Dyskurs edukacyjny w nauczaniu języka angielskiego dzieci przedszkolnych: studium etnograficzne
Loading...
Date
2011-03-02T18:20:44Z
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title alternative
Educational discourse in teaching EFL to kindergarten children: an ethnographic study
Abstract
Rozprawa doktorska dotyczy dyskursu edukacyjnego w nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i składa się z sześciu rozdziałów. Trzy pierwsze rozdziały mają charakter teoretyczny, dwa kolejne stanowią część empiryczną pracy. Ostatni rozdział zawiera wnioski z przeprowadzonych przez autorkę rozprawy badań oraz implikacje dla dydaktyki języka obcego na poziomie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. W części teoretycznej pracy zostaje przedstawiona ewolucja pojęcia kompetencji językowej oraz definicja dyskursu wraz z różnymi podejściami do tego zjawiska. Scharakteryzowany zostaje dyskurs edukacyjny, zwany inaczej klasowym, oraz jego struktury i typy. Ponadto, autorka omawia rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dziecka oraz rozwój kompetencji językowej zarówno w języku ojczystym jak i obcym ze szczególnym uwzględnieniem sfery komunikacyjnej dziecka.
The dissertation describes and explores educational discourse in teaching EFL to Polish kindergarten children and consists of six chapters. The first three are theoretical in nature, whereas the two subsequent constitute the empirical part of the thesis. The last chapter presents conclusions from the conducted study as well as implications for foreign language didactics at the early elementary school and kindergarten level. In the theoretical part, the author presents the evolution of the concept of language competence and attempts to define discourse together with various approaches pertaining to this phenomenon, which leads to the illustration of educational discourse in the EFL classroom, with a keen interest in its nature, goals, structure and types. Moreover, the author discusses child’s development in cognitive, social and emotional domains as well as his/her linguistic growth, with special attention paid to the communicative area.
The dissertation describes and explores educational discourse in teaching EFL to Polish kindergarten children and consists of six chapters. The first three are theoretical in nature, whereas the two subsequent constitute the empirical part of the thesis. The last chapter presents conclusions from the conducted study as well as implications for foreign language didactics at the early elementary school and kindergarten level. In the theoretical part, the author presents the evolution of the concept of language competence and attempts to define discourse together with various approaches pertaining to this phenomenon, which leads to the illustration of educational discourse in the EFL classroom, with a keen interest in its nature, goals, structure and types. Moreover, the author discusses child’s development in cognitive, social and emotional domains as well as his/her linguistic growth, with special attention paid to the communicative area.
Description
Wydział Neofilologii: Instytut Filologii Angielskiej
Sponsor
Keywords
Dyskurs, Discourse, edukacja, education, Psychologia, Psychology, Rozwój języka, Language development, Dziecko, Child