Repository logo

Communities in AMUR

Select a community to browse its collections.

Now showing 1 - 33 of 33

Recent Submissions

Item
Zakres pamięci roboczej a regulacja emocji
(2024) Kaczmarek, Lech; Parobkiewicz-Jasielska, Aleksandra. Promotor
Niniejsza praca podejmuje tematykę zależności pomiędzy pamięcią roboczą a strategiami regulacji emocji. Pierwsze z przeprowadzonych badań (N = 65) miało na celu zweryfikowanie, czy osoby o większej pojemności pamięci roboczej częściej deklarują stosowanie strategii regulacji emocji, które silnie angażują zasoby poznawcze. Otrzymane wyniki wskazały na częstsze używanie strategii wiążących się ze zmianą sposobu oceny i myślenia o sytuacjach emocjonalnych przez osoby o lepszych wynikach w teście pamięci (Jasielska i in., 2015). Na podstawie rezultatów z badania pierwszego przeprowadzono badanie drugie (N = 92), które miało eksperymentalnie sprawdzić związki pomiędzy pamięcią roboczą a procesem regulacji emocji. Proces regulacji emocji obserwowano na trzech komponentach: fizjologicznym, doświadczeniowym i ekspresyjnym. Hipoteza mówiąca o mniejszym natężeniu przeżywanych emocji u uczestników z wyższymi wynikami w teście pamięci operacyjnej nie została potwierdzona. Analizowane parametry zmienności rytmu serca (LF i HF) nie dały jednoznacznych wyników. W pracy przedstawiono możliwe przyczyny braku oczekiwanych różnic. Zakładana mniejsza intensywność przeżywanych emocji przez osoby o większej pojemności pamięci roboczej została potwierdzona. Osoby te deklarowały odczuwanie takich emocji jak wstręt i smutek z mniejszym natężeniem, a także bardziej dystansowały się od treści emocjonalnych. Hipoteza, zakładająca wyrażanie mniejszego natężenia przeżywanej emocji przez osoby o wyższych wynikach w teście pamięci, znalazła potwierdzenie. Większą ilość epizodów ekspresji afektu zaobserwowano u osób o mniejszej pojemności operacyjnej pamięci roboczej. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na zróżnicowanie przebiegu procesów regulacji emocji pomiędzy osobami o większej i mniejszej pojemności operacyjnej pamięci roboczej. Różnice te są szczególnie widoczne w strategiach regulacji emocji polegających na przeformułowaniu lub zmianie oceny sytuacji emocjonalnej. Strategie te wymagają dokonywania operacji na materiale emocjonalnym przy jednoczesnym przechowywaniu treści w pamięci. Za wykonywanie podobnych zadań na materiale werbalno-liczbowym odpowiedziana jest pamięć robocza. Wskazuje to na podobieństwo obydwu mechanizmów. W niniejszej pracy otrzymane wyniki interpretowane są w kontekście głównych teorii pamięci roboczej oraz procesu regulacji emocji. This study focuses on the relationship between working memory and emotion regulation strategies. The first conducted study (N = 65) aimed to verify whether individuals with higher working memory capacity more frequently report using emotion regulation strategies that heavily engage cognitive resources. Results indicated a more frequent usage of strategies involving changes in appraisal of emotional situations among individuals with higher memory test score. Based on the findings from the first study, a second study was conducted (N = 92) to experimentally examine the relationships between working memory and the process of emotion regulation. The process of emotion regulation was measured across three components of emotion: physiological arousal, conscious experience, and expressive behaviors. The hypothesis suggesting lower intensity of physiological arousal among participants with higher scores on the working memory test was not confirmed. The analyzed parameters of heart rate variability (LF and HF) did not yield conclusive results. Possible reasons for the lack of expected differences are discussed in the study. The postulated lesser intensity of experienced emotions among individuals with greater working memory capacity was confirmed. These individuals reported experiencing emotions such as disgust and sadness with lower intensity and also exhibited greater emotional distancing. The hypothesis suggesting less intense expression of experienced emotions by individuals with higher scores on the working memory test was confirmed. A greater number of expressive behaviors were observed among individuals with lower working memory capacity. Results of the conducted studies indicate differences in the processes of emotion regulation between individuals with higher and lower working memory capacity. These differences are particularly evident in emotion regulation strategies involving cognitive reappraisal or change in the evaluation of emotional situations. These strategies require operating on emotional material while simultaneously storing content in memory. Working memory is responsible for performing similar tasks with verbal-numerical content, suggesting the similarity of both mechanisms. The results are interpreted in relation to major working memory and emotion regulation theories.
Item
Mediacja jako alternatywna forma rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży w Gruzji – perspektywa socjopedagogiczna
(2024) Bibiluri, Megi; Cybal-Michalska, Agnieszka. Promotor; Jankowiak, Barbara. Promotorka pomocnicza
Prezentowana praca koncentruje się na praktyce stosowania mediacji, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji rówieśniczych. Przedstawia dostępną wiedzę o rozwoju tej dziedziny w Gruzji na podstawie szczegółowej analizy realizowanych projektów. W pracy zebrano teoretyczne podstawy mediacji i jej praktyczne zastosowania w tym państwie. Duże znaczenie ma też wypracowanie rekomendacji dotyczących mediacji rówieśniczych w systemie edukacji formalnej i pozaformalnej w Gruzji. Praca doktorska składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich wprowadza w podejmowaną tematykę. Zawarto w nim genezę alternatywnych sposobów rozstrzygania sporów. przybliżono różne podejścia w definiowaniu mediacji. W drugim rozdziale przedstawiono formalnoprawne zasady funkcjonowania mediacji w Gruzji. Kolejny rozdział ukazuje mediację jako szczególną formę rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży, jej rodzaje oraz możliwe sposoby jej prowadzenia. Ostatni rozdział pracy doktorskiej poświęcony jest analizie działalności praktycznej mającej na celu rozwój mediacji w Gruzji. Opisując działania prowadzone przez autorkę w zakresie rozwoju mediacji w Gruzji, autorka w czwartym rozdziale koncentruje się na omówieniu trzech projektów, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju mediacji w Gruzji. Projekty realizowano przy wykorzystaniu polskich doświadczeń mediacyjnych i z udziałem polskich ekspertów. The doctoral dissertation presented here focuses on the practice of mediation, with particular emphasis on peer mediation. Dissertation presents the available knowledge about the development of this field in Georgia based on a detailed analysis of implemented projects. The dissertation brings together the theoretical foundations of mediation and its practical applications in the country. Also of great importance is the development of recommendations for peer mediation in the formal and non-formal education system in Georgia. The dissertation consists of four chapters. The first one introduces the subject matter under consideration. It contains the genesis of alternative dispute resolution. Different approaches in defining mediation are approximated. The second chapter presents the formal-legal principles of mediation in Georgia. The next chapter shows mediation as a special form of conflict resolution among young people, its types and possible ways of conducting it. The last chapter of the dissertation is devoted to the analysis of practical activities aimed at the development of mediation in Georgia. Describing the activities carried out by the author in the development of mediation in Georgia, the author in the fourth chapter focuses on discussing three projects of key importance for the development of mediation in Georgia. The projects were implemented using Polish mediation experience and with the participation of Polish experts. Wydział Studiów Edukacyjnych
Item
Czeska inteligencja katolicka w dążeniu do wolności od Praskiej Wiosny do Aksamitnej Rewolucji
(2024) Brodniewicz, Joanna; Zieliński, Bogusław. Promotor
Rozprawa stanowi studium zaangażowania czeskiej inteligencji katolickiej na rzecz wolności w okresie od Praskiej Wiosny do Aksamitnej Rewolucji. Jej fundamentem są krytyczne opracowania dotyczące lat 1968–1989, piśmiennictwo (auto)biograficzne i teksty publicystyczne oraz narracje świadków i uczestników wydarzeń zebrane podczas wywiadów. Oddanie im głosu intelektualistom pozwoliło zbadać ich aktywność i wkład w ruchy opozycyjne oraz w kształtowanie przestrzeni demokratycznej w Czechosłowacji, szczególnie w kontekście współpracy z innymi środowiskami dysydenckimi. Wyniki badań przedstawiono w dwóch częściach. W Rozdziale I: „Milczący Kościół już nie milczy” – zmagania czeskiej inteligencji katolickiej w Czechosłowacji z komunistami nakreślono losy czeskiej inteligencji katolickiej na tle dziejów Kościoła katolickiego w Czechosłowacji. Skonfrontowanie relacji świadków z ustaleniami historycznymi pozwoliło na pokazanie, w jaki sposób te osoby postrzegały i interpretowały wydarzenia, a także jak ich pamięć osobista współistniała z faktycznym przebiegiem zdarzeń. Zaprezentowano również przykłady współpracy z przedstawicielami innych środowisk, m.in. w działalności samokształceniowej. W konsekwencji powstały narracje, które niejednokrotnie łączą subiektywne wspomnienia z analizą historyczną. W Rozdziale II: „Mówiący swoim głosem” – narracje uczestników i świadków wydarzeń 1968 narracje uczestników i świadków wydarzeń 1968-1989 od pamięci indywidualnej do zbiorowej na podstawie modelu deskrypcyjnego oraz bazując na narracjach modelu deskrypcyjnego oraz bazując na narracjach wytworzonych podczas podczas wywiadów, przedstawiono i poddano analizie zaangażowanie czeskiej inteligencji katolickiej w katolickiej w wydarzenia, które odegrały kluczową rolę w procesie odzyskiwania niepodległości przez obywateli Czechosłowacji: Praską Wiosnę, Kartę 77 i Aksamitną Rewolucję. Zaprezentowano również również aktywność przedstawicieli innych grup działających na rzecz obrony praw człowieka i demokracji. Ukazanie kluczowych wydarzeń z perspektywy różnych środowisk umożliwiło stworzenie bardziej środowisk umożliwiło stworzenie bardziej kompleksowego obrazu lat 1968–1989. W rozprawie starano się uwypuklić zarówno indywidualny charakter wspomnień, jak i ich uniwersalny kontekst historyczny, co przekłada się na zachowanie równowagi między pamięcią zbiorową a naukową analizą.
Item
Propaganda radziecka wobec prób stworzenia międzynarodowego systemu bezpieczeństwa zbiorowego w latach 1922-1935
(2024) Dworacki, Juliusz; Wojtkowiak, Jakub. Promotor
Celem niniejszej pracy jest prezentacja radzieckiej propagandy wobec idei stworzenia międzynarodowego systemu bezpieczeństwa zbiorowego w okresie 1922–1935, jej ewolucji, zwrotu z pozycji przeciwnika systemu wersalskiego czy Ligi Narodów na pozycję ich rzecznika. W ramach badań ustalono, że Związek Radziecki był w stanie w stosunkowo krótkim czasie płynnie dokonać modyfikacji przekazu i odpowiedniego dostosowania retoryki propagandowej przy zachowaniu ich rdzenia, tj. osadzenia ZSRR w roli obrońcy światowego pokoju i rozbrojenia. W tym celu przeanalizowano treści publikowane w ówczesnych mediach radzieckich, przede wszystkim w codziennej prasie ogólnokrajowej („Izwiestija”, „Prawda”, „Krasnaja zwiezda”), wybranych tytułach lokalnych, czasopismach, pismach specjalistycznych oraz ilustrowanych, biorąc pod uwagę kontekst spraw dotyczących bezpieczeństwa międzynarodowego, rozbrojenia czy Ligi Narodów. Zbadano także próby oddziaływania propagandą na zachodniego odbiorcę – media, dyplomatów, opinię publiczną itp. W szerszym kontekście praca ma za zadanie, wykorzystując opisywaną płynność przekazu propagandowego, zaprezentowanie sposobu działania państwa totalitarnego czy też „dwutorowej” dyplomacji, charakterystycznej dla ZSRR. The purpose of this study is to present the Soviet propaganda towards the idea of creating an international system of collective security in 1922-1935, and its evolution, turning from the position of the opponent of the Versailles system or the League of Nations to that of their advocate. During the research it was found that the Soviet Union could smoothly modify its messages and adjust its propaganda rhetoric accordingly in a relatively short period while maintaining its core, i.e., embedding the USSR in the role of defender of world peace and disarmament. To this end, the content published in the Soviet media of the time was analyzed, primarily in the daily national press (“Izvestia”, “Pravda”, “Krasnaya zvezda”), selected local press titles, magazines, specialized journals, illustrated magazines, taking into account the context of issues concerning international security, disarmament or the League of Nations. Attempts to influence Western audiences - media, diplomats, public opinion, etc. - with propaganda were also examined. In a broader context, the work aims, using the described fluidity of the propaganda message, to present the modus operandi of a totalitarian state or “two-track” diplomacy, characteristic of the USSR.
Item
Konsekwencje przemian społecznych i kulturowych na Ziemiach Zachodnich i Północnych Polski
(2024) Słowiński, Marcin Rafał; Main, Izabella. Promotor
W pracy podejmuję pytania podstawowe: kim byli zasiedlający Ziemie Zachodnie i Północne Polski, skąd pochodzili, dlaczego tam przybyli a następnie jakie to miało skutki w kontekście integracji, zakorzeniania się oraz budowania tożsamości zarówno wtedy, jak również w kolejnych pokoleniach. Owe pytania umiejscawiam w układzie zależności czynników związanych z procesami integracyjnymi i tożsamościowymi oraz obszarami dotyczącymi ogólnie rozumianego rozwoju (społecznego, kulturowego, gospodarczego) tj. innowacyjności gospodarczej/regionalnej, przestępczości i ruchliwości społecznej analizowanych przeze mnie w odniesieniu do kapitałów społecznego, kulturowe i kreatywnego. To sprawia, że możliwe będzie uzyskanie względnie całościowego obrazu konsekwencji przemian społecznych i kulturowych, które miały miejsce w regionach osiedleńczych Polski po II wojnie światowej, In my doctora! dissertation, I address fundamental questions: who were the settlers of the Western and Northern Lands of Poland, where did they come from, why did they come there, and what were the consequences in the context of integration, rooting, and identity building, both then and in subsequent generations. I place these questions within the framework of the relationships between factors related to integration and identity processes and areas concerning generally understood development (social, cultural, economic), i.e. economic/regional innovation, crime, and social mobility, analyzed in relation to social, cultural, and creative capitals. This allows me to obtain a relatively complete picture of the consequences of the social and cultural transformations that took place in the settlement regions of Poland after World War II.
Item
Prawa wydawców prasy w Unii Europejskiej. Gwarancje dostępu do informacji i pluralizmu mediów
(2024) Kowala, Michalina; Klafkowska – Waśniowska, Katarzyna. Promotor; Lebois, Audrey. Promotor
Głównym założeniem niniejszej rozprawy jest ocena praw wydawców prasy z art. 15 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (Dyrektywa CDSM) w kontekście dostępu do informacji i pluralizmu mediów, rozumianych jako elementy wolności wypowiedzi i informacji. Przeprowadzane badania dostarczają odpowiedzi na pytanie o to, jakie rozwiązania przyjmowane na etapie implementacji i stosowania prawa służą osiąganiu równowagi między ochroną interesów wydawców a koniecznością zapewnienia swobodnego przepływu informacji i ochrony pluralizmu mediów. Przekrojowe studium nowej regulacji pozwala ocenić, czy przyznanie wydawcom praw wyłącznych co do wykorzystania publikacji prasowych może przyczynić się do osiągnięcia celów wykraczających poza zakres prawa autorskiego i praw pokrewnych takich jak ochrona pluralizmu mediów czy dostępu do informacji. Wybór tematu badawczego uzasadniony jest jego aktualnością i znaczeniem z perspektywy praw użytkowników Internetu do dostępu do informacji. Opracowanie obejmuje analizę pojęcia publikacji prasowej i prawa pokrewnego wydawców prasy wprowadzonych w dyrektywie CDSM, jak również pierwszej w UE, francuskiej implementacji prawa wydawców oraz polskiej, ostatniej w UE implementacji. Analiza została wzbogacona o odniesienia do implementacji art. 15 w Hiszpanii, Włoszech i Belgii co pozwoli na kompleksową ocenę praw wydawców w tym specyficznym kontekście. W pracy zastosowano formalno-dogmatyczną metodę badawczą z elementami metody prawnoporównawczej. Przeprowadzone badania w istotnej mierze dotyczą prawa UE. Analiza, uwzględniająca jego specyfikę, opiera się o studium prawa pierwotnego oraz prawa wtórnego, obejmującego liczne dyrektywy dotyczące prawa autorskiego i praw pokrewnych, co pozwala nakreślić zakres harmonizacji w tym obszarze. Ocena praw wydawców w szczególnym kontekście dostępu do informacji i pluralizmu mediów została przeprowadzana w oparciu o kryteria wypracowane na podstawie analizy przepisów Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Karty Praw Podstawowych UE oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ujęcie prawa autorskiego i praw pokrewnych w pracy jest systemowe i obejmuje szerszy kontekst relacji z prawami