Wykonanie umowy przewozu rzeczy w transporcie drogowym, kolejowym i lotniczym

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Performance of contract of carriage of goods by road, rail and air

Abstract

Przedmiotem rozprawy jest wykonanie umowy przewozu rzeczy w świetle przepisów Kodeksu cywilnego, ustawy Prawo przewozowe, a także trzech konwencji międzynarodowych, regulujących przewóz drogowy (konwencja CMR), przewóz kolejowy (konwencja CIM) oraz przewóz lotniczy (konwencja montrealska). Celem opracowania jest porównanie unormowań występujących w poszczególnych aktach, ocena przyjętych w nich rozwiązań i określenie na tej podstawie możliwych kierunków rozwoju prawa krajowego. Praca jest podzielona na sześć rozdziałów, których struktura odpowiada następstwu zdarzeń występujących podczas wykonywania przewozu. Porównanie regulacji omawianych aktów prowadzi do wniosku, że przepisy prawa krajowego wymagają unowocześnienia. Na aprobatę zasługują natomiast rozwiązania przewidziane w konwencjach międzynarodowych, w tym w szczególności konwencji CMR i CIM. Oddziaływanie regulacji tych aktów na prawo wewnętrzne państw europejskich jest wyraźnie zauważalne (np. w prawie niemieckim, austriackim i belgijskim). Zdaniem autora korzystanie z dorobku prawa międzynarodowego przy tworzeniu regulacji prawa krajowego jest rozwiązaniem słusznym. W związku z tym autor przedstawia postulaty de lege ferenda dotyczące przyszłego uregulowania umowy przewozu w prawie krajowym, odwołując się do rozwiązań wypracowanych na gruncie konwencji międzynarodowych.
The subject of the dissertation is the performance of the contract of carriage of goods in the light of the provisions of the Civil Code, the Transport Law Act, as well as three international conventions regulating road transport (CMR Convention), rail transport (CIM Convention) and air transport (Montreal Convention). The aim of the study is to compare the regulations of particular acts, evaluate the measures adopted in them and determine the possible directions of national law development. The thesis is divided into six chapters, the structure of which corresponds to sequence of events occurring during the performance of carriage. Comparison of regulations of the acts discussed leads to the conclusion that the national law needs to be modernised. The solutions provided for in international conventions, including in particular the CMR and CIM conventions, should be evaluated positively. The impact of regulations of these acts on the national law of European countries is clearly noticeable (e.g. in German, Austrian and Belgian law). In the author's opinion, the use of the acquis of international law in the development of national law is justified. Therefore, the author presents proposals de lege ferenda concerning the future regulation of the contract of carriage in Polish law, referring to solutions developed in international conventions.

Description

Wydział Prawa i Administracji

Sponsor

Keywords

umowa przewozu, contract of carriage, przewóz, transport, prawo przewozowe, transport law, CMR, CIM, konwencja montrealska, Montreal convention

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego