Bieda w doświadczeniu uczniów szkół leszczyńskich i jej socjalizacyjne konsekwencje

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Poverty in Experiences of Students of Leszno Schools and Its Enculturative Consequences

Abstract

Praca poświęcona jest problemowi dziecięcej biedy i sposobom reagowania na niego przez lokalne instytucje bezpośrednio lub pośrednio pełniące funkcje wychowawcze. Autorkę interesował socjopedagogiczny, nie zaś ekonomiczny aspekt zjawiska, w związku z tym w badaniach uwzględniono szereg niemonetarnych czynników ubóstwa, związanych z poziomem życia rodziny i dziecka - wykorzystano m. in. propozycję Eurostatu z badań EU-SILC, skupiając się na poziomie zaspokojenia potrzeb dzieci, czy inaczej – poziomie deprywacji dziecięcych potrzeb (zarówno podstawowych, jak i ponadpodstawowych). Praca stanowi próbę ukazania istoty doświadczanych przez dzieci i ich rodziny dolegliwości egzystencjalnych o brzemiennych biograficznie witalnych i socjalizacyjnych dla nich konsekwencjach. Zasadniczym odniesieniem i inspiracją konceptualizacji autorskiego projektu badawczego była teoretyczna propozycja analizy lokalnego systemu wychowawczego Stanisława Kowalskiego.
The thesis is devoted to the issues related to children’s poverty and the reactions of local institutions which are directly or indirectly responsible for educational functions. The author has been interested not in the economic aspect of the phenomenon, but in the socio-pedagogical one, and that is why, the studies have taken into account the range of non-monetary factors of poverty, connected to the life standard of the family and children. One of the things used by the author was Eurostat proposition resulting from EU-SILC studies, developed with the focus on the level of satisfaction of the children’s needs, or in other words – on the level of deprivation of the children’s needs (both the basic and more sophisticated ones). The thesis is an attempt to present the substance of existential issues, experienced by children and their families, with vital biographic and enculturative consequences. The basic reference and inspiration for conceptualisation of the author’s research project was a theoretical proposition of an analysis of the local educational system proposed by Stanisław Kowalski.

Description

Wydział Studiów Edukacyjnych

Sponsor

Keywords

ubóstwo, poverty, dziecko ubogie, poor child, rodzina, socialization, socjalizacja, local educational system, środowiskowy system wychowawczy, family

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego