Doktoraty (WN)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WN) by Author "Bakuła, Bogusław. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Dialog z Imperium w literaturze ukraińskiej przełomu XIX/XX w. na przykładzie twórczości Mychajła Kociubynskiego i Wołodymyra Wynnyczenki(2012-06-05T06:35:09Z) Kupidura, Ryszard; Bakuła, Bogusław. PromotorW niniejszej pracy, zatytułowanej Dialog z Imperium w literaturze ukraińskiej przełomu XIX/XX w. na przykładzie twórczości Mychajła Kociubynskiego i Wołodymyra Wynnyczenki, podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób ukraińscy pisarze reagowali na kolonialną atmosferę Imperium Rosyjskiego. Ich teksty literackie spróbowano odczytać jako formę dialogu z imperialnym centrum, odpowiadania na warunki funkcjonowania, które centrum to podyktowało dla swej ukraińskiej kolonii. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział I przedstawia portrety biograficzne Mychajła Kociubynskiego i Wołodymyra Wynnyczenki. Rozdział II rozprawy jest przedstawieniem stanu badań nad perspektywą postkolonialną we współczesnej ukrainistyce. Rozdział III stanowi próbę naszkicowania kontekstu społeczno-politycznego, w ramach którego odbywał się dialog ukraińskich pisarzy z Imperium Rosyjskim i jego rzeczywistością wewnętrzną. Analityczny Rozdział IV podzielony został na dwie części. W pierwszej, zatytułowanej Cywilizacja. Rewolucja. Płeć. Język. Władza – literackie projekcje problemów społecznych, w oparciu o materiał literacki autor pracy odtworzył postawy pisarzy wobec najbardziej ważkich problemów otaczającej ich rzeczywistości. Druga cześć, zatytułowana Etnoobrazy mieszkańców Imperium – studium imagologiczne, poprzedzona została wstępem metodologicznym, tłumaczącym zasadność stosowania pespektywy imagologicznej w badaniach postkolonialnych. Imagologia rozumiana jest jako dziedzina komparatystyczna, której przedmiot badań stanowi literacki obraz (w przypadku obrazów innych narodów – etnoobraz), konstruujący etniczną (narodową) tożsamość przedstawionych postaci.Item Tożsamość i płeć kulturowa. O kobiecej postaci literackiej w greckiej oraz polskiej literaturze romantycznej(2011-04-26T11:24:55Z) Chatzigiannidi, Anastasia; Bakuła, Bogusław. PromotorRozprawa bada na tle porównawczym grecką i polską literaturę romantyczną. Przedmiotem rozważań jest literacka postać kobieca w świetle zagadnień genderowych oraz tożsamościowych. Analiza uwzględnia głównie dzieła poetyckie, stanowiące kanon literatury romantycznej w Grecji oraz w Polsce. Na podstawie dominującej ówcześnie patriarchalnej ideologii, płci przypisane zostały określone kulturowo cechy i role. Romantyczne utwory męskiego autorstwa stanowiły miejsce ich reprodukowania i rozpowszechnienia. Przewodnia myśl rozprawy polega na tym, iż kobiece postacie występujące w utworach męskiego autorstwa, uobecniają sposoby, według których męski podmiot literacki (Tożsamy), pojmuje kobiecy przedmiot literacki (Innego) i ustala jego tożsamość. Jako narzędzie analizy wprowadzony jest hybrydyczny termin „heterookreślenie”, który jako antonim samookreślenia, ma oznaczać określenie jednostki – czyli osoby lub grupy – ze strony Innego oraz, w szerszym rozumieniu, przyjęcie przez jednostkę takiego określenia. Kształtuje się zatem centralna kwestia dotycząca tożsamości, przypisanych postaciom kobiecym w badanych tekstach literackich, oraz stosunku pomiędzy tymi tożsamościami, czyli o harmonijnym współistnieniu tożsamości, przy czym rozpatrywane są przypadki konfliktu tożsamościowego. W rozprawie zostają poddane analizie trzy tożsamości, które uobecniają się w literackich przedstawieniach kobiecości: tożsamość genderowa, tożsamość klasy społecznej oraz tożsamość narodowa.