Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/6823
Title: Motivational background of confl icts among preschool and early school-aged children
Other Titles: Motywacyjne tło konfliktów między przedszkolakami i dziećmi w wieku szkolnym
Authors: Cywińska, Małgorzata
Keywords: interpersonal conflict
stages of the conflict process
stage of entry into conflict
motives of conflict interactions among children
conflict types
konflikty interpersonalne
fazy konfliktów
motywy konfliktów
typy konfliktów
Issue Date: 2013
Publisher: Wydawnictwo Naukowe UAM
Citation: Studia Edukacyjne, nr 24, 2013, s. 129-142
Abstract: The motivational background of interpersonal confl icts developing among preschool- and early school-aged children comprises competitive, normative and identity-related aspects. The motives provide a basis for distinguishing different types of childhood confl icts: competitive confl icts, confl icts of norms, and confl icts originating from the sense of identity. Competitive confl icts arise due to the following motives underlying children’s confl ict-inducing interactions: the motive of possession, attractiveness, maintaining a bond with a partner or recognition. Confl icts of norms, on the other hand, are refl ected in the motive of loyalty and in the motive of absolute compliance with rules adopted for games and other activities. Confl icts motivated by the sense of identity focus on defending one’s rights or views. Teachers, educators and parents should be familiar with reasons that trigger confl icts among children in middle and late childhood in order to be able to properly organize the teaching and education process, and constructively resolve any emerging confl icts, thus giving confl icts a developmental dimension. Adequate understanding of motivations underlying children’s confl icts also determines the process of developing the culture of confl ict among children.
Description: Motywacyjne tło konfliktów interpersonalnych między przedszkolakami i dziećmi w wieku szkolnym obejmuje aspekt konkurencyjny, normatywny i tożsamościowy. Rodzaje motywów stanowią podstawę dla odróżniania różnych rodzajów dziecięcych konfliktów: konflikty na tle konkurencyjnym (motyw posiadania, atrakcyjności lub uznania), konflikty norm (motyw lojalności i absolutnej zgodności z zasadami przyjętymi dla różnych działań) i konflikty związane z poczuciem tożsamości (motyw własnych praw i przekonań). Aby właściwie konstruować proces nauczania i edukacji oraz konstruktywnie rozwiązywać konflikty, nauczyciele, pedagodzy i rodzice powinni być zaznajomieni z przyczynami wywołującymi konfl ikty między dziećmi.
URI: http://hdl.handle.net/10593/6823
ISBN: 978-83-232-2576-8
ISSN: 1233-6688
Appears in Collections:Studia Edukacyjne, 2013, nr 24

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SE_24_s_129-142.pdf607.78 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



Items in AMUR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.