Doktoraty (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNS) by Author "Buksiński, Tadeusz. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Problem normatywności znaczenia w filozofii analitycznej. Dyskusja wokół tezy Kripkego(2014-10-27) Kaluziński, Bartosz; Buksiński, Tadeusz. PromotorS. Kripke w swojej słynnej książce Wittgenstein o regułach i języku prywatnym postawił tezę, że znaczenie jest istotnie normatywne (tj. posiadanie przez dane wyrażenie znaczenia jest nierozerwalnie związane z obowiązywaniem pewnych norm). Tradycyjnie interpretowaną tę tezę w sposób preskryptywny. Uważano, iż z faktu, że dane wyrażenie coś znaczy wynika wprost jak należy go używać. Takie podejście owocowało licznymi niedogodnościami, jak np. zakaz stosowania metafor czy ironii. W niniejszej pracy stawiana jest teza, iż najlepszym sposobem by ocalić tezę o normatywności znaczenia (postrzeganą jako przed-teoretyczny warunek adekwatności dla teorii znaczenia) jest radykalna zmiana perspektywy, mianowicie przyjęcie, iż dane wyrażenie posiada znaczenie, o ile obowiązują pewne reguły jego użycia. Przyjęte w niniejszej pracy rozwiązanie oparte jest o modyfikację koncepcji reguł konstytutywnych J. Searle’a.Item SINIFICATION OF MARXISM IN CHINA AND HUMANIZATION OF MARXISM IN POLAND: A PHILOSOPHICAL CASE STUDY IN CONTEXT OF MODERNIZATION(2011-12-30T10:34:40Z) Hu, Yeping; Buksiński, Tadeusz. PromotorBadanie to przeprowadza analizy filozoficznej teorii i praktyki marksizmu w dwóch poszczególnych krajach rolniczych: Polska w Europie i Chinach w Azji. Bada ona takie pytania jak: dlaczego marksizmu została zaakceptowana przez te dwa kraje rolnej; jak dwa kraje interpretowane, zrozumiała, wdrożona i stosowana marksizmu; jak marksizm jako naczelną zasadą ideologicznych skorzystała z przysługującego jej roli w dwóch krajach w historii nowożytnej i współczesnej, jak przyjęli oni marksizm w zgodzie z ich własnych tradycji kulturowych transformacji ich mentalności i świadomości, jakie były ich wkład i krytyki marksistowskiej ortodoksji, jakie były konsekwencje i skutki ideologii marksistowskiej w ich konstrukcji społeczno-politycznych i gospodarczych; jak dwa kraje zareagowały na pojawiające się wyzwania społeczno-politycznych i gospodarczych, jakie są podobieństwa i różnice, a jakie wnioski należy wyciągnąć z ich doświadczeń historycznych odpowiednio. W celu szczególnym uwzględnieniem tych badań próbuje wybrać kilka postaci jako głównych przedstawicieli Polska i Chiny, jak każdy z tych liczb odegrała znaczącą i niezwykłą rolę w dostarczaniu teoretyczne lub praktyczne przywództwo w ruchu socjalistycznym i / lub istotne krytyki marksizmu. Badanie to będzie również ograniczyć się do niektórych aspektów marksistowskiego socjalizmu teorie, które są istotne zarówno Polska jak i Chiny. Podstawowa struktura pracy jest trzykrotnie, część I w Chinach, część II i część III Polska za wniosek.Item Status dobra i powinności we współczesnych etykach naturalistycznych(2010-06-07T07:15:46Z) Makowski, Piotr; Buksiński, Tadeusz. PromotorRozprawa stanowi próbę przestawienia konkurencyjnej względem współcześnie dominujących stanowisk charakterystyki etyki naturalistycznej w oparciu o pojęcia dobra i powinności. Praca składa się z II części: meta-teoretycznej, w której Autor najpierw wprowadza problematykę podstawowych dla etycznej refleksji pojęć dobra i powinności, analizując i objaśniając elementarne, związane z nimi zależności pojęciowo-semantyczne. Następnie zarysowuje szeroką, wewnętrznie heterogeniczną, lecz spójną perspektywę rozważań nad naturalizmem etycznym (dotyczącą kwestii semantycznych, epistemologicznych, metafizycznych i normatywnych), która ukazuje zalety tego stanowiska metaetycznego względem innych opcji. W drugiej części pracy Autor dokonuje interpretacji poglądów Philippy Foot, Rüdigera Bittnera i Hansa Krämera, stanowiących reprezentatywną próbę współczesnych normatywnych teorii, wykorzystując w tym celu aparat pojęciowy oraz podstawowe wyniki, uzyskane w części pierwszej rozprawy. Interpretacja tych teorii pozwala ukazać kierunki myślenia naturalistycznego, wykazać jego błędy oraz zespół akceptowalnych i atrakcyjnych poznawczo wyników dla współczesnej metaetyki i etyki normatywnej. W perspektywie naturalistycznej moralność relacji międzyludzkich i związana z nią powinność okazują się tylko częścią etyki, którą uzupełnia pełnoprawna etycznie teoria dóbr i norm indywidualnych.