Doktoraty (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNS) by Author "Andrzejewski, Bolesław. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Komunikacja jako dyscyplina praktyczna(2011-03-09T12:21:56Z) Kulczycki, Emanuel; Andrzejewski, Bolesław. PromotorCelem pracy jest wypracowanie filozoficznego gruntu do: 1) refleksji nad procesem komunikacji oraz 2) rozważań nad statusem dyscyplinarnym odnośnej refleksji. Rozprawa stanowi próbę przedstawienia warunków, jakie należy spełnić, aby można było w sposób nieinstytucjonalny usamodzielnić badania nad komunikacją. Praca jest propozycją przekroczenia ograniczeń tzw. nauki o komunikacji poprzez ujęcie dyscypliny komunikacji jako jednej z dyscyplin praktycznych. Pierwszy rozdział dysertacji poświęcony jest kulturowym i historycznym źródłom współczesnych ujęć procesu komunikacji. Rozdział drugi jest głosem w dyskusji dotyczącej statusu dyscyplinarnego studiów nad komunikacją. Prezentację projektu komunikacji jako dyscypliny praktycznej w oparciu o rozważania Roberta T. Craiga zawiera rozdział trzeci. W ostatnim rozdziale Autor wskazuje warunki, jakie należy nałożyć na proces komunikacji, aby mógł być on postrzegany jako podstawowy przedmiot badawczy samodzielnej dyscypliny reflektującej nad nim.Item Niektóre aspekty czasowości komunikacji społecznej(2016) Górny, Tomasz; Andrzejewski, Bolesław. PromotorPraca zawiera opracowanie kategorii czasowości, współkonstytuującej istotę oraz przejawy komunikacji społecznej. Składa się ze wstępu, trzech rozdziałów rozbudowanych punktami, zakończenia i bibliografii. Przy rozpatrywaniu komunikacji społecznej zastosowano w poszczególnych Rozdziałach odmienne perspektywy jej rozumienia, czyniąc to z punktu widzenia jej zdarzeniowośći, dziania się i trwania w czasie. Przytoczono przy tym wątki z teorii filozofowi: Kanta, Cassirera, Heideggera, Gadamera i innych z których wydobyto relacje „czasowo-komunikacyjne”. W końcowych rozdziałach pracy zaproponowano model sferyczny społeczeństwa i komunikacji. Składa się z trzech sfer, którym społeczeństwo nadaje różną długość trwania: sfera “A” najgłębsza, etniczno-tożsamościowa, najbardziej znacząca dla społeczeństwa i o najdłuższym trwaniu (też najbardziej oporna na zmiany), sfera “B” to sfera ekonomii i nauki o średniej długości trwania (zmiany w przemyśle wymagają wypracowania bardziej wydajnych i dokładnych niż dotychczasowe środków produkcji, a zmiany w nauce wymagają bardziej adekwatnych paradygmatów) i sfera “C” sfera życia codziennego i polityki - najmniej trwała, w której wszelkie przemiany, w tym i natury komunikacyjnej, zachodza najszybciej. Z perspektywy tych sfer ujęto też przejawy komunikacji, jej rozumienia, jak i instytucjonalizacji . Poddano także, skrótowo, takiej perspektywie spojrzenia trzy teorie tyczace sie komunikacji społecznej. W kolejnym Rozdziale wskazano na “horyzont” rozumienia w komunikacji społecznej.. W miarę rozpatrywania czasowości komunikacji zauważalny jest jej charakter – jako element konstrukcji biologiczno-kulturowej będący częścią, istniejącego fizykalnie Wszechświata.Item Pojęcie wolności u Kanta. Studium filozoficzne z uwzględnieniem chrześcijańskiego pojmowania wolności(2014-03-20) Nowikow, Igor; Andrzejewski, Bolesław. PromotorWolność jest kluczowym pojęciem czasów współczesnych. Współczesne rozumienie wolności ma swe źródła w filozofii oświeceniowej, której głównym przedstawicielem jest Immanuel Kant. Analiza jego pism wykazuje, że pomimo emancypacyjnego charakteru jego filozofii Kant przejmuje istotne elementy chrześcijańskiej nauki o wolności i przekształca je w duchu swojej filozofii krytycznej. Konstatując ów fakt, autor dokonuje porównania chrześcijańskiej i Kantowskiej nauki o wolności. Praca składa się z dwóch części: w części pierwszej – przygotowawczej – przedyskutowane zostaje pojęcie wolności u św. Augustyna i u Lutra, w części drugiej – głównej – pojęcie wolności u Kanta. Uwaga autora skupia się na dwóch podstawowych pojęciach: wolności moralnej oraz wolności wyboru pomiędzy dobrem a złem. Rozważania prowadzą do wniosku, że z powodu zafascynowania Kanta metodologią nowożytnych nauk przyrodniczych udaje mu się nawiązać do myśli chrześcijańskiej jedynie częściowo. Dotyczy to nie tylko problemu łaski: przy pomocy rozróżnienia pomiędzy człowiekiem-zwierzęciem a człowiekiem rozumnym, które jest charakterystyczne dla głównego nurtu jego filozofii i które wykazuje frapujące podobieństwo do nauki Lutra o podwójnej naturze chrześcijanina, nie udaje się Kantowi rozwiązać w sposób systematyczny problemu wolności wyboru.Item Zrozumieć modę. Moda jako zjawisko kulturowe od Rewolucji Francuskiej do czasów współczesnych - wybrane aspekty(2015-10-02) Łukoszek, Dominika; Andrzejewski, Bolesław. PromotorPraca doktorska jest poświęcona poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „co to jest moda?” i przedstawieniu takiej definicji tego zjawiska, która mogłaby służyć jako punkt wyjścia w akademickim dyskursie dotyczącym badań nad modą (ang. fashion studies). Część pierwsza prezentuje, w jaki sposób rozwijały się badania nad modą oraz z jakimi problemami stykają się współcześnie badacze dążący do ukonstytuowania badań nad modą jako samodzielnej dyscypliny badawczej, zwracając szczególną uwagę na definicję „mody”. W drugiej części zostały przedstawione koncepcje wybranych badaczy, które pokazują multidyscyplinarność badań nad modą od przełomu XVIII i XIX wieku aż do czasów współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji objaśniających mechanizm naśladownictwa tłumaczący rozprzestrzenianie się najnowszych mód odzieżowych oraz na koncepcje traktujące modny ubiór jako znak o określonym znaczeniu symbolicznym. Część trzecia została poświęcona wykorzystaniu społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury Jerzego Kmity jako metodologicznej ramy do badań nad modą. Na podstawie tej koncepcji utworzyłam definicję mody, którą proponuję jako punkt wyjścia do akademickiej dyskusji dotyczącej sposobu zdefiniowania badanego przeze mnie zjawiska: moda to mechanizm regulujący ludzkie zachowania poprzez wyznaczenie do realizacji konkretnej wartości („należy podążać za tym, co modne”) oraz wskazanie, w jaki sposób można tę wartość zrealizować. W części trzeciej została przedstawiona analiza dwóch wybranych przypadków, przeprowadzona z uwzględnieniem wytycznych zawartych w społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury.