Narodowa tożsamość obywateli arabskich w Izraelu: Studium społeczno-edukacyjne mniejszości palestyńskiej w szkołach dwujęzycznych "Hand in Hand"

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

National Identity of Arab Citizens in Israel: A Socio-Educational Study of the Palestinian Minority in the “Hand in Hand” Bilingual Schools

Abstract

Niniejsze studium badawcze ukazuje kształtowanie się tożsamości narodowej ucznia arabskiego w szkołach dwujęzycznych w Izraelu. Badania kontynuują twierdzenia większości badaczy, przedstawione w przeglądzie literatury, dotyczące sytuacji i jakości arabskiego systemu edukacji w Izraelu, w zakresie kształcenia, osiągnięć oraz rozwoju osobowości i tożsamości arabskiego ucznia. Stwierdzono, że podręczniki i ich treść oraz cele państwowej edukacji w Izraelu całkowicie ignorują potrzeby arabskiego ucznia w państwowych publicznych szkołach arabskich w Izraelu, w wymiarze osobistym, społecznym, kulturowym i narodowym. W wyniku rozczarowania intelektualnego społeczeństwa arabskiego sytuacją i jakością nauczania w szkołach arabskich we wszystkich dziedzinach, zaczął się ostatnio rozwijać trend "edukacji alternatywnej". Arabscy rodzice zaczynają szukać, a nawet zakładać prywatne szkoły jako alternatywę dla szkół publicznych. Ponieważ w publicznych szkołach arabskich nie ma edukacji narodowej, ani formalnej, ani nieformalnej, pole badawcze dotyczyło rozwoju tożsamości narodowej w szkołach dwujęzycznych należących do Stowarzyszenia Hand in Hand. W badaniach własnych autorka przyjęła strategię badań o charakterze jakościowym. W badaniach wykorzystano wywiady półstrukturalne, a populacja badawcza składała się z dwunastu arabskich nauczycieli, dwunastu arabskich absolwentów, dwunastu arabskich rodziców i trzech arabskich dyrektorów. Wszyscy badani pochodzili ze szkół dwujęzycznych. Wyniki badań wskazują na rozwój trendu alternatywnej edukacji prywatnej w społeczeństwie arabskim. Ponadto stwierdzono, że szkoły dwujęzyczne, będące szkołami dwunarodowymi, odniosły sukces w realizacji swojej roli w zakresie jakości kształcenia, w aspekcie pedagogicznym, społecznym i kulturowym oraz w kształtowaniu i wzmacnianiu osobistej i narodowej tożsamości arabskiego ucznia w większym stopniu, niż jednonarodowe publiczne szkoły arabskie. Tajemnicą tego sukcesu jest "jakość" rodziców, którzy posyłają swoje dzieci do tych szkół. Dotyczy to zarówno rodziców izraelskich, jak i arabskich, z których większość należy do wyższej klasy społeczno-ekonomicznej i którzy uznają znaczenie dobrej edukacji dla swoich dzieci. Edukacja ta uwzględnia kształtowanie osobowości ucznia i dostrzega jego podmiotowość. Równie ważne są wartości edukacji humanistycznej oraz efektywne nauczanie.
This research study shows the formation of the national identity of the Arab student in the bilingual schools in Israel. This research study continues the assertion of most researchers, as presented in the review of the literature, about the situations and quality of the Arab education system in Israel, in terms of teaching-pedagogy, achievements, and the development of the personality and the identity of the Arab student. It was found that the “core” studies, the textbooks and their contents, and the goals of state education in Israel ignore completely the needs of the Arab student in the state public Arab schools in Israel, in personal, social, cultural, and national terms. As a result of the disappointment of intellectual Arab society with the situation and quality of teaching in the Arab schools with all the areas, there began to develop recently the trend of “alternative education”, in which the Arab parents begin to search for and even to establish themselves private schools as an alternative to the public schools. Since in the public Arab schools there is no national education, whether formal or informal, the research field addressed the development of the national identity in the bilingual schools that belong to the Hand in Hand Association. The research method is qualitative. The research instruments were semi-structured interviews, when the research population consisted of twelve Arab teachers, twelve Arab graduates, twelve Arab parents, and three Arab principals, all from the bilingual schools. The research result is the development of a trend of alternative private education in Arab society. In addition, it was found that the bilingual schools, which are binational schools, succeeded in implementing their role in terms of the quality of education, in the pedagogical, social, and cultural aspects in general and in the formation and reinforcement of the Arab student’s personal and national identity in particular, more than did the single-national public Arab schools. The secret of this success is the “quality” of the parents who send their children to these schools, both Jews and Arabs, most of whom belong to the upper class in social-economic terms and who recognize the importance of a good education for their children in the aspects of the formation of the student’s personality, the student at the center, the values of a humanist education, as well as good instruction.

Description

Wydział Studiów Edukacyjnych

Sponsor

Keywords

edukacja, education, tożsamość narodowa, national identity, mniejszości palestyńskie, Palestinian minorities, szkoły dwujęzyczne "Hand in Hand", “Hand in Hand” Bilingual Schools

Citation

Seria

ISBN

ISSN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego