Joanna Pollakówna. Largo

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Joanna Pollakówna. Largo

Abstract

W pracy staram się przedstawić lirykę Joanny Pollakówny w jak najszerszej perspektywie. Dążenie to wyraża podtytuł. Pisząc largo staram się uwzględnić jak najwięcej – wiersze zebrane w książkach poetyckich, również tych przeznaczonych dla dzieci, teksty rozproszone w korespondencji, czasopismach i antologiach oraz utwory – ukończone i niekompletne – pozostawione w rękopisach. Praca składa się z trzech głównych części. W pierwszej, zainspirowana dwuskrzydłową frazą: „poetka i eseistka”, rekonstruuję drogi Pollakówny do obu tych mian. Istotną rolę w prezentacji „kulis formowania się” artystki odgrywają okoliczności biograficzne. W rozdziale poświęconym juweniliom portretuję środowisko rodzinne autorki, odtwarzam okoliczności debiutu i opisuję wczesne wiersze. W kolejnym rozdziale przedstawiam kształtowanie się stosunku Pollakówny do malarstwa. Kolejna, centralna część utworu, zatytułowana Osoby, poświęcona jest refleksji nad bytami obecnymi w wierszach. Rozważania rozpoczynam od portretu kluczowej postaci – mówiącej autorki. Przypominam też ważnych adresatów poezji Pollakówny. Przedstawiam jej liryczną relację z matką, omawiam wiersze erotyczne, poruszam temat rozmów autorki z Bogiem i zastanawiam się nad jej wierszami o zmarłych. Trzecia część pracy poświęcona jest perspektywom nadawczym. Interesują mnie tu przede wszystkim sposoby sytuowania się poetki wobec tego, co ma zostać zobaczone (i przekazane). Dopełnieniem tych refleksji są aneksy złożone z utworów rozproszonych i liryków odczytanych z rękopisów.
In my dissertation, I try to present Joanna Pollakówna's lyric in the widest possible perspective. This aspiration is expressed in the subtitle. When writing largo, I try to take into consideration as much as I can – poems collected in poetic books, including those intended for children, texts scattered in correspondence, magazines and anthologies, and works – completed and incomplete – left in the manuscripts. The work consists of three main parts. In the first one, inspired by the two-winged phrase: "poet and essayist", I reconstruct Pollakówna's paths to both of these names. The biographical circumstances play an important role in the presentation of the artist's "backstage of formation". In the chapter devoted to juveniles, I portray the author's family environment, the circumstances of her debut, and describe her early poems. In the next chapter I present formation of Pollakówna's attitude to paintings. The next, central part of the work, titled People, is devoted to reflection on the beings present in the poems. I begin the characterization of People with a portrait of the key figure – the speaking author. Then, I recall important addressees of the poetry of the author of Dysonansy. I present her lyrical relationship with her mother, discuss erotic poems, take up the topic of Pollakówna's conversations with God and ponder poems about or addressed to the deceased. The third part of the work is devoted to broadcasting perspectives. I am primarily interested in the ways of the poet's positioning in relation to what is to be seen (and communicated). Poetic manuscripts that I discovered, texts scattered in correspondence, magazines and anthologies complement my dissertation as annexes.

Description

Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej

Sponsor

Keywords

Joanna Pollakówna, poezja, kobieta, monografia, Joanna Pollakówna, poetry, woman, monograph

Citation

Seria

ISBN

ISSN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego