Psychofizjologiczny Model Wyzwania i Zagrożenia w E-sporcie

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Psychophysiological Model of Challenge and Threat in Esports

Abstract

Opierając się na bio-psycho-społecznym modelu wyzwania i zagrożenia, oraz motywacyjno-dymensjonalym modelu afektu, zbadano czynniki emocjonalne, które mogą pozytywnie wpływać na poziom wykonania występu e-sportowego. W badaniu pierwszym, dzięki, przeprowadzonej meta-analizie, oszacowano średnią wielkość efektu dla związku pomiędzy skutecznością występu a reaktywnością parametrów układu krążenia. Wykazano, że osiąganiu lepszych wyników sprzyja wzrost objętości minutowej serca oraz spadek oporu obwodowego. W badaniu drugim, w eksperymencie laboratoryjnym wykazano, że gracze z większym doświadczeniem, częściej oceniali sytuację występu w kategoriach wyzwania, co w rezultacie przenosiło się na ich większe zaangażowanie fizjologiczne i lepsze rezultaty w trakcie gry. W badaniu trzecim, wykazano, że wzbudzone pozytywne emocje, sprzyjają osiąganiu lepszych wyników w grze, dzięki zwiększeniu motywacji do dążenia. Ponadto gracze o silnym przekonaniu na temat swoich możliwości i angażujący więcej zasobów fizjologicznych w trakcie gry (stan wyzwania) osiągali lepsze wyniki. Podsumowując, projekt ten przyczynił się do rozwoju wiedzy w obszarze psychofizjologii (replikacja założeń bio-psycho-społecznego modelu wyzwania i zagrożenia), psychologii emocji (nowe dowody na rozbieżność funkcji emocji o wysokiej i niskiej motywacji) oraz psychologii sportu (rozwój metod treningowych dla graczy).
Based on biopsychosocial model of challenge and threat, and motivational dimensional model of affect, we investigated emotional factors that could facilitate gaming performance. In Study 1, we used meta-analytic approach to determine the mean effect size for the association between performance level and cardiovascular reactivity measures. We found that increase of cardiac output and decrease of total peripheral resistance had small, but facilitative effects on performance outcomes. In Study 2, in a laboratory experiment in the form of an e-sport tournament, we found that gamers with more gaming experience, were more likely to evaluate the performance situation as a challenge, which resulted in their greater physiological engagement and better performance outcomes. In Study 3, we found that elicited pleasant emotions lead to better gaming performance, by increasing approach-motivation. Furthermore, gamers with higher levels of cognitive and cardiovascular challenge achieved higher scores. In conclusion, the project has contributed to the development of knowledge in the field of psychophysiology (replication of the basic assumptions of the biopsychosocial model of challenge and threat), affective science (new evidence for the differences between high- and low-approach emotions), and sports psychology (development of methods that can be used in the preparation of players).

Description

Wydział Psychologii i Kognitywistyki

Sponsor

Projekt częściowo sfinansowany przez Narodowe Centrum Nauki (UMO-2017/25/N/HS6/00814) oraz w ramach finansowania stypendium doktorskiego z Narodowego Centrum Nauki (UMO-2019/32/T/HS6/00039).

Keywords

e-sport, wyzwanie, zagrożenie, emocje o silnej motywacji do dążenia, reaktywność sercowo-naczyniowa, esport, challenge, threat, high-approach emotions, cardiovascular reactivity

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego