajdują się w Kwiek et al. 2016: 45-164). Jednak projekt założeń do ustawy, nawet poprzedzony rozbudowanym wprowadzeniem, to nie założenia: założenia może bowiem pisać tylko MNiSW, ponieważ z nich wynika nowa ustawa (bądź nowe ustawy). W tym sensie projekt założeń sam musi zakładać, że równolegle powstają inne, konkurencyjne projekty oraz że mogą być one oparte na innej diagnozie sytuacji i innych założeniach wyjściowych – i tym samym prowadzić do innych rozwiązań kierunkowych i szczegółowych. Odmienne diagnozy prowadzą do odmiennych wizji przyszłości, a tym samym do odmiennych reform. Czym innym jest zatem projekt założeń (podlega bowiem szerokim konsultacjom i z natury ma charakter dyskusyjny i warunkowy), czym innym są założenia MNiSW (dające wsparcie powstającemu prawu bądź prawom), a jeszcze czym innym jest strategia rozwoju szkolnictwa wyższego. Nasz dokument, podobnie jak prezentowany tutaj tekst, zawiera tylko pewne elementy strategii, ponieważ nie z takim zamysłem powstawał. Upraszczając: wybrana przez MNiSW dla projektów założeń w ramach programu Ustawa 2.0 modułowa struktura produktu końcowego narzuciła dokumentowi sztywny układ zagadnień. Rzecz jasna w ramach stosunkowo krótkiego okresu realizacji projektu nie ma fizycznej możliwości, aby zadać wszystkie ważne pytania i, co więcej, podać pełne odpowiedzi nawet na pytania już zadane. Tekst, jak i dokument, z którego pochodzi, ma zatem charakter dyskusyjny i konsultacyjny; proponuje pewne rozwiązania kosztem innych; promuje pewien obraz szkolnictwa wyższego i nauki w przyszłości – kosztem innych obrazów. Ale na tym, mamy wrażenie, polegać ma jego rola: wskazywać rozwiązania kierunkowe i jedynie częściowo rozwiązania szczegółowe. W okresie niezwykle intensywnej pracy cały czas towarzyszyła nam świadomość, że nie da się zająć wszystkimi kwestiami dotyczącymi całości systemu, tym bardziej że proponowane rozwiązania rodziły kolejne kwestie, a te – kolejne pytania.
pl_PL
dc.language.iso
pol
pl_PL
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
pl_PL
dc.subject
Ustawa 2.0
pl_PL
dc.subject
reforma szkolnictwa wyższego
pl_PL
dc.subject
reforma uniwersytetu
pl_PL
dc.subject
polskie szkolnictwo wyższe
pl_PL
dc.subject
Polska
pl_PL
dc.subject
kadra akademicka
pl_PL
dc.subject
finansowanie szkolnictwa wyższego
pl_PL
dc.subject
stopnie i tytuły naukowe
pl_PL
dc.subject
zarządzanie szkolnictwa wyższego
pl_PL
dc.subject
ustrój
pl_PL
dc.subject
NCN
pl_PL
dc.subject
NCBR
pl_PL
dc.subject
zróżnicowanie
pl_PL
dc.subject
młoda kadra
pl_PL
dc.title
Reformować? Nie reformować? Szerszy kontekst zmian w szkolnictwie wyższym
pl_PL
dc.type
Artykuł
pl_PL
Appears in Collections:
Artykuły naukowe (WNS)
Files in This Item:
File
Description
Size
Format
N#416-01-Antonowicz et al..pdf
184.78 kB
Adobe PDF
View/Open
Show simple item record
This item is licensed under a
Creative Commons License