Materiały dydaktyczne (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Jak sprawić, aby nasze badania były widoczne i cytowane?(2014-01-09) Kulczycki, EmanuelItem Edukacja elastyczna(2013-05-20) Michałowska, Danuta AnnaPrzyjęcie założenia o różnych możliwościach co do miejsca, czasu, sposobu uczenia się oraz osób i źródeł, z których młody człowiek czerpie wiedzę implikuje określone podejście do procesu kształcenia.Item Społeczne funkcje edukacji(2013-05-20) Michałowska, Danuta AnnaSpołeczne funkcje edukacji zostały ukształtowane pod wpływem myśli filozoficznej. Teorie filozoficzne determinują działalność edukacyjną oraz sposoby diagnozy i rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych. Jaką rolę ma do odegrania szkoła w życiu młodego człowieka? Jest to jedno z ważnych i trudnych pytań, z jakimi musi się zmierzyć każdy pedagog, wychowawca i nauczyciel.Item Fazy rozwoju grupy w psychoterapii(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji przedstawione są etapy rozwoju grupy psychoterapeutycznej oraz czynniki, które wpływają na poprawę funkcjonowania jej uczestnikówItem Techniki w psychodramie(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodział technik w psychodramie został dokonany przez L. Grzesiuk i E. Roine. Większość technik według tych dwóch klasyfikacji jest wspólna, zgodna z propozycjami twórcy psychodramy J. L. Moreno. Niektóre techniki są zmodyfikowane lub stworzone przez jego kontynuatorów (np. E. Roine). Pewne, wybrane elementy technik psychodramy mogą być zastosowane również w obszarze edukacji w celu stymulowania wyobraźni, kształtowania empatii i wrażliwości na innego człowieka, a przede wszystkim w celu niestereotypowego i twórczego podejścia do problemów i rozwijania umiejętności postrzegania rzeczywistości z różnych perspektyw.Item Struktura i układ psychodynamiczny w psychodramie(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW terapii pracując metodą psychodramy wykorzystuje się pojęcie „roli”, „bycia w roli”, „odgrywania roli”, podobnie jak w dramie stosowanej na gruncie profilaktyki i edukacji. Są to metody pracy grupowej, w trakcie której uczestnicy aktywizują się uruchamiając wyobraźnię i myślenie symboliczne, przyjmując role o specyficznej konstrukcji w celu zrozumienia (dokonania wglądu) i podjęcia prób rozwiązania nurtujących ich problemów.Item Formy w dramie. Strategie i techniki w dramie(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaDrama charakteryzuje się różnorodnością podejść do prób rozwiązania problemu. W prezentacji wymienione są podstawowe formy dramy, strategie, które ukierunkowują myślenie uczestników i stymulują do uważnego zastanowienia się i przemyślenia znaczących kwestii występujących w omawianym temacie. Liczne techniki dramowe stwarzają możliwość różnych form ekspresji myśli i odczuć osób uczestniczących w dramie.Item Struktura dramy(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaDrama jako kreatywna metoda kształcenia może być przeprowadzana w różnorodny sposób w zależności m.in. od wieku jej uczestników, celu, tematu oraz od poziomu doświadczeń w pracy tą metodą. Wyróżniamy cztery główne typy doświadczeń edukacyjnych poprzez dramę: 1. proste ćwiczenia dramowe, 2. gry dramowe, 3. forma teatralna w dramie oraz 4. drama właściwa. W prezentacji przedstawiona jest krótka charakterystyka każdego z tych typów aktywności.Item Edukacja w społeczeństwie demokratycznym(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaZinstytucjonalizowana edukacja pełni określoną rolę w sprawowaniu kontroli i regulacji życia publicznego. Nie jest wolna od politycznych uwarunkowań. W prezentacji zaakcentowane są pożądane funkcje edukacji w społeczeństwie demokratycznym, w demokratycznej Europie. Podane są propozycje tworzenia demokratycznego systemu edukacji. Zawarta jest również krytyka współczesnej szkoły z perspektywy zwolenników edukacji demokratycznej.Item Ukryty program szkoły(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji jest przedstawione pojęcie ukrytego programu nauczania oraz jego różne przejawy w wybranych elementach systemu kształcenia jak i w funkcjonowaniu uczniów i nauczycieli. Konsekwencje ukrytego programu nauczania mogą okazać się niekorzystne nie tylko dla poszczególnych jednostek, ale także dla środowiska szkolnego i szerszej społeczności.Item Podmiotowość w wychowaniu(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodmiotowość w edukacji i wychowaniu może być rozumiana jako sposób wychowania, czyli charakterystyczna relacja między nauczycielem a uczniem lub/i jako cel wychowania - kształtowanie poczucia przyczynowości osobistej ucznia.Item Treści kształcenia(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaDo kompetencji dydaktycznych nauczyciela należy znajomość taksonomii treści kształcenia oraz teorii ich doboru. W prezentacji wymienione są najczęściej wykorzystywane taksonomie treści kształcenia oraz sposoby ich doboru.Item Cele kształcenia(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaZaprezentowane są treści z zakresu dydaktyki ogólnej odnoszące się do celów kształcenia, różnych ich taksonomii oraz funkcji celów kształcenia.Item Rozwiązywanie konfliktów(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji można zapoznać się z różnymi modelami stylów reakcji na konflikt oraz ze sposobami rozwiązywania konfliktów. Podane są podstawowe informacje o procesie rozwiązywania konfliktu. Oprócz różnych modeli radzenia sobie z konfliktem, przedstawiona została także metoda pokonywania konfliktów autorstwa Thomasa Gordona, która jego zdaniem ma zastosowanie w środowisku szkolnym.Item Podstawy komunikacji interpersonalnej(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodstawowe umiejętności komunikacji międzyludzkiej wymagają poznania istoty procesu komunikacji interpersonalnej, zasad i reguł warunkujących konstruktywne nawiązywanie relacji.Item Historia psychodramy(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaHistoria psychodramy rozpoczyna się od czasów starożytnych. Odrywanie ról i różne formy teatralne pełniły w poszczególnych okresach cywilizacji specyficzne funkcje. W czasach nowożytnych metoda psychodramy została zastosowana przede wszystkim w oddziaływaniach psychoterapeutycznych, ale także jako metoda profilaktyki i rozwoju w obszarze edukacji. Jacob Levy Moreno (1889-1974) jest uważany za twórcę tej psychoterapeutycznej metody. Jego działalność miała istotny wpływ na rozwój psychodramy i jej obecny kształt.Item Historia dramy(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPierwsze doniesienia o próbach zastosowania dramy jako metody edukacyjnej można odnaleźć na przełomie XIX i XX wieku w Anglii. W 1917 roku Caldwell Cook wprowadził metodę ,,grania ról” w Pears School w Cambridge oraz jako pierwszy sformułował tezę, że granie jest skuteczną metodą nauczania. Jednakże okazuje się, że źródła i początki tej metody, podobnie jak psychodramy sięgają znacznie wcześniej. Mimo to historia dramy w edukacji i szkole rozpoczyna się w XX wieku.Item Agresja -kontrola i prewencja(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaRozwiązanie problemu agresji w szkole wymaga zastosowania szeregu systemowo określonych środków, dzięki którym możliwe jest ograniczanie pojawienia się zachowań agresywnych. Przemoc nie jest tylko problemem określonych osób, lecz całych społeczności. Efektywniejsze okazuje się przeciwdziałanie wystąpieniu agresji, jednakże jest ono możliwe przede wszystkim dzięki zaangażowaniu wielu elementów systemu społecznego.Item Autoprezentacja-manipulacja wrażeniem wywieranym na innych(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaAutoprezentacja, autopromocja i ingracjacja to podstawowe strategie wywierania wrażenia na innych w określonym celu. Ich świadomość może mieć znaczenie dla jakości komunikacji międzyludzkiej oraz efektywności w dążeniu do wyznaczonych celówItem Asertywność(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaJedną z kompetencji społecznych jest zdolność do zachowań asertywnych. Nie bez znaczenia jest umiejętność rozpoznawania stylów zachowań innych ludzi: uległego lub asertywnego bądź agresywnego oraz uczenia się konstruktywnego reagowania na nie. Świadomość własnych praw osobistych jak i innych ludzi oraz różnych strategii działania może okazać się znacząca dla efektywnego komunikowania się oraz wzmacniania poczucia własnej godności i wartości.