fundamentalnymi, prawem mediów i komunikacji społecznej a także perspektywy rynkowe odnośnie funkcjonowania sektora prasowego i metod rozpowszechniania informacji. Rozprawa doktorska jest rezultatem badań prowadzonych w ramach Stypendium Rządu Francuskiego na pobyty we francuskich ośrodkach naukowych. Z tego względu, oraz biorąc pod uwagę międzynarodowy zakres badań, jest ona napisana w języku angielskim. Badania przeprowadzone w ramach rozprawy doktorskiej stanowią wkład w rozwój nauki prawa autorskiego w kontekście dyskusji o relacji między wprowadzaniem nowych praw wyłącznych a zapewnianiem dostępu do informacji, o osiąganiu, w ramach ustawodawstwa prawnoautorskiego celów wykraczających poza ten obszar, takich jak ochrona pluralizmu mediów, czy o wyzwaniach dla prawa autorskiego i praw pokrewnych z perspektywy rozwoju nowych technologii. The assessment of the related rights of press publishers from art.15 of the Directive (EU) 2019/790 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2019 on copyright and related rights in the digital single market (CDSM Directive) in the context of access to information and media pluralism, understood as the elements of freedom of expression and information, constitutes the main purpose of this dissertation. The research provides an answer to the question of what solutions adopted at the stage of implementation and application of the publishers’ rights can serve to achieve a balance between protection of publishers' interests and the need to ensure the free flow of information and to protect media pluralism. A cross-sectional study of the new law allows the determination whether granting publishers the exclusive rights as regards the use of press publications may contribute to the achievement of the objectives beyond the scope of copyright and related rights, such as protection of media pluralism or access to information. The choice of the research subject is justified by its topicality and importance from the perspective of Internet users' rights to access to information. The study encompasses the analysis of the provisions from articles 2(4) and 15 of the CDSM Directive, their French implementation, being the first in the European Union and the Polish, the last implementation. The analysis, provided in this dissertation is enriched by some references to the implementations of art. 15 of the CDSM in Spain, Italy and Belgium, which allows the comprehensive assessment of the said rights in this specific context. In the dissertation, the formal-dogmatic research method with the elements of the comparative method are used. The study conducted concerns to a large extent the EU law. The analysis, taking into account its specificity, is based on the study of primary and secondary law, including numerous directives on copyright and related rights, which allows the scope of harmonisation in this area to be outlined. The assessment of the publishers' rights in the specific context of access to information and media pluralism was carried out on the basis of criteria developed through the analysis of the provisions of the European Convention on Human Rights, the EU Charter of Fundamental Rights and the case law of the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the European Union. The approach to copyright and related rights is systemic and covers the broader context of the relationship with fundamental rights, media and social communication law as well as market perspectives on the functioning of the press sector and methods of dissemination of information. The dissertation is the result of research conducted in the framework of the French Government Scholarship for stays in the French research centers. For this reason, and given the international scope of the research, it is written in English. This dissertation constitutes a contribution to the development of research on copyright. It is important in the context of discussions about the relationship between extending exclusive rights and providing access to information, about achieving, by using the tools from the area of copyright and related rights, the goals going beyond this area, such as protection of media pluralism, or about the challenges for copyright from the perspective of the development of new technologies.
Item
Doświadczenia nauczycieli w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
(2024) Draszkiewicz, Agata Katarzyna; Kuszak, Kinga. Promotor; Mazurowska, Anna. Promotor pomocniczy
Celem badań było poznanie i opisanie elementów doświadczeń nauczycieli w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Poszukując przeżyć i doświadczeń nauczycieli w niniejszych badaniach przyjęłam podejście jakościowe, z kolei podczas konstruowania strategii badań odwołałam się do badań biograficznych przyjmując badania biograficzno – narracyjne z zastosowaniem metody wywiadu narracyjnego Fritza Schützego. Metoda ta pozwoliła mi również na pokazanie momentu pomiędzy działaniem intencjonalnym wynikającym z potrzeb nauczyciela, a działaniem nauczyciela wynikającym z funkcji uwarunkowanej zewnętrznie, w którym tworzy się przestrzeń, gdzie nauczyciel funkcjonując kształtuje swoją tożsamość. W celu poznania doświadczeń nauczycieli w okresie od czerwca 2019 r. do listopada 2020 r. przeprowadziłam 54 wywiady narracyjne z nauczycielami realizującymi podstawę programową wychowania przedszkolnego w 47 instytucjach, zlokalizowanych w 11 wsiach i 24 miastach na terenie Polski. Poznanie doświadczeń nauczycieli spowodowało, że opracowałam i zrealizowałam trzy cele badawcze oraz na bazie konstruktywistycznego modelu nauczania sformułowałam siedem problemów szczegółowych wyznaczając tym samy pole poszukiwań owych doświadczeń. Przeprowadzone badania pokazały szereg wniosków wynikających z analizy doświadczeń Narratorów, co doprowadziło do wskazania propozycji rozwiązań dla nauczycieli w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. The goal of research was study and description of elements of teacher experiences in implementation of preschool education’s core curriculum. Looking for teacher involvements and experiences I have taken qualitative approach. In turn when constructing research strategy, I have referred to biographical studies accepting biographical-narrative analysis using Fritz Schütze narrative interview method. That method let me show a moment between intentional action resulting from teacher’s needs and teacher’s action ensuing from externally conditioned function, in which a space is created where teacher creates own identity by functioning. In order to learn teacher experiences in a period between June of 2019 and November of 2020 I have conducted 54 narrative interviews with teacher who were implementing preschool’s education core curriculum in 47 institutions spread across 11 villages and 24 cities in Poland. Study of teacher experiences resulted in scientific description of three research objectives and formulation of seven detailed problems on a base of constructivist model of teaching, thereby designating the field of search for these experiences. Conducted research showed a plethora of conclusions resulted from Narrator’s experience analysis, which lead to proposal of solutions dedicated for teachers implementing preschool education’s core curriculum.
Item
Komunikacja korporacyjna w przedsiębiorstwie. Trendy i prognozy
(2024) Prystacka, Dagmara Anna; Piontek, Dorota. Promotor
Dysertacja zatytułowana „Komunikacja korporacyjna. Trendy i prognozy” zawiera naukowe rozważania na temat zmian, jakie zachodzą w sposobie komunikowania się przedsiębiorstw z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym, a także próbę sformułowania przewidywań co do kierunku, w jakim zmiany te podążą w najbliższej przyszłości. Niewątpliwie główną determinantą wszelkich przemian w obszarze komunikacji korporacyjnej jest powstanie i rozwój Internetu. Konsekwencją tego rozwoju jest z kolei redefinicja ról nadawców i odbiorców, odejście od tradycyjnych taktyk i strategii komunikacyjnych na rzecz większego zaangażowania odbiorców oraz chęć nieustannego komunikowania się z otoczeniem. Zarówno komunikacja prowadzona przez organizacje rynkowe do wewnątrz, do swoich pracowników, jak i na zewnątrz, do innych grup interesariuszy, została przekształcona. Zmienił się paradygmat wszystkich elementów komunikacji, od narzędzi, przez sposób redagowania komunikatów, język informacji, a także relacje z dziennikarzami i redakcjami, po relacje z mediami. Dissertation entitled „Corporate communication. Trends and forecasts” includes scientific considerations on the changes that are taking place in the way companies communicate with the external and internal environment, and also attempts to formulate predictions as to the direction these changes will take in the near future. Undoubtedly, the main determinant of all transformations in the area of corporate communication is the emergence and development of the Internet. The consequence of this development, in turn, is a redefinition of the roles of senders and receivers, a move away from traditional communication tactics and strategies towards greater audience involvement and a willingness to communicate relentlessly with the environment. Both the communication carried out by market organisations inwards, to their employees, and outwards, to other stakeholder groups, have been transformed. The paradigm of all elements of communication has changed, from the tools, to the way messages are edited, the language of information, as well as relations with journalists and editors, to media relations.
Item
Selektywny humanitaryzm w polskiej polityce azylowej i jego wpływ na działalność międzynarodowych organizacji humanitarnych w kontekście kryzysów migracyjnych w Polsce w latach 2021-2023
(2024) Bogucewicz, Magdalena; Potyrała, Anna. Promotor
W rozprawie podjęto analizę problemu badawczego w obrębie polskiej polityki azylowej oraz reakcji państwa na kryzysy migracyjne w latach 2021-2023. Celem badawczym przeprowadzonych rozważań było sprecyzowanie przyczyn i przejawów podwójnych standardów w dostępie do procedur związanych z udzielaniem ochrony międzynarodowej w Polsce oraz określenie w sposób empiryczny ich wpływu na działalność INGOs w kontekście kryzysów migracyjnych na polskiej granicy z Białorusią i Ukrainą. W badaniach wprowadzono pojęcie selektywnego humanitaryzmu, odnoszące się do zróżnicowanego dostępu do procedur ubiegania się o ochronę międzynarodową oraz pomocy humanitarnej. The dissertation analyzes the research problem within Polish asylum policy and the state's response to migration crises in the years 2021-2023. The research aim was to clarify the causes and manifestations of dual standards in access to procedures related to granting international protection in Poland, and empirically determine their impact on the activities of INGOs in the context of migration crises on Poland’s borders with Belarus and Ukraine. The concept of selective humanitarianism was introduced in the study, referring to the differentiated access to procedures for seeking international protection and humanitarian assistance.
Item
Ocena chemoindykacyjna geoekosystemów jako informacja diagnostyczna środowiska przyrodniczego Wolińskiego Parku Narodowego
(2024) Wyka, Łukasz; Zwoliński, Zbigniew. Promotor
Praca doktorska ocenia geoekosystemy Wolińskiego Parku Narodowego (WPN) za pomocą chemoindykacji, analizując parametry chemiczne wody, gleby i biomasy roślinnej. Badania wykazały zróżnicowanie chemiczne między stanowiskami i porami roku, wynikające z lokalnych warunków geomorfologicznych i hydrologicznych. Dyskusja dotyczy dynamiki procesów geochemicznych, wpływu antropopresji oraz prognoz zmian środowiskowych. Wnioski podkreślają znaczenie chemoindykacji jako narzędzia wspierającego ochronę i zarządzanie WPN oraz rozwój monitoringu geoekosystemów. The doctoral thesis assesses the geoecosystems of Wolin National Park (WPN) using chemoindication by analyzing the chemical parameters of water, soil, and plant biomass. The study revealed chemical variability between sites and seasons, driven by local geomorphological and hydrological conditions. The discussion focuses on the dynamics of geochemical processes, the impact of anthropopressure, and forecasts of environmental changes. The conclusions highlight the importance of chemoindication as a tool supporting the protection and management of WPN and the development of geoecosystem monitoring.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego