Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/23544
Title: „Cyfrowe liczby”: Przykłady narzędzi ICT służących kształtowaniu kompetencji matematycznych ucznia poprzez stymulację praksji
Authors: Przybyła, Tomasz
Klichowski, Michał
Keywords: poznanie matematyczne
multimedialność
sieci neuronalne
motoryka dziecka
Issue Date: Mar-2018
Publisher: Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
Citation: Psychoedukacyjne problemy młodzieży, czyli jak być świadomym wychowawcą. Poznań: Kuratorium Oświaty w Poznaniu, s. 56-64.
Abstract: Neuronalna sieć praksji, znajdująca się w lewej półkuli ludzkiego mózgu, jest ściśle powiązana z neuronalną siecią przetwarzania liczb. Stawia się więc tezę zakładającą, iż poznanie matematyczne jest w jakimś sensie zakorzenione w doświadczeniu cielesnym (jest ucieleśnione), a więc, że na wczesnych etapach rozwoju człowieka kompetencje matematyczne są kształtowane poprzez działania o charakterze motorycznym, na przykład takie, jak liczenie na palcach. Stymulacja praksji jest więc bardzo istotnym elementem procesu kształtowania kompetencji matematycznych ucznia (szczególnie tego najmłodszego). Niemniej, jest elementem najczęściej pomijanym w rzeczywistości edukacyjnej. Często dzieje się tak z przyczyn organizacyjnych, często także z braku świadomości nauczycieli dotyczącej związków poznania matematycznego z praksją. Współcześnie coraz łatwiej jednak stymulować praksję w szkole czy przedszkolu, a zajęcia o tego typu charakterze mogą być bardzo ciekawe dla ucznia. Wszystko za sprawą rozwoju narzędzi opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych. W tekście tym prezentujemy najciekawsze z takich narzędzi. Być może poznanie ich zachęci praktyków do edukacyjnej aplikacji założeń koncepcji ucieleśnionego poznania matematycznego poprzez konstruktywne użycie nowych rozwiązań ICT.
URI: http://hdl.handle.net/10593/23544
Appears in Collections:Książki/rozdziały (WSE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cyfrowe_liczby.pdf658.29 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons